Friss hírek

2010.06.18. 12:34

Befejeződött a 4-es metró déli alagútjának építése

<p>Megérkezett a Baross téri végállomásra a 4-es metró déli pajzsa pénteken. Ezzel befejeződött a metró déli alagútjának építése, amit pár héten belül követ az északi fúrópajzs is. Őszig várhatóan kiemelik a pajzsokat a Keleti pályaudvarnál, ezután befejeződhetnek a pesti oldali állomások szerkezetépítési munkálatai. Amennyiben megkezdik a második szakasz építését, a pajzsok a Bosnyák térről visszafele haladnak majd, a folytatásról azonban eddig még nem született döntés.</p>

Klados Gusztáv, a DBR projektigazgatója azt mondta: a 4-es metró optimista számítások szerint 2013 végén már utasokat is szállíthat. Hozzátette: a Nemzeti Közlekedési Hatóság fog dönteni majd a használatbavételi engedélyről, de ők is úgy gondolják, hogy felelőtlenség lenne úgy embereket beengedni, hogy nem biztosak 100 százalékig a rendszer működésében. A szakember arról is beszámolt: a fúrópajzsokat a Keleti pályaudvarnál mindenképpen kiemelik, itt semmiképpen sem lehetne folytatni a pajzsos alagútépítést, mert nem lehetne befejezni magát az állomást. Ha adott esetben döntés születik a 2. ütemről, akkor az építkezés a Bosnyák tér irányából indulna visszafelé.

A projektigazgató arról is beszélt: a következő lépés az összekötő alagutak építése lesz, majd a vágányépítő vállalkozó beépíti a vágányokat, ezt követően pedig belső beépítők a többi között a hírközlést, vasúti biztonsági berendezéseket és a kábelezést végzik el.

Demszky Gábor főpolgármester a Független Hírügynökségnek azt mondta: az első ütem biztosan meglesz, ez egy visszafordíthatatlan folyamat, az igazi kérdés viszont az, hogy a kormány beadja-e a pályázatot a 2. ütemre. Hozzátette: ezügyben még nem tudott az új kabinettel egyeztetni. A városvezető szerint több érv is folytatás mellett szól: az egyik, hogy a jogi háttér már adott, és nagy nehezen megszerezték a szükséges vasúthatósági engedélyt is. A politikus szerint az Európai Unió alapvetően rendszereket fejleszt és ezt támogatja, vagyis minél hosszabb egy vonal, annál támogathatóbb.

A főpolgármester a második ütem finanszírozásáról azt mondta: a kormánynak 96 milliárd forintba, a fővárosnak pedig 69 milliárd forintjába kerülne, de az első ütemből maradó 60 milliárd forintot fel lehetne használni a folytatáshoz. Úgy véli: a pályázat beadásáról szóló döntést nem lehet 2010 utánra halasztani, mert félő, hogy akkor 2015-ig nem fejeződne be a projekt és nem lehetne elszámolni a forrásokkal.

A Fidesz úgy reagált: ezek szerint Demszky Gábor ismeri a 4-es metró második szakaszának pénzügyi forrásait. Ha megosztja a titkot Tarlós Istvánnal, még metróbiztos is lehet - mondta a Független Hírügynökségnek a párt fővárosi frakciójának sajtófőnöke, Szűcs Somlyó Mária.

A déli fúrópajzs egyébként május 10-én indult el utolsó szakaszára. A felszínmozgások minimalizálása érdekében északi párja pár nappal később követte. Az utolsó 150 métert az addigi agyagos talajtól eltérően laza kavicsos rétegben tette meg a pajzs. A tervek szerint párja július elejére éri el az Baross téri állomást, így nyár közepére véget érhet a teljes pajzsos alagútépítés.

A 4-es metró pajzsai 2007. április 3.-án indultak el az Etele tértől 7,4 kilométeres útjukra. A kivitelező BAMCO konzorcium a szerződésben akkor 2009. nyár közepére ígérte a metró első szakaszának befejezését.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!