Zuhannak az európai börzék, pácban az autógyártók, kileng a forint

Pénteken az európai tőzsdék óriási veszteségeket mutatnak (a budapesti börze zárva van): délután fél kettőkor a frankfurti DAX mínusz 8,3, a londoni FTSE mínusz 7,2, a párizsi CAC mínusz 8,2 százalékon járt.

Az indexek zuhanását csak erősítették az autógyártóktól érkező elkeserítő hírek: a francia Peugeot-Citroën 30 százalékkal visszafogja termelését, mert óriási eladatlan készletek halmozódtak fel, a másik francia óriás, a Renault 20 százalékkal csökkenti a termelést, a svéd Volvo teherautógyára 36 százalékkal kisebb profitot ért el a legutóbbi negyedévben, mint 2007-ben. A japán Toyota értékesítése is visszaesett, több, mint 4 százalékkal. Az olasz Fiat több jó év után hatalmas visszaesésre számít 2009-ben: 3 és fél milliárd helyett csak 400 millió euró nyereséggel számol.

Az olaj jegyzésára egyelőre megállíthatatlanul száll alá. Kora délután a Brent és a WTI hordója egyaránt 63 dollár volt (júliusban 145 volt), annak ellenére, hogy az olajtermelő országok szervezete, az OPEC napi másfél-millió hordó termeléscsökkentésről határozott Bécsben. A recessziós félelmek, a nagy gazdaságok növekedésének befékeződése miatti kisebb energiaigény egyelőre nyomja lefelé az olaj (és a származékos földgáz) árát: egyes elemzők hamarosan 50 dolláros hordónkénti olajárat vizionálnak.

A forinttal most csak a külföldi piacokon kereskednek. A magyar deviza az euróval és a dollárral szemben is óriási kilengéssel mozog. A közös pénzzel szembeni árfolyama 282,60 és 276,26 között változott délután fél kettőig, a dollár-kurzus 226,05 és 218,62 között mozgott.