Interjú: Demeter Péterrel

2021.01.30. 14:00

Májusban derülhet ki az MVK hiánya

Az alapszerződéshez kötött összegek megérkeztek a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. (MVK Zrt.) számlájára, de az év közben keletkezett 1 milliárd forint hiány nem.

Nyikes Zita

20210128 Miskolc fotó: Ádám János ÁJ Észak-Magyarország A miskolci közösségi közlekedéssel kapcsolatban a megjelent hírekre reagál az MVK vezetője a sajtótájékoztatón. képen: Demeter Péter az MVK Miskolc Városi Közlekedési Zrt. vezérigazgatója

Fotó: Ádám János

Pénteken beszámoltunk a sajtótájékoztatóról, melyet Demeter Péter, az MVK vezérigazgatója tartott a miskolci tömegközlekedéssel kapcsolatban a héten felmerült hírekkel összefüggésben. Az Észak-Magyarország kérdéseire is válaszolt a vállalat vezetője.

Az önkormányzattal kötött érvényes szolgáltatási szerződés a 2020-es évre, ahogy a tegnapi cikkünkben említette, 3 milliárd 150 millió forint volt. A 2020-ban megrendelt szolgáltatásokat kifizette Miskolc önkormányzata?

Az alapszerződéshez kötött összegek havonta megérkeztek.

És a kiegészítő támogatás, a tényleges teljesítésekre vonatkozóan?

2021 májusában zárjuk le teljes mértékben a könyveket, és akkor jön ki pontosan fillérre, hogy mennyi költsége keletkezett az MVK-nak. A könyvek, a mérleg és egyebek zárása nem tud megtörténni év közben, az adott év időszakában. A tényleges költség a következő év első félévében, 2020. év esetében 2021. első félévében kerül meghatározásra. Azt az összeget, ami ott kijön, természetesen, mint követelés, be fogjuk tenni a könyveinkbe.

A 7-es busz Miskolc közigazgatási területéről jár a város közigazgatási területén kívülre, Felsőzsolcára. Miskolc önkormányzatának, az MVK-nak és Felsőzsolcának van erre a szolgáltatásra szerződése? Hogyan oszlik meg a költségviselés?

Ez egy háromoldalú megállapodás, amely Miskolc Megyei jogú Város, Felsőzsolca városa és az MVK között jön létre, és szükséges még hozzá az Innovációs és Technológiai Minisztérium hozzájárulása. A háromoldalú megállapodást tavaly is megkötöttük, és idén is lefolytattuk azt. Felsőzsolca esetében is megdupláztuk a térítési igényt. A miskolci szakaszt fizeti a miskolci önkormányzat, a felsőzsolcait a felsőzsolcai önkormányzat.

És mi annak az oka, hogy szakmailag az a döntés született, hogy a Felsőzsolcáról érkező 7-es busz megy majd tovább Miskolcon belül az Újgyőri főtérre, az 1-es busz rovására?

Korábban volt olyan terv, hogy a 6-os autóbusz megy tovább. Ez egy munkacsoport általi kidolgozott anyag. Gyakorlatilag ezek még verziók, ezt is be lehetne vezetni, vagy a másikat. Megvan mindegyiknek az előnye-hátránya. Nyilvánvaló, hogy ha ebben a módosításban nagy ellenállás van, akkor az önkormányzat nem fogja ezt bevezetni.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szakembereket delegált az Ön által is említett miskolci közlekedési munkacsoportba, és ők nem azokat a szakmai szempontokat osztják, amelyek végül megfogalmazásra kerültek. Mi a véleménye erről?

A VEKE 7 hónapon keresztül szerződésben állt az MVK-val, pénzt kapott a szakmai munkáért. Miskolc polgármestere felkérte a VEKE-t az új, idén januárban induló munkacsoportban való részvételre is. El is jöttek az első két ülésre, és amikor meghallották, hogy milyen gazdasági helyzetben van az önkormányzat, akkor úgy döntöttek, hogy nem kívánnak részt venni a munkában. Elsősorban a „megszorító intézkedések” miatt, amelyek egyébként nemcsak a közlekedési szolgáltatásban jöhetnek mint következmény, hanem minden más szolgáltatás területén.

Az alkatrészellátás tekintetében a 2019-es és a 2020-as adatok hogyan alakulnak? Folyamatosan azt lehet olvasni a sajtóban, a közösségi médiában, hogy nem megfelelő állapotúak az autóbuszok, nincs elég alkatrész, nincs elég pénz az alkatrészre Miskolcon. Kevesebbet költöttek 2020-ban alkatrészre, mint 2019-ben?

Ahogy öregednek a járművek, nyilván egyre többet kell költeni rájuk. Vannak négyéves buszaink, vannak 19-20 éves buszaink, illetve 14-15 éves buszaink. Pontosan ezért fontos a megfelelő buszbeszerzés, hogy a karbantartási és egyéb költségek csökkenjenek. Az új autóbuszokra kevesebbet kelljen költeni. Minél öregebb az állomány, annál többet kell költeni és annál több meghibásodás is történhet.

Említette a csütörtöki sajtótájékoztató során, hogy kiváló szakemberekkel dolgoznak, és igyekeznek megbecsülni azoknak a munkáját, akik nap mint nap munkába állnak. Lapunk értesülése szerint az MVK szakszervezetei közösen bejelentettek egy 10 százalékos bérfejlesztési igényt a napokban a munkáltató felé. Hogyan tudják ezt „tolerálni”?

Megkaptuk az igény, igen. Ez minden évben így történik. A szakszervezetek elindítják a bérfejlesztési igényüket, nyilvánvaló, ők figyelembe veszik a hazai ilyen típusú munkahelyek bérfejlesztéseit, egyeztetnek, és aztán elindul az egyeztetés a munkáltató és a szakszervezetek között. Gyakorlatilag az ő beadott kérelmüket mi a Miskolc Holding Zrt.-ben már egy körben egyeztettük. Február elején le fogunk ülni, és elkezdődik a bérmegállapodás.

Lehet, hogy a munkáltató támogatni tudja a 10 százalékos bérfejlesztést ebben a financiális helyzetben? Mi a munkáltató álláspontja?

A munkáltatónak van egy jogszabályi kötelezettsége, ez a bérminimum, a minimálbér. Ettől kevesebb nem lehet a munkavállalók bére. Egyébként az MVK Zrt.-nél 2018 és 2020 között 45 százaléknyi bérfejlesztés került megvalósításra, kumuláltan.

A Nemzeti Buszstratégia által kínált járműbeszerzési lehetőség a vezérigazgató által felsorolt, pályázaton keresztül nyerhető fejlesztésekhez illeszkedik, vagy ez egy külön projekt? A Nemzeti Buszstratégia is CNG-buszok, elektromos buszok vásárlására kínál megoldást, keretet és támogatást.

Mindegyikre megvannak a koncepciók. Maga a forrás és az intenzitás különbözik. A Zöld Busz Program egy nagy program, annak a finanszírozása 50 százalékos támogatási intenzitást jelent. Az operatív program, aminek a pályázatairól beszéltem a sajtótájékoztatón, pedig 90 százalékos a támogatási intenzitást jelent.

Ez azt is jelenti, hogy a Nemzeti Buszstratégián belül is kidolgozás alatt állnak a fejlesztési tervek, amelyek kötelezettséget jelentenek a helyi közlekedési szolgáltatóra?

Igen, így van.

(A borítóképen: Demeter Péter: megszorító intézkedések jöhetnek)

Kapcsolódó cikk:

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/nem-csokkenthetok-miskolcon-a-jaratszamok-5158186/

https://boon.hu/eletstilus/helyi-eletstilus/jobboldali-varosvezetes-alatt-75-buszt-vett-az-mvk-5158318/

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában