Autóteszt

2021.08.21. 15:00

A kezdetekre emlékeznek

Egy jeles évfordulóhoz, egy kerek születésnaphoz különleges megjelenés dukál. Éppen ezért a Mazda századik évfordulóján rendhagyó módon állítja középpontba aktuális modelljeit.

Marosréti Ervin

Fotó: Stefler Balázs

Érdekesség, hogy japán gyártó első személyautója csak az 1960-as években készült el a hirosimai gyárban, a kezdetre viszont még negyven esztendőt kell visszatekerni az idő kerekét.

Az 1920-ban megálmodott és életre hívott Toyo Cord Kogyo szerszámgyártó alapításáig kell visszatekintenünk, ha szeretnénk megismerni a Mazda történelmét. Juijiro Matsudának hívták a gyár egyik alapítóját, aki az első pillanattól kezdve komoly terveket szövögetett. Az volt a nagy célja, hogy minden áron be fog törni a járművek világpiacára. Ebből a szempontból az első komoly eredményt 1931-ben érte, érték el, ekkor mutatkozott be ugyanis a háromkerekű Mazda-go, amit másfél évtizeddel később, a II. világháború után újabb haszonjárművek követtek a sorban. A nagy váltásra sem kellett túl sokat várni, hiszen nem sokkal később bemutatkozhatott az R360-as kei car, a Mazda legendája.

Időutazás

A kerek jubileum kapcsán az Edition 100 különkiadások is valamilyen szinten ezt a típust idézik. A fehér karosszériás, bordó tetős ősre tökéletesen rímel a mostani színválasztás.

A 3-as és 6-os esetében viszont nem a tető, hanem a teljes beltér, még a padlóborítás is burgundi vörös színben pompázik! Bevállalós, annyi szent, ilyen harsány színeket a tömeggyártók még különkiadásoknál sem szoktak bevetni, de ezzel a belső hangulattal azokhoz a rajongókhoz szólnak, akiket megérint a márka történelme.

És bizony nem csak a színek és az évfordulót hirdető plakettek utalnak a múltra, a fejtámlákon és a kulcson egészen különleges logót láthatunk, lényegében a Toyo Cork Kogyo kerek emblémáját ötvözték a Mazda jelenlegi márkajelzésével.

Főszerepben a vezetés

Bár a hangulat a 3-asban és a 6-osban is nagyon hasonló, a vezetőülésben rögtön feltűnik, hogy más célcsoportnak szólnak. A 3-asban szinte körülöleli a sofőrt a műszerfal, és érződik, hogy a vezetési élményé a főszerep.

Nemcsak azért, mert a bunkerszerű második sor miatt hátul nem különösebben jó utazni, hanem azért, mert a közvetlen kormány, a tankönyvbe illően kapcsolható kézi váltó és a Skyactiv-X motor hármasa nagyon meggyőző. A 2,0 literes, 186 lóerős motor technikai értelemben igazi kakukktojás a piacon, hiszen a dízelekhez hasonló, 16,3:1 sűrítési viszonnyal és szegény keverékkel dolgozik, amely közvetlenül a hengerbe, a gyújtógyertya mellé befecskendezett, a nyomást és a hőmérsékletet is megnövelő benzin hatására lobban be. A szikravezérelt öngyulladás optimális működéséhez beépítettek egy kompresszort is, amely a beszívott levegő mennyiségét és állandó nyomását biztosítja. Szó sincs arról, hogy úgy megindulna, mint egy turbós motor, inkább egy klasszikus szívó erőforrásra emlékeztet a karaktere, vagyis alapjárat közelében kissé bágyadt és egyértelműen magas fordulaton van elemében. Érdekes, de a technikai okosságokból és a lágyhibridségből a vártnál szerényebb fogyasztáselőny származik. A 7,8 literes tesztátlag nyilván nem rossz egy 186 lóerős benzines autótól, de ha azt mondom, hogy a középkategóriás 6-os kombi, villamos rásegítés nélkül, 194 lóerős, 2,5 literes szívómotorral és automatikus váltóval 8,5 litert kért, már rögtön más a helyzet.

Igen, ez a Mazda egyik legjobban sikerült hajtáslánca, és nem csak a fogyasztás miatt. Azt leszámítva, hogy hidegindításnál zavaróan magas az alapjárata egy ideig, nem lehet belekötni. Egyrészt finoman jár, másrészt feltöltés nélkül is nyomatékos. Sőt, ha pörgetjük, van benne némi sportosság is, pedig az erejét egy kissé komótosan, de annál lágyabban kapcsoló hagyományos, hatgangos automatikus váltó osztja be. Rugózása ugyan a 6-osnak is feszes, és kategóriatársaihoz viszonyítva kifejezetten élénk a kormányzása, kiváló utazóautó. Ülései hosszú úton is kényelmesek, helykínálata és praktikus csomagtere miatt családi kocsiként remekel.

Mivel az Edition 100 változatok a 3-as és a 6-os esetében is kizárólag az elérhető legerősebb motorral rendelhetők, értelemszerűen minden szempontból a kínálat csúcsán foglalnak helyet. Ennek megfelelően alakul az árazás is, a 3-as 10 576 800, míg a 6-os kombi 13 149 900 Ft-tól vihető haza. Bár a kompakt modell ár-érték arányban közel sem áll olyan jól, mint a 6-os, meg kell hagyni, hogy az Edition 100-as modellek 267 000, illetve 390 000 Ft-os többletköltsége a tízmillió feletti árkategóriában egészen barátinak mondható.

Különleges vörös belső

Ritka, hogy egy tömeggyártó ennyire bevállalós legyen egy különkiadással, a vörös belső tényleg különleges.

A Mazda3-as továbbra is a kompakt kategória egyik legsportosabb modellje, ugyanakkor a forradalmi Skyactiv-X erőforrás a gyakorlatban a vártnál kevésbé takarékos. A 6-os a klasszikus szívómotorral és automatikus váltóval nyugodt és kényelmes utazóautó, ár-érték aránya pedig mindenképpen jobb a 3-asénál.

(Fotók: Stefler Balázs)


Műszaki adatok

Az R360-as hajtásáról egy 356 cm3-es, léghűtéses, V2-es blokk gondoskodott. A mindössze 380 kg-os típust 1960-tól kezdve hat éven át gyártották.

Mazda3 X186 Edition 100 és Mazda6 Sportkombi G194 AT Edition 100

Összlökettérfogat (cm3): 1998 2488

Hengerek/szelepek: S4/16 kompresszor S4/16

Max. teljesítmény (kW/LE/perc): 137/186/6000 143/194/6000

Max. forgatónyomaték (Nm/perc): 240/4000 258/4000

Hossz./szél./mag. (mm): 4460/1795/1435 4805/1840/1475

Tengelytáv (mm): 2725 2750

Fordulókör (m): 11,38 12,0

Saját tömeg (kg): 1395 1551

Csomagtér (l): 334 522

Üzemanyagtank (l): 51 62

Gyorsulás 0-100 km/h (s): 8,2 8,1

Max. sebesség (km/h): 216 223

Átlagfogyasztás (l/100 km): 5,3 7,6

Tesztfogyasztás (l/100 km): 7,8 8,5

CO2-kibocsátás (g/km): 120 172

A modell alapára (Ft): 7 689 900* 10 359 900**

A modell alapára (Ft): 10 576 800 13 149 900

Mazda3

TETSZETT

  • sportos megjelenés
  • közvetlen kormány
  • felszereltség
  • NEM TETSZETT

  • szűkös második sor
  • kilátás hátrafelé
  • Mazda6

    TETSZETT

  • anyagminőség
  • motor és váltó összhangja
  • fogyasztás
  • NEM TETSZETT

  • vezetőnek kevés fejtér
  • hidegindításnál magas alapjárat
  •  

    Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában