A matematika szeretete

2021.12.28. 20:00

Tanári fődíj másodszorra is

Németh Anna 21 éve készíti fel sikeresen tanítványait az országos versenyekre.

Hegyi Erika

Fotó: MAJO MARK

Tanári fődíjat vehetett át nemrég Németh Anna, a Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium matematikatanára. Az elismerést azért kapta, mert hosszú évek óta sikeresen készíti föl diákjait a Bolyai Matematika Csapatversenyre. 

 

– Az idén sem tartottak a verseny szervezői hagyományos díjátadót a járvány miatt – mondta lapunknak Németh Anna. – Sajószentpéterre kellett elmennem a gyerekek díjaiért. Kicsit beszélgettem a megyei koordinátorokkal, és egyszer csak egyikük azt mondta, hogy van még itt egy meglepetés. Ezzel egy hatalmas ajándékkosarat nyomott a kezembe, és mutatta a díjat is. Óriási meglepetés volt, ugyanis tíz évvel ezelőtt már kaptam ilyen díjat, és úgy gondoltam, hogy azt csak egyszer lehet elnyerni. El is érzékenyültem kicsit. Azért sem számítottam rá, mert nagyon sok lelkes matematikatanár van a megyénkben, akik évről évre lelkesen készítik fel a gyerekeket a versenyekre – fogalmazott a pedagógus. 

 

Megtudtuk tőle, hogy immár 21. éve tanít a jezsuita gimnáziumban, ahol a kezdetektől fogva fontos a tehetséggondozás. Így minden tanár feladata, hogy a jó képességű, lelkes gyerekeket versenyekre is felkészítse.
 

Kezdetben lelkesek 
 

Az eredményekkel kapcsolatban úgy fogalmazott, többféle siker létezik. Az egyik, amikor a gyerekek kiváló helyezést érnek el országos versenyeken. Németh Anna nemcsak a Bolyai-versenyre készíti föl a gyerekeket, hanem a Zrínyi Ilona Matematikaversenyre és a Dürer-csapatversenyre is, amit egyébként a Földes Ferenc Gimnázium egykori diákjai alapítottak és szervezik. 

 

– A jó eredmények mindig büszkeséggel töltenek el, de ugyanilyen fontosnak tartom, amikor olyan diákokat sikerül bevonni a versenyzésbe, akik még nem jártak hasonló megméretésen, és a versenyfeladatokkal, az apró trükkökkel, titkokkal nálunk ismerkednek meg. Ugyanilyen siker, ha olyan gyerekek szeretik meg a matematikát, akiknek nincs hozzá különösebb tehetségük. Ha önmagukhoz képest fejlődnek sokat, az is eredmény – tette hozzá a matematikatanár. 

 

Kérdeztük tőle, hogyan lehet megszerettetni a matematikát a gyerekekkel, hiszen az általában a nehéznek tartott tantárgyak közé tartozik. Mint mondta, mivel a gimnáziumban nyolcosztályos képzés is folyik, vannak olyan tanítványai, akiket nyolc éven keresztül tanít. Azt tapasztalta, hogy kezdetben a gyerekek lelkesek, minden feladatot szorgalmasan megoldanak, de aztán elvesztik a motivációjukat. Ebben kicsit érzi a média szerepét is. 

 

Úgy lehet elfogadni és megszerettetni a matematikát, ha a hétköznapokból, a valóságból indulunk ki Németh Anna

 

– A médiában sajnos gyakran lejáratják a matematikai elveket, egyesek megkérdőjelezik a hasznosságukat. Felvetik például, hogy mi szükség van az exponenciális egyenletrendszerek ismeretére. A válaszom erre az, hogy úgy lehet elfogadni és megszerettetni a matematikát, ha a hétköznapokból, a valóságból indulunk ki. Például ha a hitelfelvétel és -törlesztés vagy a kamatos kamat példáját hozzuk föl, rögtön az exponenciális egyenletrendszerek területére érkezünk. Ez meghozza az elfogadást, a diákok belátják, hogy a matematika eszköz a kezünkben, hogy a valóságot számíthatóvá tegyük. Ekkor van esély, hogy megszeressék ezt a tudományágat – jegyezte meg végül Németh Anna.

 

(A borítóképen: Siker, ha olyan gyerekek szeretik meg a matematikát, akiknek nincs hozzá különösebb tehetségük - Németh Anna)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában