2010.05.12. 09:27
Villamos helyett a pótlón Miskolcon
<p>Tájékozatlanok az emberek, de nem türelmetlenek: így összegezhetünk a projekt első napján.</p>
Az első dolog, ami feltűnik a városban, az a sok sárgászöld mellény. Ezt viselik a villamospályarekonstrukciót végző cég emberei, akik tegnap a Szinvapark előtt már egész látványos munkát végeztek, törték a sínek közötti betont, és ottjártunkkor nagyobb darabokat ki is emeltek. Hasonló színű mellényt viselnek az MVK Zrt. munkatársai is, majd minden villamosmegálló környékén látunk belőlük, az ő feladatuk az utastájékoztatás. Van munkájuk bőven.
– A kolléganőm volt hajnalban, mesélte, akkor nagyobb volt a tumultus – mondja Kósa Zsigmondné, akit a Centrum előtti megállóban szólítottunk meg. Ő sem panaszkodhat, míg beszélgetünk, is sokan érdeklődnek nála. – Tájékozatlanok az emberek, nagyon sokan csak ma szembesültek azzal, hogy nem jár a villamos. De kevesen türelmetlenkednek, legfeljebb amiatt morognak, hogy gyalogolniuk kell a villamospótló megállójáig.
Kósa Zsigmondné egyébként villamosvezető, most egy ideig az utastájékoztatás lesz a feladata.
3-4 percenként
A villamosprojekt indulásának első napján vagyunk. Lapunk többször is beszámolt róla, mi vár majd ránk: a munkálatok miatt szeptember végéig nem járnak a villamosok a Tiszai pályaudvar és a Győri kapu között, ezért villamospótló autóbuszok szállítják az utasokat. A Győri kapuban lehet átszállni a villamosokra, amelyek a Vasgyárig és Diósgyőrig közlekednek.
– Tudtuk mire számíthatunk, de ilyen az ember: nem szereti a kényelmetlenségeket. És arra nem gondoltunk, hogy ilyen rozzant sárga busszal kell majd utaznunk – jegyzi meg Szűcs Éva. Folytatja, a Bajcsy-Zsilinszky mellett lakik, így a tehermentesítőn kellett kerülnie a kocsival. Naponta jár egyébként villamossal is, eddig le tudott szállni a Bláthy szakközépnél, most a megyei rendőrfőkapitányság épületétől kell majd késő este hazagyalogolnia.
Míg beszélgetünk, egymást érik a villamospótlók. 3-4 percenként követik egymást, igaz, így is tömeg van rajtuk. Magunk is felszállunk az egyikre, gondoljuk, megnézzük a Győri kapui megállót. Mert ott van most a végállomás, a múlt héten váltót építettek ki a munkások, hogy ott fordulhasson vissza Diósgyőr felé a villamos.
Utastájékoztat a sofőr
A buszsofőr utastájékoztat is, nincs megálló, hogy ne érdeklődjenek nála, milyen útvonalon közlekedik. Az egyik asszony buszcsatlakozásokról is kérdezi, erről is felvilágosítást tud nyújtani. A Horváth Lajos utcán (itt a múlt héten tiltakoztak a lakók amiatt, hogy erre terelik a villamospótlókat, döntés csak szerdán születik ügyükben) ideiglenes buszváróperont alakítottak ki. Nagyobb fennakadást nem látunk a forgalomban, bár a buszon beszélik, reggel több helyen is – a Baross beszűkülése, a Bajcsy-Zsilinszky egyirányúsítása miatt – volt közlekedési dugó.
Az Ifjúsági ház előtti végállomásnál a csatlakozó villamosra várni sem kell, az utasok átszállnak, és már indul is.
Mi pedig vissza. A buszsofőr itt már kevésbé türelmes. Egy utastársunk a felszálláskor megkérdezi, ez a villamospótló busz? Ki van írva, förmed rá, majd becsukja az ajtókat.
A Zöld Nyíl tapasztalatai |
Egy ilyen léptékű beavatkozás a város közlekedésébe mindig a forgalomátrendeződéssel jár, amely több napig is eltarthat, írta az Agorára (lapunk internetes levelező fóruma) Sas István, a Magyar Közút Kht. B.-A.-Z megyei igazgatósága főmérnöke. Az előző nap alapján is meglehetett állapítani, hogy a Zsolcai kapu - Soltész csomópontban a felüljáró felé jobbra irány jelentős zöld ideje várhatóan leviszi a forgalmat. Némi korrekcióval készültünk a Baross Gábor - József Attila utca csomópontban a felüljáró felől a Zsigmondi útra kanyarodási igény növekedésével, de az nem bizonyult elegendőnek. A mai nap ismét beavatkoztunk. A buszbejelentkezés elmaradása esetén keletkezett „megtakarítás” jelentős részét ennek az iránynak adtuk. Holnap reggel már várhatóan érzékelni lehet a 30 százalék kapacitás növekedés hatását. A Tiszai pályaudvar direkt megközelíthetősége érdekében a Pfaff Ferenc utca - Vörösmarty csomópontban a korábban elrendelt balra kanyarodási tilalmat ideiglenesen hatályon kívül helyeztük. A Baross Gábor - Bajcsy-Zsilinszky csomópontban az egyirányúsítással egy időben módosult az elsőbbségi szabályozás. A villamospótló útvonalnak – tehát a Tiszai - Bajcsy iránynak – van elsőbbsége. |
A Zöld nyíl projektről röviden |
1. A Zöld Nyíl projekt 38 milliárd forint összértékű. Ennek során a teljes (a Tiszai pályaudvar – Diósgyőr végállomások közötti) jelenleg használt 9,6 kilométer hosszúságú pálya komplett rekonstrukciója megtörténik, valamint meghosszabbítják Felső-Majláth felé. 2. Tegnap kezdődött el a projekt első szakasza, ez szeptemberig tart. 3. Jelenleg a Tiszai pályaudvartól a Győri kapuig villamospótlók járnak, a Győri kaputól a Diósgyőrig (illetve a Vasgyárig) megmaradt a villamosforgalom. A villamospótló buszok néhány esetben a villamos vonalától eltérő útvonalon közlekednek. |