Autóteszt

2021.09.25. 15:00

Nem a piacnak, a rajongóknak készítik az autóikat

Összehasonlítás Alfa Romeo Giulia QV és Stelvio QV.

Marosréti Ervin

Az olaszok sokszor formabontóak, ha az autógyártásról van szó. Nem feltétlen érdekli őket az éppen aktuális piaci trend, sokkal inkább azoknak akarnak megfelelni, akik imádják a márkát, rajongói az itáliai modelleknek. Ezúttal sem kellett csalódniuk, hiszen az Alfánál újra kitettek magukért.

Ettől függetlenül nem ajánljuk mindenkinek ezt a két modellt.

Az olaszok által gyártott több mint ötszáz lóerős sportlimuzin, valamint szabadidő-autó ugyanakkor nem csak azoknak nyújt felhőtlen élményt, akik nem tudnak a nagy sebesség nélkül létezni. A tulajdonságokról, a képességeikről csak a legfelsőbb szinten lehet beszélni, ám a plusz vezetési élményt mégis a szenvedély nyújtja. Ez pedig egyformán megtalálható a zabolázatlan Giuliában és a kiszámíthatóbb Stelvióban is. Akit a magas ár rettent el, tegyen egy próbát a Veloce változatokkal, az alfások nekik is biztosan integetnek majd!

Legjobb tudásuk szerint

A Kresz korlátjai ugyan nem teszik lehetővé, hogy a mindennapi használat során maximálisan kihasználjuk a Giuliában rejlő lehetőségeket, ám a tudását úgy is megélhetjük, élvezhetjük, hogy közben a szabályokat tiszteletben tartjuk. A Giuliához hasonlóan gyors, érzékeny kormányzása, feszes hangolása ellenére is komfortos futóműve, kiválóan adagolható fékereje egészen rendkívülivé teszi. A Stelvióban is túlméretesek a váltófülek, mégis szívesen használja őket a vezető, mert nemcsak az egyébként kiváló váltó kézi vezérlése és az Akrapovic rendszerből származó hang, hanem a fémfülek kapcsolási érzete is lélekemelő. Ez mindkét autóra igaz, ahogy létezésük is szinte csodaszámba megy.

A számokat látva kevesen hisznek bennük, pedig az olaszok a legjobb tudásuk szerint építették meg ezt a két szinte egyforma, mégis nagyon különböző élményautót...

Akár családoknak is

A kategóriák egyértelműen elkülönülnek egymástól az Alfa Romeónál, vagyis ahogy kell, a gyárnál leosztották a szerepeket. A személyautó sportszedán, a szabadidő-autó pedig amolyan mindenes. A változatlanul hagyott 2,9 literes, V6-os biturbó a Giulia Quadrifoglio esetében csak a hátsó kerekeket hajtja, így bőven hagy lehetőséget a sofőrnek kibontakozni, persze megfelelő körülmények (például egy repülőtér kifutópályája, vagy a hibákat megbocsátó bukóterű versenypálya) között. A Stelvio Quadrifoglio praktikusabb felépítése révén akár családi autós szerepkört is betölthet, és az összkerékhajtása okán mostoha időjárási körülmények között is képes biztonságosan eljuttatni a céljához az utasokat. A limuzinnál azért árnyaltabb a kép.

A mi telünk már a Giulia Quadrifoglio tudásának határát feszegeti, ennél az autónál ugyanis optimális időjárási körülmények között haladva is érezni azt, hogy téli abroncsokon fut. Utóbbiak sajátossága, hogy a nyáriaktól eltérően futófelületüket sok apró, egymástól függetlenül mozogni képes blokk alkotja. Ezt egy hétköznapi autóban nem éli meg hátrányként az ember, de amikor 510 lóerőt kell a hátsó kerekeknek a talajra juttatni, már igenis érezni az eltérést a nyári abroncsokhoz képest. Közepes gázadásra is rögtön közbeszól a menetstabilizáló, nehogy a hátsó kerekek elveszítsék a tapadásukat, hirtelen irányváltásnál bizonytalanul kezd fordulni, fékezésnél érezhetően kenődik az első métereken a gumi. Mindezt száraz aszfalton produkálja, ha foltokban vagy netán teljesen nedves az úttest, még érzékenyebb lesz az autó; a havas-latyakos időszak kimaradt a tesztprogramból. A lényeg, hogy a Giulia Quadrifoglio volánja mögött a vezető figyelme egy pillanatra sem lankadhat.

Olvassa a gondolatainkat

Ez egyébként pozitívum, hiszen ideális körülmények között olyan, mintha az ember gondolatát olvasná a Giulia. Még sportos autókhoz képest is nagyon közvetlen a kormányzás áttételezése, a legapróbb mozdulatokat is azonnal leköveti, és mégis megoldották az olasz konstruktőrök, hogy nem vezetik meg a nyomvályúk. Nem olcsó az Akrapovic kipufogórendszer, de hangélményben verhetetlen, tényleg csak akkor kezd el üvölteni, ha nagy gázt adunk – vagy épp Race üzemmódba kapcsolunk –, és akkor szabadjára engedi a pillangószelep az áramló gázokat. Ereje szinte kifogyhatatlan, a kormány mögötti kapcsolófülekkel könnyen ki lehet választani a megfelelő fokozatot, és akkor már csak a vezető bátorságán és a KRESZ korlátain múlik az élvezet mértéke. Ami viszont nehezen megy, az a kormány mögötti bajuszkapcsolók kezelése, a nagy méretű és nem a kormánnyal együtt forgó alumínium váltófülek ugyanis blokkolják az irányjelző-kapcsolóhoz való hozzáférést, az ablaktörlőt ritkábban használja az ember, ott nem olyan zavaró ez a zsúfoltság. A kipufogó egyébként nem a legdrágább extra a fedélzeten, az a cím a karbon-kerámia fékrendszer sajátja (2 520 000 Ft), amely fáradhatatlanul lassítja az autót, és a sportos haladás terén műkedvelőnek számító autóvezetőknek ad némi biztonsági tartalékot versenypályán. A profi pilóták azt szokták mondani, hogy nekik jók az acélfékek is, mert ők csak egyszer fékeznek egy kanyar előtt.

Végletekig fokozták

A Quadrifoglio modell megjelenését karbon légterelők és már alapesetben is látványos, 19 colos felnik dobják fel, a tesztautónál természetesen mindent a végletekig fokoztak, és ez jól van így! A Competizione piros fantázianevű fényezés jól kiemeli a karosszéria domborulatait, a fekete karbondíszek pedig rögtön vészjóslóvá teszik a megjelenést. Az első sportülések jól tartják a testet, a kormány csak irányításra és nem kapaszkodásra szolgál, a helykínálat megfelel a kategória átlagának. Az aktív, elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókat használó felfüggesztés meglepően kényelmes is tud lenni, már amennyire a körülmények engedik. Comfort módban kifejezetten jól kezeli az úttest felől érkező ütéseket és az úthullámokat is, tehát még rossz minőségű aszfalton is jó tempót lehet autózni. Persze a kátyúkkal vigyázni kell, mert nagyon alacsony az abroncsok oldalfala, és bizony a rugóút is véget ér egyszer, olyankor már igencsak ugrik az autó. De ilyesmire számítani kell, emlékeztetnék arra, hogy a Giulia Quadrifoglio sofőrjének a figyelme egy pillanatra sem lankadhat.

Nincs szükség ilyen mértékű koncentrációra a Stelvio Quadrifoglio vezetése közben, sokkal stresszmentesebben élvezhetjük ugyanazt a Ferrarival közösen fejlesztett technikát. Ez a szabadidő-autó egyáltalán nem a terepjáró képesség fokozása miatt hajtja az első kerekeit, a csúcsmodellben minden a teljesítményről szól. Bár sok kritika érte az Alfa Romeót, amiért egy SUV-vel próbál meg „sportolni”, az olaszok valójában a kombi modern megfelelőjeként gondoltak a Stelvióra, és a praktikumért cserében sokkal nagyobb feladatra vállalkoztak, mintha a Giuliát faragták volna át családi használatra. Ez a méretosztály ideálisnak számít, mert elég nagy ahhoz, hogy az egész család csomagostul, kényelmesen elférjen benne, de nem annyira nagy, hogy túlzónak vagy pazarlónak tűnjön.

A tesztprogram tanulsága, hogy bármilyen méltatlannak is tűnik az 510 lóerős csúcsmotorhoz, a Stelvio jellegénél fogva sok ember számára jobb választás a mindennapokra. Bár normál körülmények között szelídnek és visszafogottnak mutatja magát, a DNA-kapcsoló Dynamic állásában sokkal agresszívebbé válik az autó. Padlógázos gyorsításnál vérpezsdítő hanghatásokkal kísérve szinte érezhető, ahogy a hajtásláncon átáramlik a nyomaték a kerekek felé, ez olyan adrenalinfröccsöt jelent a vezetőnek és az erre fogékony utasoknak, amit egyre kevesebb utcai autóban élhetünk át. Veszélyesnek azonban még ilyenkor sem érezni, enyhén riszálni kezdi ugyan a hátulját, de mindig kézben tartható marad, tömegét meghazudtolóan agilisan és sportosan viselkedik.

(Fotók: Balogh Bence, Stefler Balázs, a cikket itt is elolvashatod.)


STELVIO

TETSZETT

  • szívhez szóló stílus
  • kivitelezési minőség
  • műszaki tartalom
  • NEM TETSZETT

  • mérsékelt hatótáv
  • GIULIA

    TETSZETT

  • vezethetőség
  • megjelenés
  • hangélmény
  • NEM TETSZETT

  • nehezen elérhető irányjelző kar
  •  

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában