boon-sportoldal

2010.01.17. 13:41

Gabura Krisztián, a motorépítő

<p>Legyen az er&#337;-&#225;tviteli rendszer, egy<br /> eg&#233;sz aut&#243;<br /> &#225;t&#233;p&#237;t&#233;se, vagy motor<br /> &#225;t&#233;p&#237;t&#233;s akkor Gabura<br /> Kriszti&#225;n neve szakavatottak k&#246;r&#233;ben<br /> ismer&#337;s &#233;s j&#243;l cseng&#337; n&#233;v.<br /> De rallye kapcsolatai r&#233;v&#233;n navig&#225;tor<br /> szerepben is elismer&#233;st szerzett mag&#225;nak.</p>

Gondoljunk itt a Hadik Rallye Team-mel

való szoros

együttműködésre, de

navigált Hankó

Lászlónak és

Botka Dávidnak is. Többek

között a Kecskeméti

Zoltán volt navigátor

emlék-díj vándor serlegét

is átvehette. Hogy miről is szól az

autó/motor építés a

Gabura Motorsport műhelyében ?

Hogyan látja egy rallye

beállítottságú szakember a

tuningot ? Első körben erről

beszélt nekünk.

Gabura Krisztián:

 "Célunk azokat az egyes dolgokat,

amiket az emberek kitalálnak, megálmodnak

formába önteni,

összefésülni az alap

lehetőségekkel ami rendelkezésre

áll. 15 év motorsport tapasztalat

áll a hátunk mögött.

Versenyről versenyre járva dolgoztuk

át az éjszakákat és

teszteltünk. Sohasem kaptunk kész dolgokat,

rengeteget foglakoztunk a fejlesztéssel,

utána jártunk mitől lehet egyes

dolgokat jobbá tenni. Nem engedhettük meg

magunknak, hogy gyári kitteket

vásároljunk. Majd rá kellett

jönnünk, hogy a gyári sport

tartozékok adott esetben gyengébb

teljesítményűek, mint amit ki lehet

fejleszteni. Csapatban, mérnökökkel

dolgozunk együtt, akik ismerik a

legyártási lehetőségeket. Mi

az autókkal élünk, napi szinten

követjük a technológiai

fejlődéseket. Ma már

Németországban gyártatjuk le a

hajtókarokat a dugattyúkat. Az

összeszerelés és a tervezés

mellett, maga a motor "építése"

itt történik miskolci

műhelyünkben. Olyan csúcs

technikák fordultak meg a kezeink

között amiket a gyárak már nem

fejlesztettek tovább. Így ránk

maradt a feladat, ezeknek az autóknak a

tovább fejlesztése. Gondolok itt

például "Golf kit car"-ra vagy a "Oktavia

kit car"-ra. Nekem a motorok és az autók

a szenvedélyem ezzel ébredek fel, ezzel

kezdem a napot. De nem válogatjuk meg a

kuncsaftot, mindegy, hogy egy Evo esetleg 601-es

Trabant. A mai napig mindenben megtaláljuk a

fantáziát. Hiszünk abban "mi" motor

építők, hogy ha nem teszed bele

szíved-lelked egy motorba, csak másolsz

és méregetsz, az nem lesz olyan, mint

amit egyébként teljesíthetne. A

motornak, az autónak ez által lelke van!

"



Gabura

Krisztián: "Legyen az rallye,

szlalom verseny, drift vagy gyorsulás 402

méteren. A tuning borzasztóan tág

fogalom, mert egy rendszer. Ha valamihez hozzá

nyúlsz akkor az vonzza magával a

sorozatokat, a többi alkatrész

fejlesztési igényét. Azoknak az

embereknek akik azt vallják, hogy a

súlycsökkentés a legjubb tuning,

igazuk van. Mivel a karosszériát,

és ezt rallyes szemmel nézve mondom, nem

csak könnyebben mozdítja meg az azonos

lóerő, de hamarabb is tud megállni.

Azt szoktam mondani, bizonyos csökkentés

után sokba kerül egy kg, erre is vannak

szabályok. Például

alumínium tűzoltó

készülék 2 kilogrammal könnyebb

mint a hagyományos, de 80 ezer forinttal

drágább is. 40 ezerért 1 kg, az

tetemes összeg. Minimális szinten lehet

teljesítménynövekedést

elérni chiptuning és tuningbox

használatával, de csak bizonyos üzem

állapotokra vonatkozik ez az

állítás. Fordulatszám

tartományban nézve alul nem megy jobban

az autó, sőt sok esetben rosszabb, de

felső tartományban eredményes lehet.

Kérdéses, hogy ki lehet-e

használni ezt a tulajdonságot. A

programozható elektronika, az viszont

más, nem ilyen. Amíg gyári

mechanikai alapból a tuningbox 5-10%

teljesítményt adott esetben kihoz, addig

a programozható elektronika a fejlesztett motort

támogatja és hozzá lehet

fejleszteni. Ezeket egyébként

mérnökök állítják

be. Ez tetemes összeg. Szerintem bármilyen

motorsport ágazatról legyen is szó

a mechanikai alapot meg kell teremteni és ehhez

kell hozzá állítani az elektromos

részét egy autónak. Mi ezt

csináljuk itt a műhelyben, igazi

autókat építünk az utcai

alapokból."

Folytatjuk...

- Otrosinka Gábor -

(melygarazs-street.hu)


Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!