Autóteszt

2021.08.03. 08:30

Tovább nőtt a Hyundai ázsiója

A korábban tapasztalt lemaradását egyértelműen behozta a dél-koreai autógyártás.

Fotó: Stefler Balázs

Karakteres formatervvel, és az eddiginél jóval fejlettebb műszaki tartalommal jelentkezik a Hyundai család modellje, a Tucson. A mögöttünk hagyott évtizedben egyértelműen megtalálta az útját a márka, valamint a konszerntársnak tekinthető KIA. Mindkét család ugyanis egyre vonzóbb autókat dobott a piacra, tette teljessé a termékpalettáját. Az újdonságok mellett a hagyományos és az alternatív hajtási módok terén is törekedtek az egyensúlyra, amelyet a törvényi előírások mellett a vásárlói igények kielégítése is egyértelműen indokolt.

A dél-koreai cégek számára nagyon fontos szempont volt az elmúlt években a presztízs megszerzése, hiszen ez jelenthette számukra a fejlődés zálogát. Ebből a szempontból is jól felépített tervet hajtottak végre, fokozatosan haladtak azon az úton, amelyet korábban kijelöltek maguk számára. Megérte, mert a Tucson legújabb, sorrendben negyedik generációja extravagáns külső mellett kifinomult belsőt takar. Emellett olyan prémium kategóriás extrákat is belevarázsoltak az autóba, amely szintén tovább növelte a Hyundai ázsióját.

Szintet lépett

Újabb szintet lépett tehát a Hyundai, a Tucson nem csak egyedi formaterve miatt különleges, nagy energiát fektettek az apró részletek kidolgozásába, miközben kitartottak a praktikus felépítés mellett. A negyedik generáció hatékony hibrid hajtásával és kedvező árával a vásárlók egyik kedvence lehet.

Fotó: Stefler Balázs

A decens elődmodellénél látványosabb, egyben megosztóbb formaterv a dél-koreai születésű, amerikai dizájner, Sangyup Lee érdeme, aki a 2019-es Vision T tanulmányt szinte egy az egyben megvalósította. Az volt a szándéka, hogy a Hyundai mostantól diktálja a trendet, ahelyett, hogy követné. Új stílusával végleg kilépett a szürkeségből a márka, még akkor is, ha ez az irány újra eltávolodott a fokozatosan megtalált európai ízléstől az amerikai felé. A Tucson karosszériáján tobzódnak az izgalmas részletek, a hűtőrácsba rejtett LED szegmensek csak akkor tűnnek fel, ha be vannak kapcsolva, egyébként fekete krómbevonat fedi el a diódákat. A speciális formájú hátsó lámpákban is csak akkor jelenik meg az elsőkre rímelő rajzolat, ha világítanak. Hátul az index a külső pótkerékkel felszerelt terepjáróknál ismert módon, lent, a lökhárítóban villog, ami a koncepciótól idegen megoldásnak tűnik, különben következetes a domborításokat, hajlításokat bátran kezelő dizájn. Szintén a csapat profizmusáról árulkodik, hogy a látvány nem ment a funkció rovására. Az egyetlen kissé öncélú, viszont kreatív ötlet a hátsó légterelő alá rejtett ablaktörlő, amely így az üveg egy kevésbé fontos részét törli, és a helyére került logó továbbra is rontja a kilátást. Ennél nagyobb bakit a tesztprogram során nem találtunk!

Belbecs

Az összhang kedvéért a beltérre is nagy figyelmet fordítottak. A szimmetrikus elrendezésű műszerfalat vízesések ihlették, az ajtóról induló, körbefutó díszbetét szintén az amerikai autóiparra jellemző, az anyaghasználat azonban már a dél-koreiak igényességéről árulkodik. A lakkfekete felületek ugyan többségben vannak, azokat a futurisztikus formákkal karöltve használták, de nem spóroltak a minőségi műanyagokkal, a fémmel és a bőrrel sem. Bármerre pillantunk a letisztult utastérben, számos figyelmességet találunk, melyek alapján nyilvánvaló, hogy a Tucsont szívvel-lélekkel rendezték be, és annak ellenére, hogy nem egy prémiummárka magas áron kínált típusában ülünk, a spórolás az, ami utoljára jut eszünkbe a közepes méretű szabadidő-autóban. A kifogástalan ergonómia régóta nem újdonság, az ülés kényelme, a kormány fogása, a kapcsolók és gombok, illetve a kijelzők elhelyezése azonban úgy tér el a korábbitól, hogy egyértelműen előnyére változott. A lapos műszerfal és a nagyméretű ablakok panorámaszerű kilátást biztosítanak, a váltót gombokkal kapcsolhatjuk, ide került egy sor különféle funkciót kezelő fizikai gomb is. Bár a szellőzést már érintésérzékeny felületen állíthatjuk be, nem feledkeztek meg a dedikált gombokról. Ennek köszönhetően az ideális helyre beépített, nagy és érzékeny érintőképernyővel használható, de kissé nehezen áttekinthető menüt főleg multimédiás extrákért kell felkeresnünk. Ezt akár álló helyzetben is megtehetjük. A műszeregységet helyettesítő, éles képet adó kijelzőt olyan bevonattal látták el, ami megakadályozza, hogy tükröződjön a szélvédőben. Konkrét koppintást nem találunk, de egyértelmű, hogy igyekeztek átemelni néhány szimpatikus részletet a Mercedestől, ilyen a szabadon keverhető színvilágú hangulatvilágítás, amely a rekeszek belsejét is fényárban úsztatja.

Túlmutat az elvárton

Atmoszférája messze túlmutat a márkától elvárt szinten, miközben a helykínálat és a praktikum továbbra is kifogástalan. Elöl az ajtón is lehet könyökölni, az üléstámla hátul az új modellben is dönthető, a nyitható üvegtető felára 375 000 Ft. Különféle rekeszek várják a család kisebb holmijait, 626 literes csomagtartója 1795 literesre bővíthető.

Fotó: Stefler Balázs

A tesztautóban a már ismert, 1,6 literes, turbós benzinmotor 180 lóerős, teljes értékű hibrid változata dolgozott elsőkerékhajtással és hatfokozatú automatikus váltóval kombinálva. A rendszerteljesítmény ez esetben 230 lóerő, ami papíron soknak tűnik, valójában nem a sportosság, hanem a harmonikus, kifinomult működés jellemző rá. Teljesen észrevétlen az átmenet a benzines és az akkumulátoros haladás között, pedig amikor csak lehetséges, a gurulások, fékezések során összegyűjtött energiát használja. A töltöttséget általában 50% körül tartja, viszonylag gyorsan képes visszatermelni az elhasznált áramot. Elindulásnál és kis tempónál mindig az EV üzemmód visszajelzője világít a műszerfalon, de kis terhelésen, nagyobb sebességnél is pihenteti a váltóval együtt takarékos üzemre optimalizált benzinest. Nyugodt tempójú utazás során kellőképpen dinamikusnak érezzük, ereje, nyomatéka ideális, de amint egy leheletnyi sportosságot szeretnénk kicsikarni belőle, az addig szinte hangtalan motor kelletlenül felbőg, és hiába növeli a tempót a fordulattal együtt, elveszi a kedvünket a kanyarvadászattól. Ebben semleges visszajelzést adó kormányzása sem partner, pedig a hátul multilink futómű képes lenne sziporkázni a szerpentinen. Hangolása a magas építéséhez illően feszes, igaz, hatékonyan csillapítja az egyenetlenségeket, a keresztbordákon viszont rázósan halad át.

A könnyen kezelhető nagy biztonságérzetet adó Tucson ugyan dízelmotorral is rendelhető, a téli körülmények ellenére 7,0 literes tesztfogyasztást produkált, ami az 5,5 literből megoldott országúti etapok nyomán túlzás nélkül dízeles fogyasztást jelent. Ráadásként a Hyundai két ütőkártyát is ki tud játszani, az egyik az 5 év kilométer-korlátozás nélküli garancia, a másik az ugrásszerű fejlődés ellenére is a versenytársakénál kedvezőbb ár…

Fotó: Stefler Balázs

TETSZETT

• igényes kivitelezés

• hatékony hajtáslánc

• ár/érték arány

NEM TETSZETT

• lassú irányváltás

• túlbuzgó sávtartó

Tucson 1.6 T-GDi HEV 2WD 6AT

Összlökettérfogat: 1598 cm3

Hengerek/szelepek: S4/16 turbó

BENZINMOTOR

Max. teljesítmény: 132 kW (180 LE) 5500/perc

Max. forgatónyomaték: 265 Nm 1500-4500/perc

VILLANYMOTOR

Max. teljesítmény: 44 kW (60 LE)

Max. forgatónyomaték: 264 Nm

HIBRIDRENDSZER

Max. teljesítmény: 169 kW (230 LE) 5500/perc

Hossz./szél./mag.: 4500/1850/1653 mm

Tengelytáv: 2680 mm

Nyomtáv elöl/hátul: 1615/1622 mm

Fordulókör: 10,9 m

Saját tömeg/teherbírás: 1564/611 kg

Csomagtér: 626-1795 l

Üzemanyagtank: 52 l

Gyorsulás 0-100 km/h: 8,0 s

Max. sebesség: 193 km/h

Város/országút/vegyes: 5,6/4,6/5,5 l/100 km

Tesztfogyasztás: 7,0 l/100 km

CO2-kibocsátás: 125 g/km

A modell alapára: 7 999 000 Ft*

A tesztelt verzió ára: 10 499 000 Ft**

*1.6 T-GDi 2WD M/T (150 LE),

**Kedvezményes ár (-300 000 Ft)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában