Szabadidő

2021.04.14. 14:30

Beindult a kerékpáros idény

Akik télen nem használták a bringát, azoknak a szezon indulása előtt mindenképp ajánlott átnézni a kerékpárt.

Szaniszló Bálint

Fotó: Stock

Nézzük át a kormányt, illetve a fékeket. Ellenőrizzük a fékbetétek állapotát, ha kopottak, cseréljük, ha össze-vissza, vagy túl nagy távolságra állnak a felnitől, féktárcsától, állítsuk be őket. Bár a szinte teljesen elkopott fékkel is lehet lassítani, de sokáig nem érdemes így használni, mert előbb-utóbb kopik vele minden, drágábban cserélhető dolog is. A fékbovdenek bekötésére, illetve a bovden egységére is figyeljünk oda, ha már csokorként állnak a szálak szanaszét, inkább cseréljük le.

A kormány környékén semminek nem szabad kotyognia, és a kormánynak is érezhető ellenállás nélkül kell fordulnia. Ellenőrizzük a stucni csavarjait, anyáit húzzuk meg, ha nem feszülnek eléggé.

Váltó, lánc, lánckerekek

Ha nyikorog a lánc, nem elég csak WD40-nel nyakon önteni. Tüneti kezelésnek megteszi, de hosszú távon nem az igazi.

A bringaláncot érdemes időnként megfürdetni Brigéciolban. Ha nem tesszük, hiába lesz csendes a lánc a rákent olajtól, a csapokba ragadt homoktól hamar elhasználódik.

Szezonkezdéskor ellenőrizzük a lánc állapotát is, ha megnyúlt, cserélni kell. Gyakran a lánckerekekkel együtt, hiszen egymást nyúzzák, koptatják. Ha szerencsések vagyunk, akkor megússzuk egy könnyed pumpálással a szezonkezdést. Mekkora nyomás legyen egy abroncsban? Az átlagember nem fúj bele többet 1,5–2 barnál, hiszen nagyjából ennyi kell az autóba is. De nem, a biciklikerékbe ennél jóval nagyobb nyomás az indokolt, úgy 3–5 bar körül. Lehet, hogy ha a másfél baros gumihoz vagyunk szokva, eleinte rázós lesz az aszfalt a keményre fújt abronccsal, viszont határozottan könnyebb lesz így a tekerés.

Cserére éretten

Ha a gumi rendben van, érdemes végignézni a küllőket is, hogy elég feszesek-e. Ha nem, húzzuk meg őket, bár ezzel csak a rutinosabbak kísérletezzenek, ha nem értünk hozzá, inkább bízzuk egy szervizre a munkát.

Mikor érdemes cserélni a kerékpár külső gumit? Ha a gumi mintája/futófelülete annyira elvékonyodott, hogy egyfolytában defektet kapsz. Ha a gumiszövet sérült, kivágta valami az oldalfalat és eldeformálódott a külső vagy akkora a lyuk, hogy kijön rajta a belső. Ezek mind olyan körülmények, amik csere­éretté teszik a külsőt.

Tapadás és mintázat

A megfelelő tapadás és gördülés érdekében érdemes odafigyelni még a helyes nyomás­értékre és a gumi mintájának irányára is. Ha nem megfelelő nyomáson használjuk guminkat, az értelemszerűen nem a gyárilag tervezett futófelületen fut, hanem kissé kilapul, ezáltal gyorsabban elkopik, de a defekt esélye is megnő.

Mindig figyeljünk oda tehát a nyomásra. Indulás előtt egy pumpálás megelőzhet egy kellemetlen defektet út közben. Az apróbb repedések, vágások a mintán ártalmatlanok, nem indokolják a köpeny cseréjét, de érdemes odafigyelni, nehogy a bent maradt szilánkok vagy tüskék kiszúrhatják az újonnan berakott belsőt.

(A borítóképen: Csak biztonságos kerékpárral szabad nekiindulni)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában