2025.05.19. 15:30
Alapjaiban változik meg a bevásárlás Borsodban, ha ezt bevezetik
Olyan változás előtt áll a világ, amire eddig nem volt felkészülve. A digitális forradalom gőzmozdonya viszont megállíthatatlanul zakatol tovább, maga alá gyűrve mindent, ami korszerűtlen.

Ötven évvel az első szupermarketes vonalkód-leolvasás után a kiskereskedelem történetének egyik legnagyobb technológiai váltására készül: a hagyományos, fekete-fehér csíkokat fokozatosan leváltják a digitális, GS1 szabványú QR-kódok. A kétdimenziós (2D) kódok nemcsak kisebb helyet foglalnak a csomagoláson, de jelentősen több információt is hordoznak – és új dimenziókat nyitnak meg a termékazonosítás, az ellátási lánc menedzsment és a fogyasztók tájékoztatása terén.

Vonalas múlt, digitális jövő
A vonalkód története 1974. június 26-án kezdődött, amikor egy Wrigley’s rágógumit elsőként olvastak le egy ohiói szupermarket kasszájánál. Azóta a vonalkód a globális kereskedelem ikonikus eszközévé vált: ma már napi tízmilliárd beolvasás történik világszerte, biztosítva a gyors és pontos termékazonosítást.
Most azonban új korszak veszi kezdetét. A GS1, a globális termékazonosítás szabványait kezelő nonprofit szervezet célul tűzte ki, hogy 2027 végére világszerte minden pénztári rendszer képes legyen a QR-kódok beolvasására. A váltás mögött nemcsak a technológia fejlődés, hanem piaci folyamatok és fogyasztói igények változásai is állnak.
Miért éppen most?
A mai, egyre tudatosabb fogyasztók nemcsak vásárolni akarnak, hanem hozzájutni minden olyan információhoz a termékről, amelynek ismeretében meghozzák a vásárlási döntésüket. A termékekkel kapcsolatos transzparencia kulcsfontosságúvá vált, és ehhez új eszközök kellenek.
– hangsúlyozta Krázli Zoltán, a GS1 Magyarország üzleti kapcsolatokért felelős igazgatója.
A hagyományos vonalkód egyetlen számsort, az úgynevezett GTIN azonosítót tartalmaz. Az új generációs QR-kódok ezzel szemben digitális adatbázisokhoz csatlakoznak, és lehetővé teszik, hogy a vásárlók akár okostelefonjuk kamerájával részletes információkat érjenek el a termékről – például lejárati időről, allergéntartalomról, tápértékekről, karbonlábnyomról vagy a márka fenntarthatósági törekvéseiről.
Kód, ami mesél
A QR-kód nem csupán technikai újításként jelenik meg: új marketing- és kommunikációs lehetőségeket is kínálnak a márkák számára. Egyetlen kód egyszerre szolgálja ki a kasszarendszerek igényeit és a vásárlói kíváncsiságot.
Nem véletlen, hogy az olyan e-kereskedelmi piactér, mint az Alibaba, kiskereskedők, mint a Carrefour és a Lidl, valamint márkatulajdonosok, mint a Procter & Gamble, a L’Oreal vagy a Mondelez felismerték, hogy elérkezett a változás ideje a termékazonosításban. A QR-kódok képesek új szintre emelni a fogyasztói élményt, hiszen nemcsak az árut azonosítják, hanem egy teljes történetet mesélnek el a termékről
– emelte ki a szakértő.
A vonat nem vár
A GS1 Magyarország szerint a vállalkozások számára elengedhetetlen, hogy már most megkezdjék a felkészülést. A kiskereskedelmi szereplőknek érdemes felmérni kasszarendszereik alkalmasságát, a gyártóknak pedig összehangolt munkát kell végezniük logisztikai, informatikai és marketingcsapataik között, a zökkenőmentes átállás érdekében.
Az okostelefonokon keresztül könnyen elérhető tájékoztatók új lehetőségeket nyitnak a fogyasztók, gyártók és kiskereskedők számára egyaránt: biztosítanak minden szükséges és elvárt információt a fogyasztók számára, javítva a nyomon követhetőséget, és növelve a hatékonyságot az ellátási láncban, miközben lehetővé teszik a pénztárnál történő beolvasást is.
-fogalmazott Krázli Zoltán.
Jövő a kijelzőn
Bár a QR-kódok technológiája már a nyolcvanas évektől ismert, csak az okostelefonok és az új generációs szkennerek megjelenésével vált valódi alternatívává. A jövőben a csomagolásra nyomtatott adatok helyét fokozatosan átveheti a digitális tájékoztatás: a vásárló egyetlen beolvasással minden fontos információhoz hozzájuthat. A kód tehát többé nem csak azonosít, hanem kommunikál, edukál és kapcsolatot épít. A vonalkód aranykora lezárul, de a QR-kódok új, interaktív korszakot nyitnak meg a kereskedelemben. És ez a jövő már nem is olyan távoli.