Nagy Diák Teszt

2021.04.08. 19:15

A fiatalok tudják, mi az a clickbait

Az internet világában otthon vannak a diákok, a biztosításokkal kapcsolatos témában már nem annyira.

Hegyi Erika

Forrás: Shutterstock

Fotó: Shutterstock

A 14-20 éves korosztály 93 százaléka használ okostelefont, derült ki többek között a Nagy Diák Tesztből, melyet 300 ezer fiatal töltött ki.

A fiatalok 97 százaléka tudta, hogy szexuális tartalmú képet netes felületre feltölteni veszélyes lehet, mert az ember könnyen elveszítheti a kontrollt a kép további sorsa felett. 87 százalékuk pontosan megjelölte, hogy mi az a clickbait (szenzációhajhász, kattintásvadász internetes tartalom), azonban a mém megnevezésével kapcsolatban már messze nem voltak ennyire magabiztosak.

Tájékozatlanok

A teszt kitöltői kimondottan jók a pénzügyi elméleti kérdésekben, tudják, hogy mi az az infláció és az áfa, ismerik a diákhitelt és annak működését. A gyakorlati, praktikus dolgokban is tájékozottak, például tisztában vannak a protokollal abban az esetben, ha elveszítik vagy ellopják a bankkártyájukat.

Azonban rosszul teljesítettek az általános biztosítások kérdéskörében, és kimondottan tájékozatlannak mutatkoztak az egyes bűnmegelőzési kérdésekben.

Azt, hogy ki számít bűnsegédnek, mindössze 18 százalék fogalmazta meg helyesen, de az új típusú pszichoaktív drogokkal kapcsolatos szabályozással, büntethetőséggel sincs tisztában a többség.

Érdekesség, hogy a korábbi generációk filmjei, zenéi egyáltalán nem ismeretlenek a fiatalok előtt, majdnem mindenki ismeri például a Tankcsapdát.

Értesítésfüggők

Molnár Fanni 20 éves, Miskolci diáklány, de Budapesten jár egyetemre.

Mint mondta, ő nem találkozott a Nagy Diák Teszttel, azonban szívesen elárulta véleményét néhány olyan témáról, amivel a fiatalok a tesztben találkoztak. A mobiltelefon-használattal kapcsolatban például azt, hogy ha a munkájához nem kellene a telefon, akkor nemigen használná. A tanulás mellett ugyanis diákmunkát vállalt. Tapasztalatai szerint a mai fiatalok értesítésfüggők. Azért lógnak folyton a telefonjukon, mert azt várják, hogy mikor jön egy lájk vagy egy komment a posztjukra, fotójukra. Ez pedig elvonja a figyelmüket az értelmes beszélgetésektől, a barátokkal való tartalmas időtöltéstől.

A szexuális tartalmak netes feltöltéséről is hallott.

– Ez azonban általában nem úgy történik, hogy valaki magáról tesz fel a netre ilyen fotókat vagy videókat, hanem úgy, hogy a párjának küldi el. Amikor azonban szakítanak, a sértett fél bosszúból teszi közzé a pikáns fotókat. Olyan esetről is hallottam, hogy valaki a barátainak küldi tovább a párjáról készült intim tartalmakat, mert dicsekedni akar velük, a haverok pedig egy kattintással továbbítják a netre, mert nincsenek tisztában ennek a veszélyeivel – sorolta Fanni.

Hallott a clickbaitról is és mint fogalmazott, ezek a címadások rendkívül idegesítik. Főleg azért, mert sokszor a cikk nincs is összhangban az írás tartalmával. Azonban a gyakorlott hírfogyasztó ki tudja szűrni, mi vehető komolyan és mi nem.

A pénzügyi témában feltett kérdésekkel kapcsolatban azt mondta, az áfa és az infláció alapfogalmak, ezekkel mindenkinek tisztában kellene lennie, azt pedig, hogy mit kell tenni, ha elveszti valaki a bankkártyáját, az élet tanítja meg a fiatalokkal, hiszen ma már a gyerekek is erre kapják a zsebpénzüket.

Az iskola is felkészíthetne rá

Fanni szerint jó lenne, ha az iskolában többet foglalkoznának pénzügyi témákkal. Ugyanez a véleménye a biztosításokkal kapcsolatban. Jelenleg csak a lakásbiztosítással van tisztában, mert a fővárosban van lakása, és kötött rá biztosítást, de azt például nem tudja, hogy a különböző életbiztosítások közül milyet érdemes kötni.

– Bűnmegelőzési kérdésekben is tapasztalatlan vagyok. Pedig ezekre az ismeretekre is szükségük lenne a fiataloknak, talán a gimnáziumi életvitelórákon lehetne ezzel többet foglalkozni. A középiskolában egyszer eljött hozzánk egy korábban droghasználó fiatalember, és az ő története teljesen elriasztott attól, hogy kipróbáljam. De szerintem erről is többet kellene hallaniuk a diákoknak – tette hozzá Fanni.


Ez volt a felmérés célja

A DUE Médiacsoport több éve szervez edukatív teszteket a legkülönbözőbb témákban, jellemzően a 14-20 éves korosztályt célozva. A fiatalok számot adhattak a tudásukról és készségeikről pénzügyi, agrár, filmes és bűnmegelőzési kérdésekben, de felmérték az ismereteiket a KRESZ-ről, a rendszerváltás eseményeiről, sőt három alkalommal az intelligenciaszintjüket is megmérhették.

Az eredmények sokat segítettek abban, hogy a Médiacsoport átfogó képet kapjon a Z generációról. Az 1995 és 2010 között született fiatalok a nagybetűs élet előtt állnak, hamarosan a munkaerőpiacra lépnek, vagy már most is dolgoznak, építik a gazdaságot, befolyásolják Magyarország működését és alakítják annak jövőjét.

(A borítóképen: Az internet lényegében minden korosztály életének részévé vált)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában