Vita az új gépjármű-vizsgáztatási rendszerről

Súlyos szakmai hibának tartja a gépjármű-vizsgáztatás rendszerének átalakítását az Európai Autószervizek Magyarországi Egyesülete (EME). A szervezet szerint hiba egy számítógépes szoftverre bízni a műszaki vizsgáztatás legfontosabb lépéseit, és a döntésből kihagyni a szakembereket. A Nemzeti Közlekedési Hatóság szerint azonban a rendszer a szakember és a technika megállapításait dolgozza fel a korábbinál pontosabban és megakadályozza a visszaéléseket.

Az EME indokolatlannak tartja, hogy egy számítógép döntsön az autó műszaki alkalmasságáról, ami szerintük a vizsgáztatást egy dokumentum- és járműokmány-ellenőrző folyamattá teszi. A szervezet úgy véli: a csalások és visszaélések sem fognak csökkenni, mert a változás lehetőséget ad a számítógépes programokat kijátszani képes bűnözői körök térnyerésére.

Az EME tiltakozik az ellen is, hogy a 2007-ben beszerzett szoftvereket két évvel később milliárdos költséggel lecseréljék. A szervezet szerint a korábbi változtatásért eddig 2,5 milliárd forintot fizetett ki 340 ezer autótulajdonos, több száz szerviz pedig 1,4 milliárd forintot ruházott be ezekre. Az EME azt mondja: a július 13-i átállás megbéníthatja a szervizek munkáját.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság úgy reagált: szakemberekre továbbra is szükség lesz, mert a számítógép az ő ténymegállapításaikat értékeli ki. Az eredmény pedig sokkal hitelesebb lesz, mert a kérdéssor több pontosítást is tartalmaz – mondta Lovas Károly Róbert főigazgató. A szélvédőtörésére például a szakember egy egyszerű igen-nem választ adhat, a fék működését viszont nem ő ellenőrzi, hanem a fékpad továbbítja az adatokat közvetlenül a rendszerbe. A hatóság szerint a többi vizsgáztató szervezet támogatja az új rendszert, mert megakadályozza a kisebb szervizek “ügyeskedéseit”. Lovas Károly Róbert arról is beszélt: a 2007-es szoftver eddig csak részvizsgálatokra volt alkalmas, de nem kell lecserélni, csak a továbbfejlesztéseket rátenni.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság még júniusban jelentette be: július közepétől nem a vizsgabiztosok döntenek arról, hogy a gépjárművek átmennek-e a műszaki vizsgán, hanem a Közúti Közlekedési Információs Rendszer (KÖKIR). Az informatikai program használatával a műszaki adatokat rögzítik a rendszerben, s ezek alapján a számítógép dönt az ember helyett arról, hogy az autó állapota megfelel-e a követelményeknek. A rendszer egyébként zárt, és valósidejű információt szolgáltat arról, éppen milyen autó van a vizsgaállomáson, a személyes adatok tárolásával pedig utólag is lehetővé teszi annak megállapítását, hogy mely ügyfél és vizsgabiztos vett részt a vizsgán.








hirdet�s