Világpremier: opera a Facebookról – Interjú: Girolamo Deraco olasz zeneszerzővel

Girolamo Deraco a nyolc másodperces operája bemutatóján, Miskolcon
Girolamo Deraco a nyolc másodperces operája bemutatóján, Miskolcon - © Fotó: Éder Vera
Miskolc – Girolamo Deraco úgy érzi, mintha a családjához érkezne Miskolcra, hiszen itt indult el a karrierje.

Az olasz zeneszerző, Girolamo Deraco neve nem cseng ismeretlenül a miskolci operabarátok számára. Két éve járt először Miskolcon, amikor a fesztivál operaíró versenyére küldte be pályázatát, egy mindössze 8 másodperces operát Taci címmel. Bár nem ő nyert, de azonnal felfigyelt rá a közönség. Az idén egy egyfelvonásos operáját láthatjuk Facebooking címmel, amelyet egy másik művel, Francis Poulenc: Az emberi hanggal (a zenemű ősbemutatója 1959-ben volt) tűz műsorra a fesztivál.

Facebooking: ez a címe az új operájának, amelyet június 21-én, vasárnap láthat a közönség az operafesztiválon. Hogyan született opera a Facebookról?

Girolamo Deraco: Az ötlet abból adódott, hogy érdemes lenne folytatni Francis Poulenc: Az emberi hang című zenedrámáját mégpedig ugyanaz dramaturgia alapján, ugyanazon színpadképpel. Mindezt azért, hogy ugyanazon történeten keresztül mutassuk be, hogyan változtak az emberi kapcsolatok a kommunikációs csatornák fejlődése során.

Miért a Facebook áll az opera középpontjában?

Girolamo Deraco: A Facebook ma a legfontosabb közösségi háló az interneten. Vagyis a fő ötlet az volt, hogy az opera cselekménye a kommunikáció új csatornáján bontakozzon ki. „Az emberi hang” idején ez a csatorna a telefon volt. Így a csapatommal (Debora Pioli – szövegíró, Maria Elena Romanazzi – szoprán operaénekes, Raffaella Ronchi – zongora és Nino Cannata – rendező) elhatároztuk, hogy az operában fontos szerep jut a Facebooknak.

Ezek szerint a fiataloknak, a fiatalokról szól az opera?

Girolamo Deraco: A Facebook nemcsak a fiataloké, az időseké is, így az opera minden közönségnek, minden korosztálynak egyaránt szól.

A Facebookingnak a miskolci lesz a magyarországi ősbemutatója. Láthatták-e már máshol a világon?

Girolamo Deraco: Nem, a miskolci előadás lesz egyben a világpremier is. Ezután Németországban, majd Albániában és Olaszországban mutatjuk be egy egy éven át tartó turnén.

Miért éppen a Bartók Plusz Operafesztiválon mutatja be először az új operáját?

Girolamo Deraco: Kesselyák Gergely művészeti vezetőnek köszönhetően nagyon jól alakult a kapcsolatom a miskolci rendezvénnyel az elmúlt években. Ebben az évben javasoltam, hogy a miskolci fesztivál működjön közre az olasz URTIcanti Kortárs Zenei Fesztivállal, mert úgy érzem, hogy az opera műfaj fellendítése egyformán érdeke minden európai népnek, így fontos egymás segítése, az együttműködés. Azért választottam erre épp Miskolcot, mert úgy gondolom, hogy a Bartók Plusz Operafesztivál az egyik legfontosabb operafesztivál Európában. Mivel az URTIcanti az egyik legfontosabb fesztiválja a kortárs zenének Olaszországban, így nagyon könnyen ment az együttműködés.

Két évvel ezelőtt egy különleges, nyolc másodperces operával mutatkozott be a miskolci operafesztiválon, a fesztivál által kiírt operaíró versenyre nevezett a Taci című művével. Hogyan emlékszik vissza az akkor történtekre?

Girolamo Deraco: A Taci nagy pillanat volt a karrieremben, fontos pontja a pályakezdésemnek, és ez épp Miskolcon történt, köszönet érte a városnak és az operafesztiválnak. Hogy őszinte legyek, úgy érzem, mintha a családhoz jönnék, amikor Miskolcon vagyok.

Mi történt önnel az elmúlt két évben? Mik voltak szakmai életének a legemlékezetesebb pillanatai?

Girolamo Deraco: Beindult a karrierem, a világ minden táján bemutatják a műveimet, csak az elmúlt évben 50 koncertem volt világszerte. Ennek nagyon örülök, mert nem könnyű manapság zeneszerzőnek lenni. De hiszek benne, hogy ha jó iskolákban tanultál, ha eredeti ötleteid vannak, és kellőképpen szívós vagy, akkor valami történik…
– Hajdu Mariann –