“Vissza a szülőföldre, Zemplénbe” a miskolci Marketing Szimpóziumon

“Vissza a szülőföldre, Zemplénbe” a miskolci Marketing Szimpóziumon
A Miskolci Egyetem Marketing Intézete idén november 23-án a Miskolci Egyetemen rendezett marketing szimpóziumának vezérgondolata a “társadalmi marketing” volt. A szimpóziumon a “Vissza a szülőföldre, Zemplénbe” TÁMOP program sikeres megvalósítását támogató társadalmi marketing programról tartott előadást Dr. Dankó László a ZRE projektmenedzsere.

Az előadó a következőképpen fogalmazott: a nonprofit és a forprofit szféra marketingje közötti különbséget az adja, hogy a célok, ezáltal a célcsoportok is különbözőek. Programunkban ugyanis nem a pénzügyi siker a fontos, hanem az egyéni, helyi társadalmi értékekben mérhető hozam (fiatalok megmaradása, visszatérése).

Ugyanakkor nehezíti a kommunikáció menedzselését, hogy három irányban kell az üzenetet kibocsátani: a közvetlen célcsoport (hallgatók, pályakezdő diplomások és foglalkoztatók), a kistérségi közvélemény, és a közvetítő média felé. Sőt, a „haszon” sem a befolyásolóé, hanem a célszemélyé, és az egész helyi társadalomé.

A versenytárs sem egy másik szervezet, hanem a jelenlegi viselkedésforma (elvándorlási attitűd). Azaz a nonprofit területen a marketing szakembereknek sokkal nehezebb dolguk van, hiszen:
•a célcsoport számára vonzóbb az aktuális, jelenleg követett magatartás,
•megrögzött szokásokat, magatartásformákat kell megváltoztatni,
•a profitszféra (fejvadászok, távoli cégek toborzó HR-esei), vagy az egyén (pillanatnyi személyes preferenciák) a társadalmi marketing céljai (közjó előmozdítása: brain drain, white flight fékezése) ellen dolgozhat.

A szociális marketing elsősorban abban tér el a hagyományos marketingtől, hogy valójában mi a tevékenység végcélja és szervezeti háttere. A szociális marketing általában, úgy esetünkben is társadalmi magatartásformákra kívánunk meg hatást gyakorolni azért, hogy az előnyére váljon a célközönségnek és az egész helyi társadalomnak.

„Vissza a szülőföldre, Zemplénbe” programunk társadalmi marketingje kialakításában a Nedra Kline Weinreich által megfogalmazott „4 hagyományos P” és „4 addicionális P” elemből álló szociális marketing-mixet követtük.

A “Vissza a szülőföldre, Zemplénbe” társadalmi marketingjében a kínált munkaerő-piaci előnyöknek (ajánlatok) nagyobbaknak kell lenniük a felmerülő anyagi és egyéb áldozatoknál!Alternatív előnyöket, értékeket és életmód kialakítási lehetőségeket kell felkínálni (családi kötelék és együttműködés, egészséges, nyugodt életmód, „città slow”, tér a szociális érzékenység kiélésére, stb.), kommunikálni.

Fontos azt is megemlíteni, hogy a célcsoport tudati- és magatartás-változását a programot megvalósító Zemplén Régióért Egyesület tagjai és önkéntesei önmagukban nehezen tudják elérni. Szükség van a helyi közösségek, a partnerek, a politika és a társadalmi célú program anyagi támogatása is.

Esetünkben Sárospatakon mindezek adottak, ezért is bízunk abban, hogy az elvándorlási folyamatot sikerül – ha nem is megállítani, de – lassítani.

A konferenciáról, s benne a képzett fiatalok megtartásának társadalmi marketing támogatásáról, a sárospataki programról készült MTV és Miskolc TV hiradó összeállításokat a következő címeken megtekinthetik: http://videotar.mtv.hu/Cimkek/m/i/miskolc.aspx,
http://minap.hu/mivid.php?ext.a25298.

A szimpóziumon elhangzott eladás szerkesztett formában a “Marketingkaleidoszkóp 2010” tanulmánykötetben jelent meg és letölthető a következő címről: http://publikacio.uni-miskolc.hu/data/ME-PUB-42408/DL1_T%E1rs.mark.pdf

A “Vissza szülőföldre, Zemplénbe” TÁMOP program az Európai Unió támogatásával, az Európa Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg.








hirdet�s