Helyi közélet

2013.02.27. 07:59

Nem elég vonzó a pedagóguspálya

Miskolc, Kazincbarcika - Ösztöndíjjal tennék vonzóbbá a pedagógus-pályát. Vajon ez a megoldás?

Miskolc, Kazincbarcika - Ösztöndíjjal tennék vonzóbbá a pedagógus-pályát. Vajon ez a megoldás?Mezei Boglárka, miskolci középiskolás nem szívesen választaná a pedagóguspályát. Legfőképp azért, mert úgy érzi, nincs elég türelme a gyerekekhez. Azt nem tudja , hogy mennyit keresnek a tanárok, szerinte sokat. És bár ismer olyan pedagógust, akit szeretnek a diákok, de ő inkább mégis más szakmát választana.

Balog Zoltán emberierőforrás-miniszter a napokban jelentette be, hogy a jövőben feleannyi pedagógust szeretnének képezni, mint eddig, a tanár szakos hallgatók azonban ösztöndíjat kapnának. A tervek szerint minimum havi 25 ezer forint lenne a támogatás összege, de aki két természettudományos szakot választ, akár 75 ezer forintot is kaphat. Vajon elég ez a támogatás ahhoz, hogy a fiatalok a tanári pályát válasszák? – kérdeztük a szakemberektől.

Veres Pál, a Földes Ferenc Gimnázium igazgatóhelyettese úgy véli, a támogatás mindenképp ösztönző lehet a fiatalok számára, csakúgy, mint a tervezett pedagógus-életpályamodell bevezetése. Ahhoz azonban, hogy a diákok szívesen válaszszák a pedagóguspályát, jó pár évnek el kell telnie, tette hozzá. Jelenleg egy-egy évfolyamról 4-5 tanuló készül pedagógusnak a Földesből, 5-ször kevesebben, mint a ’90-es évek elején. Aki pedig a természettudományokat kedveli, az inkább orvosi vagy a mérnöki diplomát szeretne, jelezte Veres Pál.

– Nagy baj van a tanárképzés terén – fogalmazott Petróczi Gábor, a kazincbarcikai Szalézi Szent Ferenc Gimnázium igazgatója. – Nem riogatás, hanem valóság, hogy néhány éven belül nem lesz természettudományos tantárgyakat tanító tanár.

Rendbe kell tenni

Az igazgató szerint az ösztöndíj segíthet, de ezenkívül a pedagógus-fizetéseket is rendbe kell tenni. Ezentúl a nevelőknek olyan munkakörülményeket kellene teremteni, mely kiszámíthatóvá és tervezhetővé tenné a munkájukat, ami a jelenlegi helyzetre nem mondható el, hangsúlyozta.

Az ösztöndíjról megkérdeztük Bodolay Zoltánt, a Pedagógusok Szakszervezete megyei elnökét is, aki szerint az a legnagyobb baj, hogy ma Magyarországon „se anyagilag se erkölcsileg nem éri meg pedagógusnak lenni”. Aki jelenleg a pályán van, az hivatásának érzi a munkáját, azért nem hagyta még ott, jelezte. Véleménye szerint az ösztöndíj próbálkozásnak mondható, egy ötletnek, de jelenleg nem tisztázott, hogy ezért a kormány mit vár majd cserébe a fiatal diplomásoktól.

ÉM-HE

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában