Helyi közélet

2009.04.12. 21:28

Kezdetét vette az ÉMOR – TISZ program

<p>Az &#201;MOR-TISZK &#201;szak-magyarorsz&#225;gi<br /> Szakk&#233;pz&#233;s-szervez&#233;si Nonprofit<br /> Kiemelked&#337;en K&#246;zhaszn&#250;<br /> Z&#225;rtk&#246;r&#369;en M&#369;k&#246;d&#337;<br /> R&#233;szv&#233;nyt&#225;rsas&#225;g a<br /> munkaer&#337;-piaci ig&#233;nyekre reag&#225;lni<br /> k&#233;pes szakk&#233;pz&#337; rendszer<br /> ki&#233;p&#237;t&#233;s&#233;re<br /> p&#225;ly&#225;zott az<br /> &#201;szak-magyarorsz&#225;gi R&#233;gi&#243;ban, a<br /> T&#193;MOP -2.2.3-07/2-2F-2008-0001 sz&#225;m alatt.</p>

A pályázat sikeresen vette az

akadályokat és a második

fordulóban is, mintegy 840 millió Ft.

támogatást nyert részben

képzésre, szakképzési

taneszköz beszerzésre, s az

összeg 80 %-a felett, a Tokaji

Tanszálloda

megépítésére.

A projekt megnyitó ünnepségre

Gyöngyösön került sor a

Károly Róbert

Főiskolán. A jeles

ünnepségre a részvényes

önkormányzatok polgármesterei

és az érintett intézmények

vezetői voltak meghívva.

A szakképzési ZRt

részvénytársaság

tagjai a következők:

Károly Róbert Főiskola

Gyöngyös (Gesztor 3200 Gyöngyös

Mátrai út 36.sz.)

Eötvös József Középiskola

Heves

Európa Szakképző Iskola

Miskolc

Grassalkovich Antal

Gyakorlóközpontú Szakiskola

és Szakközépiskola Hatvan

Károly Róbert Kereskedelmi

Vendéglátó-ipari Idegenforgalmi

Szakképző Iskola Gyöngyös

Kereskedelmi és Idegenforgalmi

Középiskola Tokaj

Március 15 Gimnázium és

Szakközépiskola Lőrinci

Tokaji Ferenc Gimnázium,

Szakközépiskola és Kollégium

Telephely: 3910 Tokaj, Rákóczi út

54. sz.

A rendezvény házigazdája

Magda Sándor, a

Károly Róbert Főiskola rektora,

Országgyűlési

Képviselő volt, aki

köszöntötte az önkormányzati

vezetőket és az intézmények

igazgatóit, illetve az élénken

érdeklődő média

képviselőit.

Rektor úr elmondta, hogy

példátlan esemény, hogy egy

TISZK szervezetre nem egy

tájegység középiskolái

álltak össze, hanem a régió

meghatározó szakképző

intézményei. Ez azért fontos mert

egy régiónyi terület százszor

jobban tud kielégíteni regionális

piaci igényeket, s ezzel a társadalom

számára olyan szakembereket

képezni, akiket az ipar, vagy az idegenforgalom,

nem különben a felsőfokú

intézmények fel tudnak szívni.

Hangsúlyozta, hogy

Magyarországon az elmúlt 20

esztendőben a jó szakmunka és a

szakmunkás

leértékelődött, mert mindenki

kizárólag csak a

továbbtanulásban, azaz a diploma

megszerzésében látta a

boldogulásának az egyenes

útját. Ebből következik, hogy

kevés szakmunkás van az országban,

azok gyakorlati képzése sem

kielégítő, de sok a

mérnök és az okleveles

mérnök, vagy jogász,

bölcsész, anélkül, hogy a

társadalom ilyen nagy számban

igényt tartana rájuk. Ebből

következik, hogy számtalan csalódott

fiatallal találkozunk, akikre az

elhelyezkedés lehetősége nem sok

jóval kecsegtet.

Magyarország csak úgy tudja az

Unióban, vagy a tágabban vett nagy

régiókban visszanyerni az

oktatásban egykor szerzett vezető

szerepét, ha megfelelő arányban

képez gyakorlatias szakembereket, és

olyan diplomásokat, akik nem csak a humán

felkészülésben jeleskednek, hanem

megállják a helyüket a gyakorlati

életben.

Az Észak-Magyarországi TISZK

Zrt. éppen ennek a célnak a

kielégítésére alakult,

ezért határozottan meg van arról

győződve, hogy a gyakorlati és az

elméleti tudást illetően a

ZRt-be tömörült iskolák

versenyelőnyben lesznek a kívül rekedt

társaikhoz képest.

A rektor úr bevezetőjét

követően Csomós

Tamás a Zrt.

Vezérigazgatója idézte fel

azt a célrendszert, amit projektté

generáltak és nyertek a

Társadalmi Megújulás

Operatív Programon.

Elmondta, hogy a TISZK-be bevont

intézményekben, az iskolai

oktatásban bevont részt vevő

tanulók összes létszáma 2917

fő, az országos szakiskolai tanulók

2 %-a, míg a régión belül 13

%-os részarányt képvisel.

A hátrányos tanulók

képzése az össz- tanulói

létszám 40 %-a. Az

intézményekben a

felnőttképzés főleg OKJ

és ECDL képzésekben valósul

meg. A régióban a

nagymértékű

munkanélküliség mellet,

növekvő hiány van a szak- és a

betanított munkásokból. A

versenyképesség növelése

érdekében a fejlesztés csak a

munkaerő-piac keresleti tényezőivel

összhangban képzelhető el.

Ennek az érdekében ki kell dolgozni a

megfelelő stratégiát, mely a

regionális fejlesztési politika szerves

része kell, hogy legyen.  

A projekt fő célja a szakképző

intézmények szakmai

koncentrációja, ami lehetővé

teszi a munkaerő-piac igényeire

történő rugalmas

reagálást és a munkaadók

kompetenciájának a

kielégítését.

Közös pedagógus kataszter és

gyakorló helyek

kiépítésével

lehetővé válik a kapacitás

hatékonyabb kihasználása.

Tanácsadói és

szakértői hálózat

felállításával

biztosítható a szakképző

intézmények, gyakorlati

képzést folytatók,

gazdálkodó szervezetek ismereteinek a

frissítése, a tapasztalatok

átadása. Gyakorló helyek,

tanműhelyek, fejlesztésével,

minőségbiztosítási rendszerek

bevezetésével olyan tanulói

kimenet érhető el, ami segíti a

résztvevők elhelyezkedését, a

munkaerő-piac számára pedig azonnal

alkalmazható munkaerőt biztosít.

A közös humánerőforrás

kiaknázásával tananyagok, szakmai

programok fejleszthetők, kiadhatók

és forgalmazhatók. A homogén

szakmai szerveződés lehetővé

teszi közös pályakövetési

rendszer kiépítését.

Célunk - mondta Csomós

Tamás - , hogy az

Észak-magyarországi

Régión belül

társiskoláinkkal és más

közreműködő partnereinkkel

együttműködve lehetővé

váljon a szakképzés

hatékonyságának

növelése és biztosítsuk a

szakképzési kínálat

megfelelő szintű

koordinációját.

- Májer János -

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában