Vonatkésések – Az új pálya segíthet a késésen?

Senki sem szereti, ha késik a vonat - illusztráció
Senki sem szereti, ha késik a vonat - illusztráció - © Fotó: Bujdos Tibor
Borsod-Abaúj-Zemplén – Csak az új vasúti pálya megépítése szünteti meg igazán a vonatkéséseket.

Aki a vonatot választja manapság, hogy eljusson a fővárosba, tapasztalhatja: a Budapest és Miskolc között közlekedő Intercity vonatok szinte mindegyike minimum 10-15 perces késéssel közlekedik, nem csekély bosszúságot okozva a sokszor időre siető utasoknak.

Nem tartható a menetrend

Megyénk első számú és legfontosabb vasútvonalára az engedélyezett sebesség óránként 120 kilométer, ám összesen 87 kilométernyi pályaszakasz műszaki állapota – finoman szólva – erősen romló tendenciát mutat, az elrendelt sebességkorlátozások miatt pedig a menetrendi sebesség nem tartható. A helyzetet súlyosbítja, hogy részben a bükkábrányi lignit Visontára szállítása, illetve a nemzetközi teherforgalom megnövekedése miatt van olyan pályaszakasz, amelyre évente 6-8 millió tonna terhelés jut. A vonal karbantartására, felújítására jelenleg nincsenek meg a források.

Ha nem sikerül gyorsan úrrá lenni a helyzeten, akkor az is lehetséges, hogy változtatni kell a menetrenden, azaz növelni a vonalon közlekedő személyszállító vonatok hivatalos menetidejét.

Az igazi megoldást a Miskolc-Budapest vonal teljes átalakítása, fejlesztése jeleni, amelynek engedélyeztetési eljárása a tervek szerint az év végéig be is fejeződik. A beruházás megvalósításához a 2013-ban kezdődő ciklusban az Európai Unió fejlesztési alapjait használhatnák fel, kiemelt nemzeti beruházás formájában. Így persze akár az évtized végéig is húzódhatna a nagyberuházás.

A teljesen megújuló vasúti pálya 160 kilométeres óránkénti sebességű közlekedésre lenne alkalmas, ami alaposan megnövelhetné a vasút amúgy sem csekély vonzerejét és lényegesen lerövidíthetné a mostani menetrendi időt is. Mindehhez persze több vasútállomást is át kell építeni és a vonalon a szintbeli átjárók nagy részét teljesen meg kell szüntetni, azaz felüljárókat kell építeni helyette.

6200 vágányfolyóméteren

Megkezdődött az eredetileg 80 kilométeres sebességű Mezőzombor és Sátoraljaújhely közötti pálya felújítása. Ennek részeként Mezőzombor és Bodrogkeresztúr között a vonalszakaszt átépítik 6200 vágányfolyóméter hosszan. Az átépítéshez használt, de jó minőségű, óránként 100 kilométeres sebességre alkalmas anyagot használnak. A munka végeztével újra nyolcvannal haladhatnak majd a vonatok.

ÉM-SZB

Autóbuszok járnak a vonatok helyett 

Október 1-től egészen november végéig vonatpótló autóbuszok közlekednek Szerencs és Sátoraljaújhely között.

A MÁV Zrt. tájékoztatása szerint erre azért van szükség, mert az említett szakaszon november 29-ig pályafelújítást végez a vasúttársaság. A vonatok a Budapest-Keleti pályaudvar–Miskolc–Szerencs és a Szerencs–Miskolc–Budapest útvonalon a menetrendkönyvben meghirdetett, megszokott menetrend szerint közlekednek. A vonatpótló autóbuszok Sátoraljaújhely–Szerencs között a vonatok megszokott menetrendjéhez képest korábban közlekednek. A menetrendi változások miatt kérik az utasokat, hogy utazásuk előtt tájékozódjanak az aktuális menetrendről az állomásokon kihelyezett hirdetményekből, a MÁVDIREKT 06-40/49-49-49-es telefonszámán, a www.mav.hu vagy a www.mav-start.hu weboldalakon.








hirdet�s