Világháborús centenárium – Felavatták az Isonzó Expressz új kocsiját

Akt.:
Budapest, 2016. május 2. Hagyományőrző katonák állnak az Isonzó Expressz különvonat új, Doberdó nevű kocsija előtt a budapesti Vasúttörténeti Parkban tartott avatóünnepségen 2016. május 2-án. A kibővült különvonat júliusban ötnapos körutazásra indul az első világháború centenáriuma alkalmából az isonzói, doberdói emlékhelyekre.
Budapest, 2016. május 2. Hagyományőrző katonák állnak az Isonzó Expressz különvonat új, Doberdó nevű kocsija előtt a budapesti Vasúttörténeti Parkban tartott avatóünnepségen 2016. május 2-án. A kibővült különvonat júliusban ötnapos körutazásra indul az első világháború centenáriuma alkalmából az isonzói, doberdói emlékhelyekre. - © MTI Fotó: Illyés Tibor
Budapest – Felavatták az Isonzó Expressz új, Doberdó nevű kocsiját hétfőn a budapesti Vasúttörténeti Parkban, az így bővült különvonat júliusban ötnapos körutazásra indul az első világháború centenáriuma alkalmából az isonzói, doberdói emlékhelyekre.

A kocsit felavató Lezsák Sándor, az Országgyűlés alelnöke arról beszélt, “a magyar vasút reneszánsza kell, hogy legyen az elkövetkező jó néhány esztendő”, és ebben fontos szerep jut az olyan egyedi, az emberek nemzeti önismeretét és a népek barátságát is erősítő, történelmi időket felidéző vonatoknak, mint amilyen az Isonzó Expressz. Felidézte, hogy éppen száz évvel ezelőtt volt az ötödik isonzói csata, amelyben 6300 olasz és 4100 magyar katona halt hősi halált.

“Minden nemzedéknek vissza kell hódítania a múltat” – közölte, hozzátéve: az expressz utasai is ezt fogják tenni azzal, hogy dédapáik, ükapáik emlékét idézik fel az utazás során.

Maria Assunta Accili, az Olasz Köztársaság budapesti nagykövete azt mondta, “a háború őrültségének mementója” a vonat, amely arra is emlékeztet, hogy az első világháború óta milyen nagy utat tettek meg a szomszédos népek: osztrákok, szlovénok, magyarok és olaszok mind egy oldalon állva európai közösséget alkotnak. Az olaszországi temetőkben fekvő mintegy kétszázezer magyar katona áldozata előtt “úgy tiszteleghetünk a leginkább, ha nem engedjük gyermekeinknek, hogy megismételjék nagyapáink hibáit” – jelentette ki.

Ksenija Skrilec, a Szlovén Köztársaság budapesti nagykövete közölte: azért fontos az ilyen és ehhez hasonló közös megemlékezés, mert “ez a legjobb, leghatásosabb módja annak, hogy gyermekeinket békés együttélésre neveljük”.

Image00013

Fotó: Kerényi László

Téglás Gyula, a Honvédelmi Minisztérium Társadalmi Kapcsolatok Hivatala centenáriumi programirodájának vezetője kiemelte, hogy Doberdó és Isonzó fogalma nem egyenlő pusztán egy földrajzi hellyel vagy csatatérrel, hanem “a különböző korokban folyamatosan megnyilvánuló magyar hősi áldozatvállalás jelképe is”. Ezért fontos, hogy közösen emlékezzünk erre az áldozatra – tette hozzá.

Schvéd Norbert, a MÁV Nosztalgia Kft. ügyvezetője felidézte, hogy a világháborús centenárium alkalmából tavaly nyáron közlekedett először az Isonzó Expressz. A Doberdó kocsival bővült vonat az idén július 17. és 21. között új útvonalon, a Semmering-hágón keresztül – a világ első magashegyi vasútvonalán – halad, immár ötnapos körutazás során járva be a világháború egykori olasz frontjának hadműveleti területeit.

Image00020

Fotó: Kerényi László

Az emlékúton új elem a cerjei kilátó felkeresése, ahonnan páratlan kilátás nyílik az egykori csatatérre. A visintini magyar kápolna meglátogatása után, a Doberdó fennsíkján a Monte San Michele és San Martino del Carso magyar vonatkozású háborús emlékhelyeit is megtekintik a résztvevők. Ezen kívül Redipuglia olasz és Fogliano osztrák-magyar temetői is szerepelnek az utazás programjában. A résztvevők felkeresik továbbá a Kolovrat-gerincen kialakított szabadtéri emlékhelyet, Kobaridban (Caporetto) a háborús múzeumot és osszáriumot, valamint Tolmin (Tolmein) Loce osztrák-magyar katonatemetőjét.

Két élménykocsi is tartozik a vonathoz: az Orfeum kocsiban a Sebő együttes autentikus katona- és népdalokat énekel majd a résztvevőkkel, a másikban pedig történészek tartanak előadásokat – közölte az ügyvezető.

Hozzátette: az Isonzó Expressz arra vállalkozik, hogy a családi érintettség okán és a történelem iránt fogékony érdeklődőkkel közösen kegyelettel és szeretettel emlékezzenek azokra, akik az első világháború éveiben a hazájukért az életüket áldozták.

doberdo2

Lezsák Sándor, az Országgyűlés alelnöke beszédet mond az Isonzó Expressz különvonat új, Doberdó nevű kocsijának felavatásán a budapesti Vasúttörténeti Parkban 2016. május 2-án. A kibővült különvonat júliusban ötnapos körutazásra indul az első világháború centenáriuma alkalmából az isonzói, doberdói emlékhelyekre. | MTI Fotó: Illyés Tibor

A különvonatot tavaly a MÁV Nosztalgia Kft., a Honvédelmi Minisztérium Társadalmi Kapcsolatok Hivatala, az Indóház Közlekedési Lapkiadó, a Budakeszi Kultúra Alapítvány, valamint a Nagy Háború Kutatásáért Közhasznú Alapítvány összefogása hozta létre.

Az első világháború olasz frontjának jellegzetes helyszíneit – az Isonzó folyót és a Doberdó-fennsíkot – érintő vasúti emlékút célja, hogy a résztvevők a centenárium alkalmából emlékezzenek és egyúttal az egész társadalmat emlékeztessék azokra a katonákra, akik az Olaszország 1915-ös hadba lépésével megnyíló Isonzó-front véres harcaiban hősiesen helytálltak.

Image00021

Fotó: Kerényi László

Az első világháborúban 1915 nyarától 1917 őszéig 11 támadást indítottak az olasz csapatok az Isonzónál. Az ottani, csaknem két és fél éven át vívott harcok hevessége és veszteségei vetekedtek a nyugati hadszíntér legvéresebb helyszínein vívott összecsapásokéval. A csaták során több mint másfél millió katona esett el itt. Az osztrák-magyar haderő kereteiben Magyarország minden területéről vezényeltek katonákat az Isonzóhoz.

– MTI –








hirdetés