Helyi közélet

2013.09.09. 12:18

Hoffmann Rózsa: "Nem tiltottuk meg az igazgatóknak a nyilatkozatot"

Gönc - Az államtitkár szerint minden gyerek hasznára válnak a délutáni, iskolai programok.

Gönc - Az államtitkár szerint minden gyerek hasznára válnak a délutáni, iskolai programok.Hoffmann Rózsa közoktatási államtitkár is részt vett a gönci Károlyi Gáspár Általános Iskola tanévnyitó ünnepségén. Az Észak-Magyarországnak adott interjújában hangsúlyozta: az iskola legfőbb feladata a teljes ember nevelése.- Sok-sok változással indult az idei tanév. Mi a legfontosabb céljuk ezeknek az újításoknak?

Hoffmann Rózsa: A kormány Magyarország megújítását, felemelését tűzte ki célul maga elé. Ennek egyik alapfeltétele a köznevelési rendszer gyökeres átalakítása, hiszen az ország jövőjét az határozza meg, hogy a felnövekvő generáció rendelkezik-e korszerű, versenyképes tudással, összeköti-e önnön és hazája sorsát. Attól kezdve, hogy kormányra kerültünk, meghirdettük, hogy a pedagógiai munka legfontosabb feladata a teljes ember nevelése: lélekben, testben, szellemben, akaraterőben, erkölcsökben. Mindent ennek rendeltünk alá, és sok-sok intézkedés szolgálja ezt a célt.

- Újságíróként azt tapasztalom, hogy amióta megtörtént az iskolák állami fenntartásba vétele, mindenki fél. Az igazgató a tankerületi igazgatótól, a tankerületi igazgató a Klebelsberg Intézményfenntartó Központtól. Mintha mindenkit megfélemlítettek volna, és ezért nem mernek nyilatkozni. Lehet ilyen szellemben eredményesen dolgozni az iskolákban?

Hoffmann Rózsa: Senkinek semmi oka a félelemre, inkább arról van szó, hogy a közéletünk eldurvult, és a médiaviszonyok néha nem felelnek meg a hagyományos értékeken alapuló erkölcsi elvárásoknak. Vagyis elég sok a félremagyarázás, a csúsztatás, a hazugság, sajnos közéleti szereplőktől is. Aki nem rutinos nyilatkozó, abban valóban lehet félelem, mert egy rosszul megválasztott szó félremagyarázható, és aztán az terjed, burjánzik. Én is beleestem már ebbe a csapdába. Valószínűleg ez lehet az oka, hogy nem nyilatkoznak az igazgatók. A KLIK megalakulását követően ki kellett alakulnia a szervezetnek, a média munkatársaitól pedig azt kértük és reméltük, hogy türelemmel lesznek. Szerintem túl vagyunk ezen az időszakon. Soha nem tiltottuk az igazgatóknak, vagy a tankerületi igazgatóknak a nyilatkozatot. Sajnálom, ha ilyet tapasztalt, de az inkább óvatosság lehetett.

- Sokszor tapasztaltam ezt, pedig bizonyára a közvélemény és az oktatásirányítás számára is hasznos, ha megismerik azok véleményét, akik a változások következményeit viselik.

Hoffmann Rózsa: Munkatársaimmal együtt számos konferencián, iskolai rendezvényen veszünk részt, ahol sok száz pedagógussal találkozunk. Így túl azon, hogy mi magunk is több évtizedet töltöttünk el a katedrán, élő kapcsolatot tartunk fent a tanítókkal, tanárokkal, intézményvezetőkkel. A tankerületi igazgatókon keresztül az oktatásirányítás naprakész információkkal rendelkezik a köznevelés egész rendszeréről. A pedagógusok véleményét általában nem a sajtón keresztül igyekszünk megtudni. Vannak közvélemény-kutatásaink, és látja, most is itt vagyok Göncön, de sokfelé megyek, a vezetőtársaim is, és beszélgetünk az emberekkel. Azt hiszem, jól érzékeljük a közhangulatot. A sajtó ugye közvetít, és néha felnagyítja a jelentéktelen dolgokat, vagy éppen fordítva. Talán az új tanév elhozza azt a nyugalmat, amire szükség van. Hogy ne csak rébuszokban beszéljek: amikor hónapokon keresztül azt olvasta az ember bármelyik honlapon vagy nyomtatott sajtóban, hogy milyen kaotikus a tankönyvellátás, és ím, itt van szeptember 2-a, amikor – néhány szórványosan előforduló esettől eltekintve - minden iskolába megérkezett a tankönyv, a kisebb zökkenőket, az ezrelékekben mérhető hiányosságokat pedig mind megoldják, akkor azért fölmerül a kérdés, hogy mi szükség volt az emberek ijesztgetésére. Egymillió 300 ezer gyereknek kellett névre szólóan tankönyvcsomagot összeállítani. Ha valahol volt egy-egy napos késés, az szinte természetes, hiszen most vizsgázott az új tankönyvellátó rendszer. Aki viszont csak a sajtóból tájékozódott, annak könnyen az a képe alakult ki, hogy valami elképesztő zűrzavar van, pedig mint említettem, erről szó sincs.

- Az egyik miskolci iskolából épp a napokban jelezték, hogy a teljes 3. és 4. évfolyamnak rossz tankönyvcsomag érkezett.

Hoffmann Rózsa: A félrepostázásoknak két oka lehet. Vagy a tankönyvellátó kapott rossz adatokat, vagy ők tévedtek. Ilyen szervezési hibák elkerülhetetlenül belecsúsznak a rendszerbe, hiszen megint csak hangsúlyozom, 1 millió 300 ezer gyereknek névre szólóan csomagolva több mint 14 millió könyvet szállítottak ki. Ezt a folyamatot teljesen hibátlanul elvégezni szinte lehetetlen, hisz emberek vagyunk. De hát olyat is hallottam még több helyen, hogy minden a legnagyobb rendben van. A tévedéseket a Könyvtárellátó folyamatosan korrigálja. Alapvetően nyugodt vagyok a tankönyvekkel kapcsolatban.

- A szülők kissé meglepődtek, amikor megtudták, hogy az idei tanévben kötelező lesz a napközi. Főleg azok a szülők, akiknek felső tagozatos gyermekük van.

Hoffmann Rózsa: Nem hiszem, hogy a szülők általánosságban meglepődtek. Az Országgyűlés 2011 decemberében fogadta el a köznevelési törvényt, azóta az abban foglaltakat sűrűn kommunikáljuk. Így a közvélemény előtt ismert volt az a szabályozás, hogy az iskolának kötelező délutáni foglalkozásokat, programokat biztosítaniuk. A gyerekeknek alapesetben ott kell maradniuk, de csak a kötelező foglalkozásokon. A nem kötelezőkről, ha a szülő írásban kéri, akkor az igazgató elengedi a diákot. Tehát nem a gyerek számára jelent az új szabályozás kötelezettséget, hanem az iskola számára. Hozzáteszem: családoktól függetlenül minden gyereknek előnyére válik, ha az iskola jól megszervezi a délutáni foglalkozásokat. Annak a gyereknek, aki hazamegy az üres lakásba, mert a szülők dolgoznak, neki jobb, ha a tanárok felügyelete alatt közösségben tartalmasan tölti idejét, tanul vagy játszik.

- Miskolcon nagy közérdeklődés övezte a Földes Ferenc Gimnázium igazgatóválasztását. A városvezetés nem Veres Pált akarta intézményvezetőnek, ön viszont mégis őt választotta. Mi volt ennek az oka?

Hoffmann Rózsa: Az igazgató urat megkértem, jöjjön fel hozzám Pestre, hogy személyesen is véleményt formálhassak arról, továbbra is jó kezekben lesz-e a gimnázium. Erről meggyőződtem, így nyugodt szívvel tettem oda a kézjegyemet a kinevezésére.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában