Zöld Nyíl: Startolhat a villamospálya átépítése

Simon Gábor
Simon Gábor
Miskolc – Rajtol a Zöld Nyíl-program – hogyan oldják meg a közlekedést az átépítés idején?

Simon Gábort, a Zöld Nyíl projekt mentorát, önkormányzati és országgyűlési képviselőt (MSZP) kérdeztük:

ÉM: Mikor kezdődhet a kivitelezés?

Simon Gábor: Nem támadta meg senki a közbeszerzési eljárás nemrég kihirdetett eredményét, így minden akadály elhárult azelől, hogy megkössük a szerződést, és a győztes konzorcium március elején hozzáfogjon a kivitelezéshez. Körülbelül egy hónap kell addig ahhoz, hogy minden műszaki részletet leegyeztessünk és eldőljön pontosan, hogyan szervezzük a tömegközlekedést a kivitelezés ideje alatt.

ÉM: Mi az elképzelésük? Jár majd a villamos a pályaépítés ideje alatt?

Simon Gábor: A tervek szerint a Tiszai pályaudvar és a Dayka Gábor utca közötti szakaszon buszokkal váltjuk ki a villamosokat, az alatt az idő alatt, amíg a területen a pályafelújítás zajlik. Ezzel párhuzamosan a pálya többi részén közlekednének a villamosok – de épülne az összes új műtárgy, megállók, megoldanánk a közműcseréket. 2011 végéig kell a pályarekonstrukcióval végezni – 2010-ben pedig az említett első szakasszal. Az a célunk, hogy csak ott és akkor ne közlekedjen a villamos, ahol és amikor elkerülhetetlen. Nem akarjuk, hogy a miskolciak elszokjanak a villamosközlekedéstől, épp az ellenkezője a célunk.

ÉM: Mikor zárul le a villamosjárművekre kiírt tender?

Simon Gábor: Február 17-én van az ajánlatok beadási határideje. Az első két szerelvénynek 2012-ben meg kell érkeznie, és azt követően 3 villamos érkezik havonta. A járművek szállítása 2013 januárjában fejeződik be. Ezt ebben az ütemben lehet csak csinálni, mert a gyárak erre az ütemre képesek – de mi sem tudnánk ennél tempósabban ezzel végezni, mert minden egyes szerelvénynek tüzetes vizsgán kell átesnie. Magukat a szerelvényeket is egy rendkívül bonyolult és alapos engedélyezési eljárás alapján kell legyártania annak, aki majd nyer. Sok cég jelentkezett: kiváló járműgyártók Európából.

ÉM: Mi lesz a sorsa annak a pénznek, amit úgymond”megtakarítanak” a pályázatoknál?

Simon Gábor: Megtakarítás ott keletkezik, ahol a győztes ajánlat olcsóbb, mint amit költségként terveztünk. Az első fordulón – a pályafelújítási közbeszerzési eljáráson – kétmilliárdot nyertünk. Szeretnénk a megtakarításokat a projekt érdekében felhasználni. Erre vonatkozóan az Irányító Hatóság felé tehetünk javaslatokat.

ÉM: Tehát március első napjaiban kezdés?

Simon Gábor: Nem valószínű, hogy már március 6-án megkezdődik a bontás vagy a lezárás. De attól kezdve a kivitelezőké a terep, s mivel túl sok idő nem áll rendelkezésre, tempós építkezést fognak látni a miskolciak.

Forrás: Észak-Magyarország

Kapcsolódó cikkek:

 








hirdet�s