„Egy friss felmérés szerint átlag alatti a magyarok pénzügyi tudatossága”

Miskolc - A Miskolci Egyetem hallgatói is segíthetnek abban, hogy többet tudjunk a pénzügyekről. Interjú Dr. Deák Csabával, a Miskolci Egyetem kancellárjával.

Miskolc - A Miskolci Egyetem hallgatói is segíthetnek abban, hogy többet tudjunk a pénzügyekről. Interjú Dr. Deák Csabával, a Miskolci Egyetem kancellárjával.

„Pénzügyek felsőfokon – Légy kreatív!” címmel hirdetett pályázatot a Magyar Nemzeti Bank négy vezető hazai közgazdasági felsőoktatási intézmény – köztük a Miskolci Egyetem – hallgatói számára. A pályázat célja a magyar fogyasztók pénzügyi kultúrájának és pénzügyi tudatosságának fejlesztése. Dr. Deák Csabát, a Miskolci Egyetem kancellárját kérdeztük.

A napról napra meghozott döntéseken egyének és családok pénzügyi biztonsága múlhat." Dr. Deák Csaba

Miért választotta az MNB a Miskolci Egyetemet is a pályázatban együttműködő intézmények közé?

Dr. Deák Csaba: A Miskolci Egyetem és a Magyar Nemzeti Bank – mára bátran elmondhatjuk – széles körű együttműködést folytat, amelynek a most szóban forgó projekt „csak” az egyik fejezetét jelenti. A 2016 szeptemberében megkötött, és az északkelet-magyarországi közgazdászképzés fejlesztését megcélzó komplex együttműködési megállapodás például a hallgatók ösztöndíjazására, valamint az oktatói-kutatói mobilitás és a doktori képzés támogatására is kiterjed. Az együttműködés kapcsán ne feledkezzünk meg a 70 éves a forint című tárlatról sem, amely szintúgy az MNB jóvoltából nyílt meg az Egyetemvárosban. A jegybank egyébként éppúgy célul tűzte ki, hogy fokozza társadalmi felelősségvállalási misszióját, ahogy a Miskolci Egyetem stratégiájának is részét képezi, hogy – társadalmi kapcsolatrendszerét elmélyítve – tudásállományával, kapacitásaival hatékonyan szolgálja társadalmi környezetét. Egybevágnak tehát az intézmények céljai, elképzelései, ami gyümölcsöző partnerséget eredményez. Az MNB-vel együtt most meghirdetett ötletpályázat célja a lakosság eredményesebb pénzügyi tájékoztatása, valamint a pénzügyi kultúra és a fogyasztói tudatosság fejlesztése.

Valóban nagy problémák vannak a fogyasztók felelős pénzügyi kultúrájával, tudatosságával?

Dr. Deák Csaba: Napjainkban rendkívül szerteágazó ismeretek szükségesek a magabiztos eligazodáshoz a különböző pénzügyi konstrukciók között, a napról napra meghozott döntéseken pedig egyének és családok pénzügyi biztonsága múlhat. Egy friss OECD-felmérés szerint azonban a magyarok pénzügyi tudatossága átlag alatti. Nem véletlen tehát, hogy egyre több figyelem irányul a fogyasztói tájékozottság és tudatosság problémájára. A hazai közoktatási rendszerben sajnos nem mindig jut idő és energia a megfelelő pénzügyi ismeretek elsajátítására, holott olyan ismeretanyagról beszélünk, amelyre szinte mindnyájunknak szükségünk lesz, miután az iskolapadból a felnőtt élet mezejére lépünk.

Miképpen tud ezen segíteni a pályázat?

Dr. Deák Csaba: Az ötletpályázat lehetőséget teremt, hogy a hallgatók maguk mondják meg: hogyan lehet segíteni, vagyis hogyan lehet a lehető leghatékonyabb módon elérni a fogyasztók tömegeit, és eljuttatni hozzájuk a mindennapi élet szintjén is szükséges információkat, valamint tájékoztatni őket az új pénzügyi lehetőségekről. A hallgatók, amellett, hogy szakmailag sokat fejlődhetnek, már most, felelős értelmiségivé válásuk útján megtapasztalhatják, hogy tudásukat igenis a társadalom szolgálatába állíthatják, és eredménnyel támogathatják, segíthetik azokat is, akik nem rendelkeznek a felsőoktatásban megszerzett tudás kiváltságával.

Milyen témák közül választhatnak a hallgatók?

Dr. Deák Csaba: A hallgatók négy témakörben fogalmazhatják meg kreatív elképzeléseiket: a felelős hitelfelvétel, a tudatos bank- és bankszámla-választás, az Értékpapír Számla Lekérdező Alkalmazás vagy a Befektetési alapok és az Ingatlanalap tárgykörében dolgozhatják ki újszerű javaslataikat. A valós piackutatás elvégzése minden esetben kötelező, és a fogyasztók széles körű elérése mellett a költséghatékonyság és a megvalósíthatóság is fontos szempontot fog jelenteni a koncepciók elbírálása során. A pályázat győztese 500 ezer, második helyezettje 300 ezer, bronzérmese pedig 200 ezer forinttal is gazdagabb lesz.

A miskolci hallgatók kaphatók ilyen kreativitást igénylő feladatokra?

Dr. Deák Csaba: Határozottan igen! Nemzetközi és hazai felsőoktatási versenyek sora bizonyítja, hogy hallgatói kreativitásból, tehetségből és vállalkozó kedvből cseppet sincs hiány a miskolci campuson, az egyetem pedig hatékonyan tudja támogatni a fiatalok kibontakozását. Az informatikushallgatók szuperszámítógépes csapata évről évre a világ élmezőnyében versenyez, mégpedig eredménnyel, de olajipari-földtudományi tematikájú vagy esettanulmány-megoldó versenyek is igazolják a miskolci hallgatók rátermettségét, nem is beszélve a gokart- és versenyautó-építő csapatokról.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!