2024.12.27. 11:30
Nem működik, törött, hibás – hogyan tudjuk visszaváltani?
Egy ajándék vásárlásánál mindenkit a legjobb szándék vezérel, de mi van akkor, ha a csomagolástól megszabadulva, valami nem stimmel. Az ajándék visszaváltása lehetőségével élhetünk, ha elég körültekintően jártunk el.
Ünnep után néha kiderül, hogy az ajándék hibás, vagy egyszerűen nem tetszik, ilyenkor megpróbálhatjuk kicserélni.
Fotó: Getty Images
Az ajándék visszaváltása lehetséges, ha az ajándékot üzletben, de akkor is ha online vásároltuk.
Ajándék visszaváltása, csak minőségi kifogás esetén
Az üzletben vásárláskor ajánlatos helyben tisztázni, hogy milyen esetekben lehet visszaváltani a terméket. Az eladónak nem kötelessége kicserélni a terméket, amennyiben az nem tetszett vagy nem lett jó a méret. Kizárólag minőségi kifogás esetére biztosít elállási jogot az üzletben vásárolt termékekre a jogszabály, és csak abban az esetben ha a termék nem javítható és nem tudják kicserélni.
Elállási jog illet meg
A bolti vásárlások mellett továbbra is nagy népszerűségnek örvendenek az online rendelés. Már vásárlás előtt jó odafigyelni több dologra. Érdemes megnézni a vállalkozás beazonosítását szolgáló adatokat, szerződéskötés feltételeit, az elállási jogról szóló tájékoztatást vagy a pénzvisszafizetés módját. Online vásárlás esetén az átvételtől számított tizennégy napon belül indokolás nélküli elállási jog illeti meg a vásárlót.
Visszakapjuk a pénzünk
Itt tehát, ha az ajándék nem tetszik vagy nem lett jó a méret, a terméket vissza lehet küldeni az eladónak. A vásárlónak saját költségén kell visszajuttatnia az árut, a vállalkozás pedig legkésőbb az elállásról való tudomásszerzésétől számított tizennégy napon belül köteles visszatéríteni a fizetéssel azonos módon a vételárként megfizetett teljes összeget, ideértve a kiszállítási díjat is.
Vigyázat! Vannak kivételek
Fontos tudni, hogy ez az elállási jog nem korlátlan, nem vonatkozik minden árura. Érdemes utánajárni melyek ezek, de például nem vonatkozik gyorsan romló élelmiszerekre, kibontott csomagolású CD/DVD/szoftverekre, letöltött programokra, vagy a fogyasztó egyedi kérése alapján gyártott termékekre.
Kihez fordulhatunk?
Hibás termék esetén a fogyasztó elsősorban az eladóhoz vagy a jótállási jegyen megjelölt szervizhez fordulhat. Szavatossági igénynél a fogyasztónak a számlát vagy nyugtát be kell mutatnia, jótállás esetén a jótállási jegyet kell átadni. Első lépcsőben a fogyasztó a termék kijavítását vagy kicserélését kérheti, második lépcsőben pedig árleszállítást kérhet, vagy elállhat a vásárlástól