Kiégés

2019.08.11. 14:00

A tagadás nem segít, tegyen valamit, mielőtt még túl késő lenne!

Észrevehető (lenne), ha segítségre szorul a munkavállaló, ha váltásra van szüksége.

Nagy-Hankó Krisztina

Borzasztó érzés megrekedni a munkában (illusztráció)

Forrás: Dreamstime

Bármilyen szokatlanul hangzik, nem az alacsony fizetés az, ami miatt egy munka­vállaló váltani akar.

A kiégés okai között legtöbbször ez csak a harmadik helyen áll. Sok éve vezetőként dolgozó, nagy tapasztalatokkal rendelkező szakember segít eligazodni a témában.

Igen sok múlik a vezetőn

A jó munkahelyi struktúrában a vezető feladata és kötelessége specifikusan mérni a kiégést. A vezető kiválasztása, képzése és továbbképzése nagyban befolyásolja, hogy ez mennyire hatékony a cégen belül. A jó vezető képes arra, hogy észlelje a jeleit a kiégésnek, valamint megítélje annak stádiumait, súlyosságát – kezdte gondolatait Balogh Annamária mentálhigiénés szakember, értékesítési vezető, aki sok évig dolgozott személyügyi vezetőként is.

Az együtt dolgozó kollégák is észrevehetik, ha valami nincs rendben az illetővel, ez viszont empátiaalapú. Ha van erre képzett mentálhigiénés szakember, annak a feladata a jelek felismerése. Érzékelheti, hogy valami nincs rendben a munkatárssal, eltérően viselkedik a korábbitól.

Erre verbális és nonverbális jelek is vannak – állítja Balogh Annamária. Az egyén panaszkodik, vagy nem panaszkodik, hanem túlságosan is csendben van. A szokások megváltozása is jel. Az ember korábban aktív volt, esetleg a munkaidőn kívüli munkát is szívesen elvállalta, most azonban már nem forszírozza. Az is előfordulhat, hogy korábban, a munkaidő lejárta előtt lelép.

Elvész a munka öröme

Tisztán látszik – folytatja a szakember –, hogy a munka öröme elvész. Ez az, amit alapvetően nem a fizetés ad. De hogy mi adhatja, az személyiségfüggő.

Elsősorban a munka szeretete, eredményessége, a kiteljesedés. Ez már a kezdetekkor eldőlhet, ha jó a pályaorientáció. Ha olyan munkaterületen, környezetben dolgozik, ahol jól érzi magát, akkor elégedett.

Általában fiatalkorban jellemző, hogy a szakképzettség megszerzését követően vagy diploma után még nincs határozott elképzelés, a tökéletes munkahely kiválasztására alkalmas készség. Főleg vidéken, ahol kevés a munkalehetőség, viszonylag hamar jelentkezhet a kiégés. A kor előrehaladtával a jól kiválasztott tevékenység, munkaköri légkör, fizikai elhelyezkedés helyes megválasztása lehet a megoldás.

Fontos a munka eredményének visszajelzése, a közvetlen vezető elismerése. A szervezeti kultúra meghatározza, hogy ez heti, havi rendszerességgel vagy egyéb módon történik. Kisebb vállalatoknál előfordul azonban, hogy egyáltalán nincs erre kapacitás.

Az okok sorában csak a harmadik helyen áll az anyagi javadalmazás. Ha az első kettő sérül, akkor kerül terítékre.

Hatalmas a nyomás

Csúcsvezetőkre jellemző, hogy olyan szintű nyomás alatt dolgoznak, hogy az idegrendszer tiltakozik ellene, ezért következik be a váltás. Hiába jó a fizetés és a munkakörnyezet, nem jön el a megújulás, azt csak egy másik munkahelyen kapja meg. Viszont az ellenkezője is igaz. Sokan alacsony bérért is hajlandóak dolgozni, ha pozitív visszajelzéseket kapnak. Jellemzően nagy számban dolgoznak ilyenek hosszú évek óta, például az egészségügyben, a szociális szférában. Erőt ad számukra, hogy segíthetnek másokon. Ezeken a helyeken a kiégés elleni védelem a szervezeti kultúra fontos részét képezi.

A multinacionális vállalatoknál nagyon eltérően kezelik a munkahelyi mentálhigiénét. A burn­out mérése szakmai előírás lenne – emelte ki Balogh Annamária.

Ha az emberi szervezet berendezkedik a tűrésre és nem lépi meg a változtatást, akkor előbb-utóbb betegség jön. Állandó fejfájás, gyomorfájás, torokgyulladás, gerincbetegségek. Orvosi segítségre szorul tartósan, néha visszafordíthatatlanul. De nem ritka, hogy az alkoholhoz vagy drogokhoz nyúlnak, főleg a fiatalok, akik nagy nyomás alatt dolgoznak.

Otthonról lenne jó

A kiégés elkerülésére a kötetlen munkarend, otthonról végezhető munka, pluszkondíció lehet megoldás a jó fizetés mellett. Tréningek, képzések szervezése a kollégáknak.

Balogh Annamária mint munkahelyi vezető maga is megéli azt, hogy a kollégákkal milyen tennivalóik vannak, amelyeket időről időre meg kell tenni azért, hogy meg tudják őket őrizni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában