Hűha!

2025.06.10. 06:02

Megdöbbentő, ami kiderült a magyarokról – így csak mi használjuk az önkiszolgáló kasszákat

A magyar vásárlók tudatosabbak, mint valaha: többségük előre tájékozódik online, mielőtt boltba indul. Az akció szinte mindent visz – tízből kilenc ember döntését befolyásolja. Az önkiszolgáló kasszák pedig már a hétköznapok részévé váltak hazánkban.

A magyar vásárlók több mint kétharmada akciókra vadászik, 67 százalékuk számára az ár az elsődleges vásárlási szempont, és tízből heten már önkiszolgáló kasszát használnak – derül ki a Shopfully legfrissebb európai kutatásából. Bár az infláció enyhül, a vásárlók hangulata továbbra is óvatos. A Shopfully nyolc országban, köztük Magyarországon is végzett felmérést 2025 tavaszán. A kutatás szerint a magyar fogyasztók nemcsak árérzékenyek, hanem rendkívül tudatosak is: 79 százalékuk előbb online keres információt, mielőtt fizikai boltba menne. Ez az úgynevezett ROPO-jelenség (Research Online, Purchase Offline), amely azt mutatja, hogy a digitális információgyűjtés ma már a vásárlás természetes első lépése lett.

önkiszolgáló kasszák
Akcióvadász akcióban - irány az önkiszolgáló kasszák felé

Az ár a király, az akció az ász

A válaszadók 67 százaléka elsősorban az árat figyeli, amikor vásárlás előtt döntést hoz, ezzel Magyarország a legárérzékenyebb nemzetek közé tartozik. A magyarok 90 százaléka szerint az akciók jelentős hatással vannak arra, hogy végül mit és hol vásárolnak meg. Európai összevetésben ez kiemelkedő arány.

A kutatás rávilágít arra, hogy a vásárlási szokások a gazdasági környezet hatására jelentősen eltolódtak a tudatosság és a spórolás irányába. A promóciók és akciók kulcsszerepet töltenek be: tízből kilenc magyar vásárló szerint ezek jelentősen befolyásolják döntéseiket

– mondta Zsatkulák István, a Shopfully magyarországi vezetője.

Önkiszolgáló kasszában Európa-bajnokok vagyunk

Érdekes adat, hogy miközben a fejlett vásárlástechnológiákat – például mobilos asszisztenseket, chatbotokat vagy virtuális próbafülkéket – kevesen használják, az önkiszolgáló kassza valóságos sikertörténetet jelent hazánkban. A kutatás szerint a magyar vásárlók 76 százaléka rendszeresen használ önkiszolgáló kasszát – ez az arány a legmagasabb Európában.

Ez azt jelenti, hogy a hazai vásárlók már rutinszerűen alkalmazzák az új kasszatechnológiát, amely gyorsaságot, egyszerűséget és sorban állás nélküli megoldást kínál. Az EU-átlag ebben a tekintetben 69 százalék, vagyis a magyar kereskedelem ebben a trendben egyértelműen előre szaladt.

A legtöbben nem is tudják, hogy ezt a mintát követik, pedig a vásárlási folyamat egyre inkább így működik. Azok a kereskedők, akik nem építik fel digitális jelenlétüket, gyakorlatilag lemaradnak a versenyben: akkor sem kerülnek be a vásárlók látóterébe, ha az üzletük az utca túloldalán van.

 – tette hozzá Zsatkulák.

Megkérdeztem szerkesztőségünk néhány tagját, hogy mi a véleményük az önkiszolgáló kasszák térnyeréséről:

Van olyan nagy áruház, ahol szívesen használom, viszont olyan is akad, ahol semmiképpen sem fogom újra, olyan megterhelő élmény volt.

- osztotta meg kendőzetlen véleményét az egyikük.

Én nagyon szeretem őket, csak sétálok és csippantok. Kényelmes és izgalmas, néha úgy belelendülök, hogy olyan dolgokat is le akarok csippantani, amit nem is tervezek megvenni.

- örvendezett a másik kolléga.

Egyébként milyen jó, hogy a perselybe gyűjtött pénzt is megszámolják, és a pénztárost sem kell kiakasztani hozzá.

- tette hozzá a többgyermekes munkatárs.

Kevesebbet költünk, de okosabban

A felmérés szerint a magyarok több területen is visszafogják költéseiket: 43 százalék kevesebb pénzt fordít lakberendezésre, 42 százalék az elektronikai cikkeken spórol, 39 százalék a ruházaton, míg 37 százalék a barkácstermékeken takarékoskodik. A hangsúly egyértelműen az okos, tudatos vásárláson van: a megkérdezettek 44 százaléka kevesebbet költ és alaposabban átgondolja, hogy mire.

A digitális jelenlét az új kirakat?

A digitális platformok jelentősége mindeközben egyre nő. A magyar vásárlók 68 százaléka használ digitális katalógusokat, és szinte minden második fogyasztó (46 százalék) csak akkor megy boltba, ha előtte már online megnézte az árakat, akciókat vagy termékadatokat. A Shopfully szerint azok a kereskedők, akik nem fordítanak figyelmet online jelenlétükre, lemaradhatnak a versenyben – még akkor is, ha üzletük szó szerint a sarkon van.

Még több érdekes hír a boon.hu oldalán:

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában