Utazás

2021.04.15. 11:30

A turizmus legerősebb időszaka jöhet

A koronavírus miatt padlót fogott magyar turizmusra biztató jövő vár.

Forrás: Shutterstock

Fotó: Shutterstock

A nyitástól számítva a valaha volt legerősebb időszaka jöhet a belföldi turizmusnak, az itthon elköltött pénz pedig a gazdaság újraindításához is nagy segítséget fog nyújtani – nyomatékosította egy felmérés trendjeit Belán Miklós turisztikai szakértő.

A megkérdezett válaszadók 71,7 százaléka tervez utazást idén a koronavírus-járvány visszaszorulása esetén: 10,7 százalék külföldre, 40,2 százalék belföldre, 20,8 százalék pedig külföldre és belföldre is utazna nyaralási célból úgy, hogy legalább egy éjszakát távol tölt az otthonától. Ezzel szemben 18,4 százalék határozottan nem szeretne utazni, 9,8 százalék pedig bizonytalan a kérdésben – derül ki az Everguest turisztikai tanácsadó cég megbízásából készített Tárki-felmérésből.

Kiváló lehetőség

„A belföldi turizmus előtt kiváló lehetőség áll, ugyanis már lesznek védettséggel rendelkező külföldi vendégek, de még sokan lesznek, akik idén itthon maradnak. A hosszan tartó bezártság után óriási lesz az utazási kedv, a megtakarításaikat felhalmozó magyarok pedig hajlandóak lesznek többet is költeni a belföldi utazásuk során. A nyitástól számítva a valaha volt legerősebb időszaka jöhet a belföldi turizmusnak, az itthon elköltött pénz pedig a gazdaság újraindításához is nagy segítséget fog nyújtani” – mondta Belán Miklós, az Everguest ügyvezető igazgatója.

Sosem látott népszerűségnek örvend a Balaton, és hatalmas lehetőséget kaphat Budapest. A legnagyobb tavunkhoz történő utazási kedv nagyon magas, 67,1 százalékos. „A Balaton óriási népszerűségnek örvend és hasonló telítettségre és még magasabb árakra lehet számítani, mint tavaly ugyanekkor. Érdemes minél korábban lefoglalni idei nyaralásunkat, hiszen az árak csak emelkedni fognak” – tanácsolta a szakember.

Fókuszban Budapest

A kutatásban kiemelt fókuszt kapott Budapest mint az a város, amely a legnagyobb károkat szenvedte el az elmaradó vendégek miatt. A magyar fővárosba érkező turisták 89 százaléka általában külföldi, 11 százaléka pedig belföldi vendég. A pandémia hatására az elmúlt több mint egy évben padlóra kerültek a fővárosi vendéglátóhelyek, idén azonban pozitív változás következhet be – véli a szakember. „A budapesti turizmust és vendéglátást tekintve soha vissza nem térő alkalom van előttünk a belföldi vendégkör megszólítására. A kutatás rávilágít, hogy a jelenlegi helyzetben majdnem minden 5. magyar utazó szívesen menne Budapestre kikapcsolódás céljából, és további majdnem 20 százalékot lehetne motiválni ugyanerre, ha megfelelő rendezvények és kulturális programok lennének szervezve. Ez azt jelenti, hogy akár több mint 1 millió magyar belföldi vendégre is számíthat idén Budapest” – húzta alá Belán Miklós.

Kulturális programok az első helyen

A válaszadók leginkább kulturális programokra (mozi, színház, kulturális örökség, komolyzenei koncert) és gasztronómiára költenének: 36,1–36,5 százalék jelölte meg ezeket a válaszlehetőségeket. „Hozzávetőlegesen háromból két ember jelölte azt, hogy kulturális programok miatt utazna legszívesebben Budapestre. Második helyen szerepeltek a fürdők és harmadik helyen a gasztronómia. Azok közül, akik nem terveznek Budapesten nyaralni idén, több mint 30 százaléknyian jelölték meg válaszul azt, hogy megfelelő kulturális programok mégis arra motiválnák őket, hogy a fővárosba menjenek kikapcsolódni. Így összességében kijelenthetjük, hogy a legfontosabb teendő most a megfelelő programok megtervezése, kivitelezése és nagy horderejű kommunikálása lenne a legcélravezetőbb eszköz a fővárosi turizmus erősítéséhez” – nyilatkozta Belán Miklós.

A szakember szerint minden bizonnyal lesz változás a budapesti árak tekintetében. A Covid miatti hosszan tartó lezárások sajnos végleges bezárásra kényszerítettek több szállodát és éttermet is, ami a kínálat csökkenését eredményezi. Ugyanakkor a szállodáknak és vendéglátóhelyeknek muszáj alkalmazkodniuk a kereslethez, ami a szűkebb külföldi vendégkör miatt alacsonyabb lesz. Ez az árak csökkenését eredményezi.

„A szálláshelyeknek is alkalmazkodniuk kell a változó kereslethez, és jó ár–érték arányú ajánlatokkal kell előrukkolniuk. Látunk remek külföldi példákat is. Bécs például egységes áron kínálja szálláshelyeit a belföldi vendégkör számára, míg Oroszországban megtérítik a belföldi utazási költségek ötödét” – ismertette Belán Miklós.

Budapest vendégkörének jelentős része külföldiekből áll, így a belföldi vendégkör a korábbi forgalmat nem pótolhatja, ugyanakkor megfelelő intézkedések bevezetésével elengedő lehet ahhoz, hogy újrainduljon a fővárosi turizmus és az utazókra épülő szolgáltató és vendéglátó szektor.

(A borítóképen: A válaszadók leginkább kulturális eseményekre, színházba mennének)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában