Friss hírek

2009.04.06. 11:12

2008-ban a Tesco volt a legforgalmasabb bolthálózat

<p>A Tesco, CBA és Co-op áll a legnagyobb forgalmú élelmiszert és vegyiárut értékesítő kiskereskedelmi láncok 2008-as ranglistájának élén. A Tesco 602,0 milliárd forint forgalmat ért el tavaly, az előző évi 554,9 milliárd után. A lista végén álló északkeleti regionális lánc, a Héliker 9,0 milliárd forint bevételt könyvelhetett el. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat 2008-as rangsora, amit a vállalatok saját közlése, illetve becslések alapján állítottak össze.</p>

A 2007-es 1016-hoz képest 2008 év végére 1119 hipermarket, szupermarket és diszkont üzlet működött Magyarországon.

A rangsorban negyedik helyre előrelépett Spar a koncentráció egyik motorja. Éves forgalma 374,17 milliárd forintot tett ki tavaly, szemben az előző évi 284,5 milliárddal. A növekedés mértéke 32 százalék. A 29 tagú Interspar hálózatot nem bővítették. Nyitottak viszont tíz új Spar hipermarketet. S ami a forgalom, egyben a piaci pozíció erősödése szempontjából legfontosabb: A Spar Magyarország tavaly nyáron megvette a Plus hálózatot. Ezzel jelentősen erősödött a Spar piaci pozíciója.

A rangsorban második CBA 3 038 egysége, a harmadik Co-op 5 250 és az ötödik utánuk következő Reál 2 310 üzlete együttesen a hazai élelmiszerbolt hálózat több mint felét képviselik. A magyar tulajdonban lévő vállalatok előkelő pozíciója fehér hollónak számít Közép-Európában. Hasonlóan magas forgalmakat, illetve piaci részesedéseket ugyanis régiónk egyetlen más országában sem érnek el hazai tulajdonú láncok.

Két kemény diszkont lánc tavaly helyet cserélt a forgalom alapján összeállított rangsorban. A Lidl szélsebes terjeszkedésével, 17 százalékkal növelte boltjainak számát, 105-re. Forgalma viszont 33 százalékkal bővült a Nielsen becslése szerint, mintegy 164,7 milliárd forintra. Így a Lidl szerepel a 8., míg a Penny Market a 9. helyen. Utóbbi boltjainak száma 163-ról 169-re emelkedett.

A drogériák figyelemre méltó térnyerése főleg a drogerie markt terjeszkedésének következménye. Ez a bolttípus 24 százalékról 26-ra növelte piaci részesedését a Nielsen által mért 60 háztartási vegyiáru és kozmetikum kiskereskedelmi forgalmából, egyik évről a másikra. A dm boltjainak száma a tavalyelőtti 206 után múlt évben 233 lett. A Rossmann hálózata egyetlen egységgel bővült, 181-re.

A hagyományos élelmiszerüzletek száma 1400-al, 19 935-re csökkent tavaly, nagyrészt a vásárlási szokások változása következtében. Leginkább érintettek az 50 négyzetméteres és kisebb üzletek, mert azokból 1100-al kevesebbet regisztrált a Nielsen december végén, mint egy évvel korábban.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!