Gazdasági konferencia 2025.

2025.05.15. 06:30

Új kihívások előtt az Észak-Magyarországi Autóipari Klaszter

Fükő László: a tagvállalatok közösen könnyebben megtalálhatják a továbblépés útját.

Új kihívások előtt az Észak-Magyarországi Autóipari Klaszter

Fükő László

Fotó: Archív

Az Észak-Magyarországi Autóipari Klaszter (NOHAC) 2006. december 5-én alakult. Azóta eltelt csaknem két évtized, és a világ jelentős változásokon ment keresztül. A NOHAC ezekhez alkalmazkodva mindvégig megőrizte működőképességét, és az eltelt évek alatt egyre jelentősebb szervezetté vált a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara szárnyai alatt. A NOHAC mára egy olyan brand lett, amely jól reprezentálja a régió gazdasági erejét. Fükő László, a klaszter elnöke foglalta össze a szervezet előtt álló legfontosabb kihívásokat.

Fükő László

Az autóipar változott talán a legjelentősebben az utóbbi években. Míg korábban lehetetlennek tűnt megtörni a belső égésű motorok hegemóniáját és alternatív üzemanyagokat vagy meghajtási láncokat alkalmazni, addig mára már a belső égésű motorok hattyúdalát látjuk.

Recesszió és új szereplők

Az elektrifikáció egyértelmű trend, amit minden autógyártó igyekszik lekövetni. Ez ráadásul erőltetett ütemben folyik. A jogszabályok és rendeletek megalkotói gyakran megelőzik a technológiai fejlődés ütemét, és óriási kihívások elé állítják a gyártókat és a beszállítókat. A realitás azonban felülkerekedik az ambiciózus terveken, és az elektromos autók fejlesztése, gyártása és eladásai elmaradnak a megálmodott ütemtől, és mostanra az egész ágazat recesszióba került. Súlyosbítja a helyzetet, hogy a világpiacon új autóipari szereplők jelentek meg, akik rendkívül innovatívak, és jóval alacsonyabb költségszinten képesek előállítani az autókat, mint a piaci részesedés legjavát korábban magukénak tudó gyártók. Az ázsiai versenytársak nemcsak ár-érték arányban rendkívül versenyképesek, de olyan technológiai előnyre is szert tettek (például az akkumulátorgyártás terén), amely jelentős versenyelőnyt biztosít számukra.

Az együttműködés ma is fontos

A NOHAC tagvállalatai elsősorban az európai autóipari gyártók beszállítói bázisát jelentették és jelentik még ma is. Ezáltal az európai autógyártók válsága végiggyűrűzik az egész beszállítói láncon súlyosan érintve a régió vállalkozásait is. Ezekben a nehéz időkben még nagyobb szükség van az összefogásra és egymás segítésére. A NOHAC-nak mindig is az volt a fő célja, hogy az együttműködés által jobb helyzetbe kerülhessenek a tagvállalatok, és versenyképességük, az erőforrásokhoz és a tudáshoz való hozzáférési lehetőségeik javuljanak. Ez ma fontosabb, mint valaha. Nagy feladat, amely a NOHAC részéről is más megközelítést kíván, és világossá teszi a szervezet megújulásának szükségességét. Ez a megújulás jelenti egyrészről a tagság részleges megújulását, a klasztermenedzsment átalakítását, az erőforrások növelését és a kommunikáció erősítését. 

Új klaszterstratégia

A NOHAC egy akkreditált innovációs klaszter. Ezt a státuszt – a szabályok szerint – időközönként meg kell újítani, és bizonyítani kell, hogy a szervezet megfelel az akkreditációhoz kötődő követelményeknek. Jelenleg az újbóli akkreditáció előkészítése folyik, aminek a keretén belül egy megújult klaszterstratégia készült. Ennek főbb fejezetei: digitalizáció, zöld­átállás, munkaerő-utánpótlás és HR-kompetenciák fejlesztése, nemzetközi piacra lépés, innováció és tudástranszfer, szervezetfejlesztés, kommunikáció és láthatóság. A stratégia hangsúlyos eleme az üzleti együttműködés és a közös innovációs projektek előmozdítása, amely hozzájárul a régió vállalkozásainak technológiai fejlődéséhez és piaci lehetőségeik bővítéséhez.

A NOHAC új feladatai

A nemzetközi kapcsolatok terén a NOHAC fokozza az együttműködését európai és ázsiai klaszterekkel. Korábban is született már stratégiai együttműködési megállapodás ázsiai klaszterekkel, de az ázsiai piacokra való kijutás nagyon komoly nehézségeket jelentett mind a távolság, mind az eltérő költségszintek miatt. Ma a helyzet alapvetően más, mint korábban. Sokkal kedvezőbbek a lehetőségek. Az ázsiai gyártók helybe jöttek, és jelentős gyártóbázisokat építenek ki Európában, nem utolsósorban Magyarországon. A feladat most az, hogy a vállalkozások megtalálják az utat a betelepült gyártókhoz, és beszállítóikká tudjanak válni. Ehhez nyitottság, technológiai fejlesztések, hatékonyság, versenyképesség-növelés, digitalizáció és számos olyan képesség kell, amely területeken bizony jó néhány vállalkozásnak jelentős lemaradása volt és van még ma is. A NOHAC ebben is szerepet kíván vállalni. Segít kiépíteni a kapcsolatokat a gyártók és a beszállítók között, segíti a technológiai és tudástranszfert.  A vállalatoknak ezen felül fel kell készülniük egy jelentős termékportfólió-váltásra is, ami szintén nagy kihívás. A kulcsszó az innováció. Aki nem innovál, az lemarad, majd teljesen kimarad. Hatalmas kihívások, de közösen, együttes erővel könnyebb megtalálni a kiutat a jelenlegi helyzetből.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában