Évi 12 ezer kilométer az átlag

Ahogy azt már megszokhattuk, ősztől tavaszig személygépkocsival olcsóbban használhatjuk a hazai autópályákat a négynapos matricával.

A D1-es négynapos matrica ára október elsejétől 1460-ról 1120 forintra csökkent, a többi sztrádabérlet ára azonban nem változott.

Nem drágulnak

Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. adatai szerint idén az egy évvel korábbinál több, összesen 2,1 millió négynapos matrica talált gazdára, és az ebből eredő árbevétel megközelíti a két és fél milliárd forintot.

 Ez utóbbiban szerepe volt a szezonális tarifa bevezetésének és annak is, hogy idén nyáron szigorítottak a hatóságok az ellenőrzés rendszerén. Megfigyelők arra számítanak, hogy a megszokottal ellentétben az idei év végén várhatóan nem drágulnak a sztrádabérletek.

A matricák árába beépített 25 százalékos általános forgalmi adó ugyanis 20 százalékra csökken. Az ÁAK Rt.-nél ugyanakkor tervezik, hogy a következő évtől már mobiltelefonon is lehet majd sztrádamatricát vásárolni. Sőt, állítólag már arra is folynak az előkészületek, hogy interneten is lehetőség legyen az útdíj rendezésére.

Többen külföldről

A statisztikák szerint az elmúlt egy évben minden eddiginél nagyobb mértékben nőtt a járműforgalom a hazai úthálózaton, és ez igaz az autósztrádáinkra is. Megfigyelők szerint ennek legalább két oka van: az egyik az, hogy öt év alatt a hazai járműpark száma 2,8 millióról 3,5 millióra nőtt, a másik pedig, hogy egyre többen használják munkás hétköznapjaikon is a négykerekűjüket.

Míg tíz évvel ezelőtt az éves átlagos futásteljesítmény 8 ezer kilométer volt Magyarországon, addig ez napjainkra (bármennyire is drágák az üzemanyagok) átlag 12 ezer kilométerre nőtt. Mindehhez hozzáadódik az, hogy évről-évre dinamikusan nőtt a hazánkba érkező külföldi járművek száma, ezek ugyancsak befolyásolják a statisztikát. Tavaly egész évben mintegy 13 millió külföldi jármű fordult meg a hazai utakon, 13-14 százalékkal több, mint egy évvel előtte.








hirdet�s