Helyi közélet

2012.09.21. 08:54

Hétköznapi ételek diétás változatban

Mitől igazán egészséges az étkezés? Ma már nem titok, mely ételekkel maradhatunk karcsúbbak és egészségesebbek, de lehet-e elég változatos és ízletes étrendet összeállítani belőlük?

Mitől igazán egészséges az étkezés? Ma már nem titok, mely ételekkel maradhatunk karcsúbbak és egészségesebbek, de lehet-e elég változatos és ízletes étrendet összeállítani belőlük?

“Sokan abban a hitben élnek, hogy az egészséges étkezés nem lehet igazán változatos, sőt unalmasnak és íztelennek vélik. Pedig egészséges alapanyagokkal is készíthetünk igen ízletes ételeket, amelyeket szívesen fogyasztunk, ráadásul bátran ehetünk belőlük többet, nem hizlalnak, a szervezetünkre pedig jótékony a hatásuk.”

Az alapelvek valószínűleg nem lesznek ismeretlenek – hiszen egy stílusos nő azon túl, hogy mozgással karban tartja alakját, az étkezésre is odafigyel. A lényeg az, hogy az egészséges étkezés is lehet változatos, sőt, annak is kell lennie. Szerepeljen benne minél többféle élelmiszer, elkészítésük módja is legyen változatos, mert szervezetünk csak ilyen módon jut hozzá minden szükséges tápanyaghoz.

Miért finom a diétás változat?

Az egészséges étkezés nem arról szól, hogy nem ehetjük a megszokott ízeket, arról azonban igen, milyen módon készítsük el ételeinket. Ha egészségre és fittségre törekszünk, első lépésben szabaduljunk meg korábbi szokásainktól: a fehér lisztet, a normál olajat iktassuk ki étrendünkből. Sütés-főzéshez lehetőleg ne zsiradékot, hanem olívaolajat használjunk, vagy margarint, sütés helyett inkább pároljunk, gőzöljünk, mellőzzük a mikrosütőt.

Egészségesebbek lesznek a húsételeink, ha grillezve, párolva készítjük őket, mint ha bő zsírban kisütjük. Kerüljük a tészták fogyasztását, köretnek inkább párolt zöldséget, salátaféléket együnk.

Bizonyos, hogy számos olyan zöldség van, amelyet még ki sem próbáltunk különféle módon elkészítve, pedig finom köret, főzelék készíthető belőle. A rántást mellőzzük, ha mégis teszünk bele, kevés liszttel vagy keményítővel készüljön a habarás.

Ne használjunk ételeinkhez sok sót! Vannak egyéb fűszerek is, amelyekkel az ételeinket ízesíthetjük, a kevésbé sós étel is lehet legalább olyan ízletes.

Fitness saláta

Az egyik legfinomabb, zöldségekben gazdag saláta. Szükségünk lesz hozzá 3-4 darab savanyú uborkára, 3 közepesen nagy hagymára, 3 darab répára és 3 almára, valamint tetszés szerinti mennyiségben retekre, vörös és/vagy fehér káposztára. Szezámmag a végén kerül a salátába.

Az öntethez 3 evőkanál méz, 3 evőkanál mustár és szintén 3 evőkanál citromlé kell, bors, só, esetleg majorannát is tehetünk bele. Készítsük el először az öntetet: ne legyen csomós, rakjuk bele a fűszereket és a felaprított hagymát, majd tegyük a hűtőbe. Majd lássunk hozzá a salátához: a savanyú uborkát, répát, a káposztát, retket vágjuk nagyjából egyforma méretűre, keverjük bele a salátaalapba. Hűtsük az egészet egy kicsit a hűtőben, végül szórjuk meg szezámmaggal.

A szénhidrátban gazdag fehér liszt helyett válasszuk teljes kiőrlésű lisztet és ennek megfelelően a fehér kenyerek, péksütemények helyett is a teljes kiőrlésű változatokat vásároljuk.

Párolt hal petrezselymes mártással

A halfélék a legegészségesebb ételek közé tartoznak, ráadásul nagyon ízletes vacsorát készíthetünk belőlük.

A petrezselyem mártásos párolt halhoz 80 dkg mélyhűtött vagy friss tengeri hal, 4 darab nagyobb burgonya, 1 gerezd fokhagyma, kevés sáfrány, 1 pohár száraz fehérbor, 2 evőkanál ecet, erős paprika és só szükségeltetik. A mártáshoz 2 dkg petrezselyem, 1 gerezd fokhagyma, 1 evőkanál citromlé, olívaolaj, só és bors.

Először hámozzuk meg a burgonyát, és vágjunk belőle gömböket. Főzzük meg sós vízben egy kevéske sáfrány hozzáadásával. Melegítsük fel a fehérbort egy kis ecettel és vízzel serpenyőben, tegyünk bele ízesítésképpen erős paprikát és zúzott fokhagymát. Tegyük a tengeri halat a fűszeres lébe, és pároljuk pár percig. Ha készen vagyunk, csepegtessük le, és daraboljuk fel, közben sózzuk meg. Készítsük el a mártást is, a petrezselymet vágjuk apróra, keverjük össze a citromlével, olívaolajjal és a zúzott fokhagymával. Adjunk hozzá két evőkanál hallevet. Locsoljuk a halra a mártás felét. A már elkészült burgonyagolyókat is adjuk hozzá, majd öntsük rá a maradék mártást.

Cukor helyett egészséges édesség

A cukor az egyik legfőbb dolog, amit érdemes az étrendünkből kiiktatni. Próbáljunk hozzászokni, hogy mindent csak nagyon kevés cukorral vagy cukor nélkül fogyasztunk, édességet heti egy-két alkalommal együnk. Cukor helyett ajánlható a méz. A tejtermékekből fogyasszunk napi szinten, de tejből, joghurtból és sajtból is válasszuk a zsírszegény változatot.

A nyersen fogyasztott zöldségek és gyümölcsök nagyon jó hatással vannak a szervezetre.

Akár nassolnivalóként is használhatjuk őket, vagy elüthetjük az édesség iránti vágyunkat egy kis csokiöntettel készült eperrel.

Apropó édességek: a finomságok többségét is át lehet alakítani egészségesebbre!

Egészséges az a sütemény, melyben nincsen cukor, fehér liszt, sok tojás és sok vaj vagy olaj. Cukor helyett használjunk fél adag fruktózt, mézet, juhart, bizonyos esetekben, például muffin-nál egy –két érett banán is megfelelő. Ha muffint vagy kekszet készítünk, vaj helyett tegyünk bele hidegen sajtolt növényi olajat vagy margarint. Fehér liszt helyett teljes kiőrlésűvel készítsük a sütit, vagy egyéb gabona lisztek keverékével, lehet az szója, zab, rizs, árpa, rozs, hajdina, bab, borsó vagy tönkölybúza.

Vaníliás-gyümölcsös puding

Ennek a nagyon finom, mégis egészséges desszertnek az elkészítéséhez 5 dl zsírszegény tejre, 5 dkg kukoricakeményítőre, bourbon vanília porra, kevés nádcukorra és valamilyen ízlés szerinti idénygyümölcsre lesz szükségünk.

A vaníliaport és a nádcukrot keverjük a kukoricakeményítőhöz kevés tej adagolásával. Amikor csomómentes, kezdjük el melegíteni a tejet, ha már forró, öntsük hozzá a keményítős masszát. Főzzük rövid ideig. Ha már besűrűsödött,öntsük ki kis poharakba, melyekben majd felszolgáljuk, keverjük hozzá a gyümölcsdarabokat, és hűtsük le.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában