Közlekedés

2021.01.27. 20:00

Nem mindegy, milyen gumit választunk

Megoszlanak a vélemények a négy évszakos gumiabroncs használatáról.

Szaniszló Bálint

Forrás: ÉM

Alaptétel, hogy az időjárási viszonyok változásainak fényében gondoskodnunk kell a megfelelő abroncsok beszerzéséről, legyen szó téliről vagy nyáriról. De mi a helyzet a négy évszakos abroncsokkal? Miben különböznek egy téli vagy egy nyári gumitól?

Átmeneti megoldás

A gyártók által ajánlott négy évszakos abroncsok, amolyan köztes megoldást jelentenek. Átmenetet képeznek a téli és nyári abroncsok között. Azonban a közhiedelemmel ellentétben nem egyesítik magukban a téli és nyári abroncsok jó tulajdonságait. Mintázatuk általában a téli és nyári mintázatok egyfajta keveréke, tehát megtalálhatók rajtuk a téli abroncsokra jellemző lamellák, de vannak összefüggő mintablokkok, melyek nyári útviszonyok között hivatottak biztosítani a téli abroncsoknál jobb tapadást. Anyagkeverékük jellemzően lágyabb a nyári gumikénál, hogy hideg időben kevésbé váljanak rideggé. Mindezek ellenére kimondottan téli útviszonyok között, főleg a mintázat felemássága miatt, elmarad a teljesítményük a téli abroncsokétól. A négy évszakos abroncsokat ezért csak azoknak ajánljuk, akik télen ritkán használják az autót, illetve havonta átlagosan egyszer tankolnak csak. Valamint a téli, igazán havas időjárás esetén nélkülözni tudják az autójukat, nem okoz gondot nekik a tömegközlekedés igénybevétele.

Fogyasztói szemmel nézve a legnagyobb előnye a költséghatékonyság. Anyagi szempontokat mérlegelve kedvezőbb, mintha vennénk egy nyári, illetve egy téli abroncsszettet. Nagyon fontos megjegyeznünk, hogy ugyanekkor ez csak rövid távú megoldás. Átmeneti, mint ahogy maga az abroncstípus.

A négy évszakos abroncsok ugyanis megbuknak, ha havas, jeges útviszonyok mellett kell alkalmazni őket. Mint ahogy olyan cipőt sem találtak még fel, ami egyaránt kényelmes és praktikus viselet 40 fokos nyárban és -20 fokos télben, így a gépjárművekre sincs még igazán kiforrott all season lábbeli.

A német ACE és testvérszervezete, az osztrák ARBÖ a négy évszakos abroncsok népszerűségének töretlen emelkedése miatt döntött úgy, hogy tíz különböző garnitúra tudását teszi próbára 205/55 R16 méretben. Nem meglepő módon az eredmények igazolták azt, hogy a négy évszakos abroncsok inkább a téli keverékhez állnak közelebb, mint a nyárihoz. Nedves úton (itt 80-ról fékeznek állóra) a referencia nyári gumi adata 52,0, a télié 60,8 méter volt, ehhez képest a négy évszakosok átlaga 60,5 méterre jött ki. Havon fékezve a referencia téli gumival 25,4 méter alatt állt meg az autó, a négy évszakosok átlaga 29,2 méter volt.

Amire jó a négy évszakos

Összességében elmondható, hogy száraz úton nem meggyőzőek, de téli körülmények között sem igazán jók. Tehát a kicsit nyers vélemény, miszerint a négy évszakos abroncsok pont nem jók semmire, igaznak bizonyul. Ha lényegre törően és tömören szeretnénk definiálni az all season abroncsokat, a következőképpen lehetne: minden évszakban használható abroncs, amely nem jó mindenre.

All season abroncsot akkor érdemes venni, ha olyan vidéken használja, ahol kevésbé van hideg télen, kevesebb a hó, több az eső. Sajnos a magyarországi viszonyok a négy évszakos abroncs használatához nagyon változékonyak. Az angliai időjáráshoz viszont már jobban passzol. Sokan a városi használatot javasolják csak télen, ahogy azt már korábban említettük. Egy budapesti taxis tapasztalata szerint, korábban ő is próbálkozott négy évszakos abroncsok használatával spórolás okán, mígnem a 2013-as márciusi hóban beragadt egy parkolóba és csak pörgött a kerék, szabályosan ki kellett tolni, hogy el tudjon indulni.

Ugyanis az abroncs profilja közelebb áll a nyári abroncsokéhoz, mint a télihez, nincs túlságosan kihangsúlyozva a futófelülete. Ennek következtében a viselkedésük hasonlítani fog a nyári abroncsokéra a havon és ­jégen. Vagyis gyenge indulás, ­rossz fékezés és kanyarodás. A féktávolság túl hosszú, és még

az üzemanyag-fogyasztást is növelni fogja egy kicsit.

Magyarországon változó a téli időjárás, kevesebb a hó, viszont gyakori a jég és az ónos eső az utakon, így a téli abroncsok maximális pontszámot kapnak, miközben a vegyes abroncsok maradnak a kevésbé havas utakra. A következtetés az, hogy a négy évszakos abroncsok akkor jók télen, amikor nincs hó vagy jég. Ha az útburkolatot hó takarja, akkor mindenféleképpen szükségünk van a téli gumikra, akár országúti használatról beszélünk, akár városiról.

Nem ördögtől való

A szakértők egy része szerint nem az ördög műve a négy évszakos gumiabroncs, nem megfelelő használat mellett viszont kockázatos vállalkozás. Hazánk időjárását 3 nagy európai éghajlat befolyásolja, kontinentális, óceáni és mediterrán. Az elsősorban kontinentális hatás miatt pedig zord és kemény telekre lehet számítani.

Országunk e három éghajlat ütközőterületén fekszik, melynek következtében a várható időjárást mindössze 8 órával előre lehet pontosan megjósolni. Tehát, ha reggel még nincs jele a hónak és nem is ígérték, akkor is megtörténhet, hogy hóvihar fog dúlni pár óra elteltével, amikor is rendkívül veszélyes téli abroncs nélkül útra kelni.

Úgy véljük, a meglepetésnél nincs rosszabb, amikor az embernek dolga lenne és mennie kéne, viszont nem tud. Ezt elkerülendő előre kell gondoskodni a megfelelő gumiabroncsok kiválasztásáról és a gépjármű folyamatos karbantartásáról.

(A borítóképen: Extrém körülmények közé nem nagyon való a négy évszakos abroncs (illusztráció))

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/legfontosabb-a-tapadas-5027080/

https://boon.hu/eletstilus/helyi-eletstilus/idoben-gondolnunk-kell-az-autogumik-cserejere-4706545/

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában