2010.01.17. 13:41
Gabura Krisztián, a motorépítő
<p>Legyen az erő-átviteli rendszer, egy<br /> egész autó<br /> átépítése, vagy motor<br /> átépítés akkor Gabura<br /> Krisztián neve szakavatottak körében<br /> ismerős és jól csengő név.<br /> De rallye kapcsolatai révén navigátor<br /> szerepben is elismerést szerzett magának.</p>
Gondoljunk itt a Hadik Rallye Team-mel
való szoros
együttműködésre, de
navigált Hankó
Lászlónak és
Botka Dávidnak is. Többek
között a Kecskeméti
Zoltán volt navigátor
emlék-díj vándor serlegét
is átvehette. Hogy miről is szól az
autó/motor építés a
Gabura Motorsport műhelyében ?
Hogyan látja egy rallye
beállítottságú szakember a
tuningot ? Első körben erről
beszélt nekünk.
Gabura Krisztián:
"Célunk azokat az egyes dolgokat,
amiket az emberek kitalálnak, megálmodnak
formába önteni,
összefésülni az alap
lehetőségekkel ami rendelkezésre
áll. 15 év motorsport tapasztalat
áll a hátunk mögött.
Versenyről versenyre járva dolgoztuk
át az éjszakákat és
teszteltünk. Sohasem kaptunk kész dolgokat,
rengeteget foglakoztunk a fejlesztéssel,
utána jártunk mitől lehet egyes
dolgokat jobbá tenni. Nem engedhettük meg
magunknak, hogy gyári kitteket
vásároljunk. Majd rá kellett
jönnünk, hogy a gyári sport
tartozékok adott esetben gyengébb
teljesítményűek, mint amit ki lehet
fejleszteni. Csapatban, mérnökökkel
dolgozunk együtt, akik ismerik a
legyártási lehetőségeket. Mi
az autókkal élünk, napi szinten
követjük a technológiai
fejlődéseket. Ma már
Németországban gyártatjuk le a
hajtókarokat a dugattyúkat. Az
összeszerelés és a tervezés
mellett, maga a motor "építése"
itt történik miskolci
műhelyünkben. Olyan csúcs
technikák fordultak meg a kezeink
között amiket a gyárak már nem
fejlesztettek tovább. Így ránk
maradt a feladat, ezeknek az autóknak a
tovább fejlesztése. Gondolok itt
például "Golf kit car"-ra vagy a "Oktavia
kit car"-ra. Nekem a motorok és az autók
a szenvedélyem ezzel ébredek fel, ezzel
kezdem a napot. De nem válogatjuk meg a
kuncsaftot, mindegy, hogy egy Evo esetleg 601-es
Trabant. A mai napig mindenben megtaláljuk a
fantáziát. Hiszünk abban "mi" motor
építők, hogy ha nem teszed bele
szíved-lelked egy motorba, csak másolsz
és méregetsz, az nem lesz olyan, mint
amit egyébként teljesíthetne. A
motornak, az autónak ez által lelke van!
"
Gabura
Krisztián: "Legyen az rallye,
szlalom verseny, drift vagy gyorsulás 402
méteren. A tuning borzasztóan tág
fogalom, mert egy rendszer. Ha valamihez hozzá
nyúlsz akkor az vonzza magával a
sorozatokat, a többi alkatrész
fejlesztési igényét. Azoknak az
embereknek akik azt vallják, hogy a
súlycsökkentés a legjubb tuning,
igazuk van. Mivel a karosszériát,
és ezt rallyes szemmel nézve mondom, nem
csak könnyebben mozdítja meg az azonos
lóerő, de hamarabb is tud megállni.
Azt szoktam mondani, bizonyos csökkentés
után sokba kerül egy kg, erre is vannak
szabályok. Például
alumínium tűzoltó
készülék 2 kilogrammal könnyebb
mint a hagyományos, de 80 ezer forinttal
drágább is. 40 ezerért 1 kg, az
tetemes összeg. Minimális szinten lehet
teljesítménynövekedést
elérni chiptuning és tuningbox
használatával, de csak bizonyos üzem
állapotokra vonatkozik ez az
állítás. Fordulatszám
tartományban nézve alul nem megy jobban
az autó, sőt sok esetben rosszabb, de
felső tartományban eredményes lehet.
Kérdéses, hogy ki lehet-e
használni ezt a tulajdonságot. A
programozható elektronika, az viszont
más, nem ilyen. Amíg gyári
mechanikai alapból a tuningbox 5-10%
teljesítményt adott esetben kihoz, addig
a programozható elektronika a fejlesztett motort
támogatja és hozzá lehet
fejleszteni. Ezeket egyébként
mérnökök állítják
be. Ez tetemes összeg. Szerintem bármilyen
motorsport ágazatról legyen is szó
a mechanikai alapot meg kell teremteni és ehhez
kell hozzá állítani az elektromos
részét egy autónak. Mi ezt
csináljuk itt a műhelyben, igazi
autókat építünk az utcai
alapokból."
Folytatjuk...
- Otrosinka Gábor -
(melygarazs-street.hu)