Zöld Nyíl: Ragaszkodtak a több fa kivágásához

By Hajdu Mariann
Akt.:
Kivágott fák Miskolcon, a Győri kapuban
Kivágott fák Miskolcon, a Győri kapuban
Miskolc – Nem fogadta el a kevesebb fa kivágásával járó terveket a közvetítő szerv.

Tucatnyi fa helyett háromszázat vágnak ki a Zöld Nyíl projekt során: az okokat napok óta firtatja lapunk. Léteztek ugyanis korábban olyan tervek, miszerint jóval kevesebb fa halálával is meg lehetett volna oldani a villamospálya rekonstrukciót, valamint a pálya meghosszabbítását. Akkor miért nem ragaszkodtak az illetékesek ehhez a tervhez?

Viszlai József, a város korábbi főépítésze tájékoztatása alapján ismerhettük meg az előzményeket: a projekt kezdetekor az első pályázati tervet egy budapesti tervező cég, az Uvaterv készítette el 2004-2006 között, amelyben a jelenlegihez hasonlóan sok-sok fa kivágása szerepelt. Ez kapott építési engedélyt, Viszlai József szerint ezeket a terveket sem az építész-, sem a mérnökkamarai fórumokon, de a lakosság körtében sem egyeztették.

Konzultációsorozat a fa kivágásokról

Amikor ő megismerhette a terveket, (elmondása szerint egy, az Északban megjelent interjú után kereste meg a tervező cég) konzultációsorozatot kezdeményezett azok megváltoztatására. Egy évig tartott ez a folyamat, a Novia Kft. készítette el a tanulmánytervet. A korábbi főépítész ezt portálunknak meg is mutatta: valóban úgy módosították benne az Uvaterv-féle terveket, hogy jóval kevesebb fát kelljen kivágni. Hogy ezt elérjék, megállóról megállóra mentek végig a teljes szakaszon, és ahol túl szűk volt az út keresztmetszete, ott középperonok elhelyezését tervezték. Bár konkrét utalást nem találtunk a tervekben, hogy hány pontosan fát mentettek volna meg így, de azt igen, hogy mindenhol jelzik, a változtatásokkal a fasorok és a zöldsáv megmarad, vagy minimalizálják a kivágandó fák számát.

Nem hagyták jóvá

Viszlai József még elmondta, később a tendernyertes konzorcium a kiviteli tervek készítésére újabb budapesti generáltervező céget, a Főmtervet kért fel, ők az Uvaterv terveit dolgozták át, a háromszáz fa kivágása már ezen tervek alapján folynak.

A Zöld Nyíl projektigazgatóságtól kapott tájékoztatás szerint a Novia Kft. által jegyzett középperonos tervet azért nem tudták használni, mert nem hagyta jóvá az unió és a projekt között közvetítő szerv, a KIKSZ Közlekedésfejlesztési Zrt. (Ez a szerv az unió társfinanszírozásával megvalósuló beruházásokat kordinálja és ellenőrzi.) Mégpedig azért nem, tudtuk meg Csontos Ágnestől, a projektigazgatóság menedzserétől, mert az eredeti tendertervektől (azaz az Uvatervétől) lényegesen eltért. Mivel szorította őket a határidő, ezért maradtak a tenderterv módosításánál.

„Megtettünk mindent”

A projektigazgatóság a kivitelező generáltervezője, a Főmterv Zrt.-vel való egyeztetés után portálunknak úgy nyilatkozott: ők megtettek mindent, hogy csökkentsék a kivágandó fák számát az eredeti tendertervhez képest.
Mégpedig úgy, hogy a városi szakaszon a megállók mellett az Uvaterv-tervekben szereplő 5,5 méteres sávszélesség helyett 3,50 métert javasoltak, ezt el is fogadta a megbízó konzorcium.

Ehhez hasonlóan a Magyar Közutat érintő szakaszokon az Uvaterv terveken szereplő 7 méter helyett 6,5 méter útpályaszélességet javasoltak, ez szintén a fák kivágásának csökkentését célozta. Itt csak az Újgyőri piac- Diósgyőr végállomás között fogadta ezt el a Magyar Közút, a meghosszabbítás szakaszán ragaszkodott az Uvaterv által tervezett nagyobb útpályaszélességhez, sőt ettől is szélesebbet kért volna (7,5 méter), de ezt már az MVK Zrt. és a város vezetése nem fogadta el.

ÉM-HM


Ki engedélyezte a fa kivágásokat?

Az Uvaterv által készített engedélyezési és tendertervekben nem voltak fakivágási tervek, sőt a tervezés elején az MVK által rendelkezésükre bocsátott geodéziai felmérés sem tartalmazta a teljes vonal geodéziai fafelvételét csak a megállók környezetében, jegyezte meg a generáltervező.  

A Főmterv Zrt. a fakivágási és növénytelepítési tervek elkészítésére miskolci vállalkozót kért fel, aki a generáltervező közleménye szerint maximálisan törekedett arra, hogy csak azokat a fákat vágják ki, amik akadályoznák kivitelezést, illetve egészségügyi szempontból indokolt a kivágásuk.

Csontos Ágnestől megtudtuk, a Miskolci Polgármesteri Hivatal Építési és Környezetvédelmi Hatósági Osztálya e tervek alapján adta ki az engedélyt a fák kivágására.


321 fát vágnak ki, 642-t ültetnek

Három szakaszra vonatkozik az engedélyeztetés:  

  • Az Újgyőri főtér- Diósgyőr végállomás közötti szakaszon 96 fa helyére 192 kerül.
  • A Thököly utca- Újgyőri főtér közötti szakaszon 68 darab fa kivágását követően 136 fát ültetnek
  • A Diósgyőr végállomás – Felső-Majláth között 157 fa helyére 314 darab fát telepítenek.








hirdet�s