Egészség

2019.11.14. 14:05

Előzd meg a megfázást: vitaminok télre

A téli időszakban viszonylag kevés friss zöldség és gyümölcs áll rendelkezésedre, ezért nagyon fontos, hogy a vitaminokat megfelelően pótold. A hiánybetegségek elkerülésében a kiegyensúlyozott étrend mellett a patikákban kapható készítmények is segítségedre lehetnek.

Emellett a hideg időjárás különösen kedvez a vírusoknak és bacilusoknak, amelyek folyamatos kihívást jelentenek az immunrendszered számára. Ilyenkor kiemelkedő szerephez jutnak azok a vitaminok, amelyek a védekező mechanizmusokat támogatják. Megfelelő bevitelükkel könnyedén távol tarthatod magadtól a megfázásos betegségeket, búcsút inthetsz a téli depressziós tüneteknek, és megóvhatod a szemeidet a mesterséges fény miatt kialakuló panaszoktól is.

A legfontosabb vitaminok télen

Már az ősz beköszöntével gondoskodnod kell a vitaminkészleteid feltöltéséről, hogy valóban felkészülten nézhess szembe a hűvösebb időjárás kórokozóival. Szerencsére napjainkban többféle tablettás vagy kapszulás készítmény közül válogathatsz. Ezek mindegyike ideális dózisban tartalmazza a szükséges vitaminokat és nyomelemeket.

C-vitamin

A tél egyik legnépszerűbb vitaminja, ami kitűnő védelmet biztosít az ilyenkor terjedő betegségekkel szemben. A működése során természetes módon növeli a fehérvérsejtjeid számát, amelyek folyamatos harcot vívnak a betolakodó kórokozókkal.

Ráadásul a bőröd kollagénjének képződésében is nagy szerepe van, így segít elkerülni a kellemetlen betöredezéseket. Télen ez különösen hasznos lehet, mivel a hideg miatt a bőröd amúgy is jobban ki van téve a szárazságnak és a sérüléseknek. A vitamin hiánya ráadásul fáradékonyságot, vérzékenységet és izombántalmakat is eredményezhet.

Bár a szervezetünk valaha képes volt a C-vitamin előállítására, az evolúció során ez az adottság elveszett, így a pótlást magunknak kell megoldani. A hűvösebb hónapokban megemelt szinten, napi 1000 mg szedése ajánlott.

Télen is elérhető természetes forrásai:

  • citrom
  • narancs
  • grapefruit
  • csipkebogyó tea
  • savanyított saláta
  • cékla
  • D-vitamin

    A C-vitaminnal ellentétben a D-vitamint a szervezeted állítja elő, mégpedig napfény segítségével. Emiatt a téli időszak alatt jelentősen lecsökkenhet a szintje, ami fokozza a hiánybetegségek kockázatát.

    A D-vitamin fontos a csontképződésben, hiszen segítsége nélkül a kalcium nem képes beépülni a csontokba. A felnőttek esetében a hiánya főleg csontritkuláshoz és a fogak elvesztéséhez vezethet.

    Télen is elérhető természetes forrásai:

  • tejtermékek
  • halak
  • tojás
  • csiperkegomba
  • Fontos megjegyezned, hogy a táplálkozás során felvehető D-vitamin mennyisége minimális, ezért, ha tartósan nem ér napfény, a pótlását mindenképpen készítményekkel kell megoldanod!

    A-vitamin

    Télen nagyon korán kezd sötétedni, ami azt jelenti, hogy több mesterséges fényt használsz. Ez azonban szemszárazságot és más problémákat idézhet elő. Szintén gyakori panasz ilyenkor a viszkető szem érzése. A tünetek fokozódhatnak, ha napi szinten több órát vezetsz, vagy ülsz a számítógép monitorja előtt.

    Az A-vitamin segít megóvni a szemek egészségét. Hiánya a szaruhártya kiszáradása mellett farkasvakságot is eredményezhet, valamint a bőr berepedezettségét okozhatja. Néha a száj hámrétegeinek elvékonyodásáért is az A-vitamin lecsökkent szintje a felelős.

    Ez az anyag hatékonyan támogatja az immunrendszeredet is, ezért a hűvösebb hónapok során kifejezetten ajánlott a pótlása. Emellett rendkívül jó antioxidánsnak számít, a segítségével könnyebben semlegesíthetők a képződő szabadgyökök.

    Télen is elérhető természetes forrásai:

  • sárgarépa
  • belsőségek (máj, vese és szív)
  • tojássárgája
  • tejtermékek
  • sósvízi halak
  • B6-vitamin

    Mivel a téli időszakban sok időt töltesz a lakás falai között, és amúgy is korán sötétedik, ezért felerősödhetnek benned a depresszióra hajlamosító tényezők. Bár a lehangoltság kétségkívül egy lelki állapot, az erre irányuló kutatások szerint a kialakulásának hátterében közvetett módon a B6-vitamin hiánya is felelőssé tehető.

    Ez a vitamin ugyanis kedvezőleg hat az idegrendszer működésre. Mivel azonban elég gyorsan képes kiürülni a szervezetedből, a depresszió mellett enyhébb tüneteket, idegességet és ingerlékenységet is okozhat.

    Télen is elérhető természetes forrásai:

  • máj
  • húsok
  • tejtermékek
  • hüvelyesek
  • tojássárgája
  • élesztő
  • B1-vitamin

    Mint a B-vitamincsalád tagja, a B6-vitaminhoz hasonlóan serkenti az idegrendszer működését. Vízben oldódik, ezért a szervezeted nem képes a hosszú távon raktározni, és rendszeresen pótolnod kell a fellépő hiányt.

    Szintén fontos szerepe van a téli depresszió és lehangoltság kezelésében, illetve megelőzésében. Emellett segíti azokat az enzimeket is, amelyek a szénhidrátok energiává történő átalakítását végzik. Hiánya nem csak levertséget, hanem gyomorpanaszokat és étvágytalanságot is eredményezhet.

    Télen is elérhető forrásai:

  • gabonafélék
  • hüvelyesek
  • vaj
  • húsok
  • halak
  • tejtermékek
  • E-vitamin

    Az E-vitamin támogatja az immunrendszeredet, így segít megelőzni a különféle fertőzéseket. Télen a hideg időjárás károsíthatja a bőrödet, amely kirepedezhet és szárazzá, valamint sebessé válhat.

    Az E-vitamin szedése azonban védelmezi a bőrt és gyorsítja a sérüléseket követő gyógyulási folyamatokat. Ráadásul a hűvös levegő a hajad épségégében is kárt tehet, amit szintén ezzel a vitaminnal küszöbölhetsz ki.

    Télen is elérhető forrásai:

  • Brokkoli
  • Petrezselyem
  • Dió
  • Máj
  • Ha mindent meg szeretnél tenni az egészségedért, akkor a téli időszakban is ügyelned kell a fenti vitaminok bevitelére. Szedj komplex készítményeket, melyek a megfelelő összetevőket tartalmazzák, a szükséges mennyiségben!

     

    (PR cikk)

    Címkék#pr cikk
    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!