Helyi közélet

2013.02.01. 13:01

Már 10 millió szerződés adatát rögzítették az autós kártörténeti nyilvántartóban

Budapest, 2013. február 1., péntek (MTI) - Az autósok kártörténetét tartalmazó Központi Kártörténeti Nyilvántartó Rendszerben (KKNYR) a napokban rögzítették a 10 milliomodik szerződés adatait, a nyilvántartás szerint az autósok 32 százaléka B10-es besorolású, s kiugróan magas, 17 százalék az A0-ás besorolású ügyfelek aránya - közölte a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) az MTI-vel pénteken.

Budapest, 2013. február 1., péntek (MTI) - Az autósok kártörténetét tartalmazó Központi Kártörténeti Nyilvántartó Rendszerben (KKNYR) a napokban rögzítették a 10 milliomodik szerződés adatait, a nyilvántartás szerint az autósok 32 százaléka B10-es besorolású, s kiugróan magas, 17 százalék az A0-ás besorolású ügyfelek aránya - közölte a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) az MTI-vel pénteken.

A közlemény emlékeztet arra, hogy a KKNYR létrehozásáról a 2010. január 1-je óta hatályos új, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás rendszerét szabályozó törvény határozott. A biztosítók azóta folyamatosan töltik fel a rendszert, folyamatosan rögzítve a kgfb-szerződéseket, azok bonus-malus besorolását, illetve a káreseményeket.

A MABISZ tájékoztatása szerint a szerződések közül 3,9 millió él, 6,1 millió már nem érvényes, azóta megszűnt kgfb-szerződés.

A rendszer létrehozásának célja az a kgfb-törvény indoklása szerint, hogy a bonus-malus rendszer helyett a valódi káralapú besorolás alapját teremtsék meg. Ez a korábbinál pontosabb, kockázatarányos díjkalkulációra ad lehetőséget a biztosítók számára, hiszen hosszú időtávra visszamenőleg, pontosan nyomon követhetővé teszi a káresemények időpontját és a teljes kártörténetet. A két éve működő KKNYR a jogalkotó szándékai szerint lehetőséget nyújt a bonus-malus rendszer kiváltására, amellyel - szól a törvény indoklása - "lehetővé teszi a károkozók következetes nyilvántartását és (…) megteremti az európai kompatibilitást is" - áll a közleményben.

A balesetet okozókat magasabb díjjal "büntető", a balesetmentes vezetőket alacsonyabb díjjal "honoráló" bonus-malus rendszer 20 évvel ezelőtt, 1993-ban indult. A rendszer 10 bonus-kategóriát, 4 malus-kategóriát, illetve az alapdíjat - A0 - tartalmazza.

A KKNYR-rendszerben nyilvántartott, 3,9 millió élő szerződésből 2,5 millió - magánszemély tulajdonában álló - személygépjármű, 1,4 millió céges autó, illetve például haszongépjármű, busz, motorkerékpár, vontató szerződése.

A 2,5 millió szerződés csaknem harmada, több mint 800 ezer megállapodás B10-es besorolás alá esik, így azok díja a legkedvezőbb. A rendszerbe újonnan belépők automatikusan az A0-ás kategóriába kerülnek, ez is magyarázza, hogy a szerződők több mint hatoda ebben a csoportban található. Ugyanakkor ebbe a - közel 440 ezres darabszámú - kategóriába kerülnek azok is, akik például "párhuzamos üzemeltetőként" második gépjárművet vásárolnak saját nevükre, függetlenül attól, hogy akár 20 éve balesetmentesen vezetnek és meglévő autójukkal már kiérdemelték a B10-es besorolást.

- MTI - 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában