Friss hírek

2009.04.17. 15:08

TUDOMÁNY - Vasat lélegző baktérium az Antarktisz jege alatt

<p>Amerikai tudósok olyan mikrobákat találtak az Antarktisz egy gleccsere alatt, amelyek legalább másfél millió év óta élnek elvágva a külvilágtól. A mikroorganizmusokat tökéletes sötétség veszi körül, a működésükhöz szükséges energia termeléséhez nem oxigént lélegeznek be, hanem vasvegyületet.</p>

A mikrobák felfedezése is mutatja, hogy az élet a leglehetetlenebb körülmények között is lehetséges. Ez felcsillantja azt a perspektívát, hogy egyszer más bolygók hasonlóan extrém körülményei között is rábukkanhatunk az életre.

A tudósok a Taylor Gleccser "Vérvizesését" vizsgálták. Ez egy rozsdavörös színű vízesés, amelyről 1911 óta tudnak. Az ásványi anyagoktól vörös víz nem tartalmaz oxigént, ami annak a jele, hogy régóta nem érintkezik a levegővel. Viszont élő szervezetek genetikai anyaga található benne, ami arról árulkodik, hogy a jégtömeg alatt van élet.

A tudósok feltételezik, hogy a mikrobák olyan tengeri élőlényeknek a leszármazottai, amelyek egykor az óceánban éltek, de idővel a víz elzáródott az óceántól, és egyre sósabb tóvá alakult, majd 1,5 - 2 millió évvel ezelőtt az egészet befedte a gleccser.

Vagyis a jég alatti sós tó egyedülálló időkapszula, amelyben olyan biokémiai körülmények maradtak máig fenn, amilyenek másfél millió évvel ezelőtt uralkodtak a Földön.

A jég alatti tó vize mínusz tíz fokos, de nem fagy be, mivel a sótartalma négyszer magasabb, mint az óceáné. A tóban talált mikrobák genetikailag nagyon közel állnak a mai tengeri mikrobákhoz.

A tudósok ugyanolyan módszerekkel elemzik az Antarktiszon felfedezett életformákat, mint amilyenekkel reményeik szerint a Marsot is kutatják majd. A vörös Bolygón vagy a Jupiter egyik bolygóján, az Európán is van víz a vastag jégkéreg alatt, amelyben ezek szerint ott is kialakulhattak az anyag élő formái.

Az antarktiszi felfedezésről a Science című tudományos lap pénteki számában jelent meg tanulmány.