Y-híd: csend van. Mi lesz?

Egy érintett szakasz
Egy érintett szakasz - © Fotó: ÉM
Miskolc – Rossz tervek alapján kezdeményezik a hatósági eljárást az Y-híd ügyében?

Mi lesz az Y-híd beruházással? – kereste meg a kérdéssel lapunkat a MÁV-telepen élő Váradi Gyula. Nagyon is érintené a válasz, hiszen azon a területen lakik, ahol a leendő út húzódik, vagyis az építkezés miatt költözniük kellene. Azok, akik ugyanott, de a MÁV bérlakásaiban laktak, néhány hónapja már megkapták a cserelakást. Ők viszont – saját tulajdonuk a ház – még nem. Hosszú ideje várnak összepakolva.

Problémájukkal nincsenek egyedül. A tervezett beruházás körül pillanatnyilag nagy a csend.

Szerdán a környéken jártunk. A MÁV-telepen kordonnal vették körbe azokat a házakat, amelyekből már kiköltöztek a lakók. Megnéztük a kisajátításra váró üzletsort is a Vörösmarty utcán. De hogy most mit is bontanak majd? Kiderült számunkra, nem teljesen világos…

Az új főút kialakítása miatt ugyanis több épület bontására lenne szükség. Ebből is adódik, hogy a tervezési szakasz nem volt vitáktól mentes.

Mi a helyzet az Y-híd beruházással?

Már a tervezési szakasz sem volt vitáktól mentes. 2013 júliusában egy parázs hangulatú fórumról számolt be lapunk. A Vörösmarty utca kiszélesítése miatt (a tervezett útvonal a keretes írásunkban – a szerk.) ugyanis nem lehetne megközelíteni az utca mentén lévő üzleteket. Emiatt terveztek a beruházás részeként egy úgynevezett szervizutat, amelyhez a Vörösmarty melletti Kont utca ingatlanjainak kertjeiből kellett volna egy jó darabot kisajátítani.

Hátuk mögött

Az érintett vállalkozók, lakók felháborodtak, s nehezményezték, hogy a hátuk mögött döntöttek az ügyben. Később változtattak a terveken – mint megtudtuk, az érintettek ötlete volt ez – a Kont utcai kisajátítás kimaradt a tervekből, helyette a Vörösmarty utcai üzletsor szanálása került be.

– Az ötletet ugyanis megfontolásra érdemesnek találták – mondta lapunknak Zselenák István, az egyik érintett vállalkozó. Behívták őket a városházára, ahol kiderült, még a minisztériumban is rábólintottak. Később felértékelték az ingatlanokat, azóta, közel két éve csend van.

Bizonytalanság, leginkább ez jellemzi most az érintetteket, mondta Zselenák István, és hasonlóképp fogalmazott egy másik érintett üzlettulajdonos is. Fejlesztésekben nem gondolkodhatnak, hiszen nem tudni, mit hoz a jövő. Ügyüket tovább bonyolítja, hogy a közelmúltban a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. környezeti hatásvizsgálat céljából előzetes vizsgálati eljárást kezdeményezett az Észak-Magyarországi Környezetvédelmi és Természetvédelmi Felügyelőségnél. Az ott leadott anyagban pedig még mindig szerepel a Kont utcai kisajátítás.

Van-e értelme?

– Megkerestem Rostás Lászlót, Miskolc főépítészét – ezt már dr. Kolaj László mondja, ő a Kont utcán lakik, annak idején ő szervezte az említett fórumot. A főépítész megjegyezte, hogy a rendezési terv szerint ez nem lenne lehetséges, mivel ott már egyértelműen a Vörösmarty utcán található üzletsorok bontása szerepel. Ezt erősítette meg a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. helyi irodája is, szerintük a terv rossz. – Szerintem a helyzet nem teljesen tiszta, hiszen egy hatósági eljárást nem lehetne egy rossz terv alapján kezdeményezni.

Dr. Kolaj László még elmondta, nehezményezik azt is, hogy semmiféle tájékoztatót nem kaptak arról, hogy a beruházás megvalósítása milyen káros környezeti hatásokkal lesz az ott élőkre. Mivel a projekt oka a Búza tér tehermentesítése, így felvetődik, van-e értelme még a beruházásnak, hiszen az elmúlt időszakban több elkerülő szakasz építését is elhatározták.

Az Y-híd tervezett építése kapcsán elküldtük kérdéseinket mind az önkormányzatnak, mind a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nek, a választ várjuk.

ÉM-HM

De mi is ez a beruházás?

Az Y-híd tervéről 2012-ben írtunk először: 5 és 6 milliárd forint körüli összeget kap rá Miskolc. 2012-ben Rostás László, Miskolc főépítésze azt nyilatkozta, a kiviteli terveket 2014-ig kell elkészíteni, a beruházás a következő uniós ciklusban valósulhat meg. Megépítése az egész város közlekedésére kihat, hiszen eredményeképpen megújulna a Miskolcon áthaladó 3. számú főút belvárosi szakasza, ezzel tehermentesítve a Búza teret.

Az út Miskolc belterületén: Király utca – Vörösmarty utca – Tiszai pályaudvar környezete – Szinva patak déli oldala – Borsod Volán telephely keleti oldalán húzódó, belső telephelyi útja nyomvonalon haladna keresztül, majd visszacsatlakozna a 3-as főút meglévő szakaszába, a József Attila utcába.

Az új főút kialakítása miatt több épület bontására lenne szükség.








hirdetés