Egyperces

2013.04.30. 18:26

A teknősök a dinoszauruszok leszármazottai genetikai kutatások szerint

Tokió, 2013. április 30., kedd (MTI) - A teknősök a korábban gondoltakkal ellentétben nem az egyszerű hüllők közé tartoznak, hanem madarak, krokodilok és kihalt dinoszauruszok egy csoportjának leszármazottai egy japán, kínai és brit tudósokból álló kutatócsoport által elvégzett genetikai vizsgálat szerint - írta kedden az Aszahi Simbun japán napilap.

A két éven át tartó, a közönséges levesteknős és a kínai lágyhéjú teknős genetikai információin végzett kutatás szerint a teknősök 250 millió évvel ezelőtt váltak le a dinoszauruszoktól.

A korábbi feltételezések arról szóltak, hogy a teknősök primitív hüllők vagy a kígyókkal állnak rokonságban. A kutatók szerint a genetikai vizsgálatokkal lezártnak tekinthető a teknősök fejlődésével kapcsolatos vita.

A kutatásból arra is fény derült, hogy a teknősök páncélja részben a lábuk átalakulásával fejlődött ki.

"A teknősök fejlődése különleges példája a gerinceseken végbement jelentős evolúciós változásoknak. A kutatás nemcsak abba ad betekintést, hogy hogyan fejlődtek ki a teknősök, hanem azt illetően is tanulságokkal szolgál, hogy a gerincesek fejlődési programjának megváltoztatásával hogyan jöhetnek létre evolúciós újdonságok" - közölte a vizsgálatot vezető Irie Naoki, a japán RIKEN kutatóintézet munkatársa.

A kutatók azt is megállapították, hogy a teknősök elsőrangú szaglással rendelkezhetnek, mivel több mint ezer szaglóreceptoruk van, amely a legnagyobb szám a nem emlős gerincesek között.

A kutatási beszámolót az amerikai Nature Genetics tudományos folyóirat közölte.

- MTI -