Helyi közélet

2014.01.20. 11:55

Jegyzet: A botosban tipegnek

<em>Megesett a főutcán is, hogy lokomotív tolja a sárga villamost. A régi nyitott szerelvényen megbámulom a vezetőt</em>. <strong>Szántó István jegyzete</strong>.

Megesett a főutcán is, hogy lokomotív tolja a sárga villamost. A régi nyitott szerelvényen megbámulom a vezetőt. Szántó István jegyzete.Keresztül kasul villamosozunk az unokámmal Miskolcon. Nézzük a kabinban ülő villamosvezetőt és az ablakon át tartok idegenvezetést. Próbálom elhihetni, hogy mindent tudok a szülővárosunkról. Mesélem, hogy mennyire szerettem volna villamost vezetni, nagyot csapni az élesen zengő, zokni stoppolóra hajazó csengőjére vagy kalauzként le felugrálni, lyukasztani és sípolni a rácsos lépcsőn kapaszkodva. Egyszer még a hátsó ütközőre is felültem, de még indulás előtt inamba száll a bátorság, s idejében leugrottam.

Az igazi villamos sárga. Emlékeimben csak így él. Mert így láttam vagy már csak így ugrik be. Berta Józsefnek, a közlekedési vállalat koordinátorának köszönhetem, hogy mindent helyre tesz, amit illene tudnom a témában. Gondolnák, hogy az első villamos szerelvények 1897 július 10-én indulnak el Miskolcon. Ez a nap ünnep a vállalat életében. A pálya, a Szent Anna templomtól a Tiszai pályaudvarig tart. Szép lassan, dehogy is lassan, tempósan, világvárosi sebességgel szaporodnak az új vonalak. Ki emlékszik már arra, hogy az utolsó világháború előtt még a Kazinczy Ferenc utcán a Petőfi téren át a Búza térig is csörömpölnek. Egy régi képen a vásárcsarnok előtt egy rendőr bal kezével a kardját szorongatja, jobbjával szalutálva üdvözli az egyenruhás villamosvezetőt. Ez a járat a Gömöri pályaudvarig gurul. Az ötvenes években egy május elsejei felvonuláson egy sorompót szimbolizáló koporsót visznek. Jelezve, hogy megépült a két vágány a Bajcsy Zsilinszky úton s nem kell már a Zsolcai kapuban vesztegelni a Tiszai felé menőknek.

Álmodom, vagy csak képzelődöm. Az ötvenes években pöfögő mozdony húzza a sárga villamosokat a Szemere utcától a Csabai sorompóig, addig ahol most már felüljáró keresztezi a főutat. Berta megnyugtat, jól láttam. Hiányzott a felsővezeték, kellett a gőzerő.

Megesett a főutcán is, hogy lokomotív tolja a sárga villamost. A régi nyitott szerelvényen megbámulom a vezetőt. Tetszik nekem a halina csizmája, amit egymás közt csak botosként neveznek. A hatvan centis gólyalábszerűbe cipőstől állnak be. Ez védi őket a huzatos jeges hidegtől. Ebben furán tipegnek, mint valami nagyra nőtt óriások.

Ha minden terv szerint alakul mától már felülhetek a miskolci Skodára. Az első miskolcira. Prágában tavaly már családostul teszteltem egy hasonlót. Ezen kapaszkodni kellett, minden induláskor úgy gyorsult hetvenre, mint egy sportkocsi. Egyébként a cseh főváros a rohangászó villamosok paradicsoma. Bécs is, ahol egyetlen ingatlanhirdetésből se hiányozhat, hogy a lakás mennyire közeli a megállóhoz.

Milyenek az új villamosok, egyszerű elmagyarázni. A régieknél a vezető a számítógép, az ő szürkeállománya egyezteti az út és a forgalmi viszonyokat, a monstrum műszaki paramétereivel. Az újnál fordul a kocka. A Skoda komputere képes felülírni a pilóta döntését. S ha téved vagy rosszul kombinál a jármű belekotyog a vezetésbe. A mostaniban ott a száraz homok a kabinban, hogy ezzel hárítsák el a csúszásveszélyt vagy a kiperdülést a sínről. Itt, már ezt a villamos automatikusan megteszi. Elől fedélzeti kamerák, a járműben videók rögzítik az eseményeket.

Néhány hónap és megváltozik a belváros képe. Eltűnnek az öreg csuklósok. Hiányoznak majd a Tátrák és a hangulatos bécsi pirosok is. Mindegyikből egy-egy marad nosztalgiából. Hadd lássák, hogy min zötykölődtek eleik. Mondom, fél komolyan, vennék egy sovány bécsi villamost sörözőnek. Valami hasonlót láttam, kettőt is a Vencel téren. Egyikben kávézót a másikban hangulatos sörözőt alakítottak ki. Egy német kisvárosban egy ilyen matuzsálem praktikus utasellátóként vonzza a turistákat. Városnézés közben esznek, isznak, s körbe utaznak az összes vonalon. Mi is bedobhatnánk ezt a trükköt.

Van időm a vásárlásra. Még két esztendő kell, hogy az összes Plzeni Skodát leszállítsák. Mondogatják, az utolsót a cseh keserű sörrel teli hordókkal küldik. A villamos és a folyékony kenyérgyár szomszédok . A derű és az optimizmus lengené körbe a Zöld nyíl projekt befejezését egy ilyen vegyes szállítmánnyal. Ám helyzet még nem ilyen rózsás.

Végül csak, még lehetnék villamosvezető mind, ahogyan szerettem volna. A sokat emlegetett munkanélküliség dacára hiányzanak a vezetők. Két esztendő után most először képesek egy új tanfolyamot indítani. Ha összejön 16 új villamos-vezére lesz a cégnek. Ha el nem szipkázzák őket a tehetősebb városok. Mert Budapesten kétszer annyit képesek fizetni nekik, mint nálunk.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában