Net vagy lokálpatriotizmus

Akt.:
Illusztráció
Illusztráció
Egyik ismerősöm vidáman újságolta, hogy a neten történő foglalásával több tízezer forintot spórolhatnak meg a nyaralásukon, mintha ugyanezt egy utazási irodában vásárolnák meg. Gyakorlott szakmabeli lévén ismerve az effajta trükkök csínját-bínját, kíváncsi voltam és kértem, hogy mutassa meg. Leültünk a géphez, előhívta az ajánlatot. Egymás után jöttek a kérdéseim: és a csomag, …és a kézipoggyász, …és a repülőtér, szálloda transzfer… és a biztosítás, és… Mire mindent hozzáadott, már ugyanott járt, mint a korábban kifogásolt összegnél. És bőven maradtak még megválaszolatlan kérdések: nincs helyben képviselő, ha bármi probléma adódik a nyaralásnak annyi, nem fordulhat egy személytelen számítógéphez. Bárdos István írása.

Az internet elterjedésével sokan gondolják úgy, hogy saját kezükbe veszik a vásárlásokat, beszerzéseket.

Az internet elterjedésével sokan gondolják úgy, hogy saját kezükbe veszik a vásárlásokat, beszerzéseket, utazások intézését. Gyakran az az elsődleges szempont, hogy gyorsan, lehetőleg munkaidő alatt lebonyolítható legyen és minél kevesebbet kelljen utána járni (vajon hová kell ennyire rohannunk?).

Arra azonban nagyon kevesen gondolnak, hogy ezzel a tevékenységgel tudatosan vagy tudatlanul, de a környezetükben, városukban, településükön élők, dolgozók, vállalkozók – netalán éppen családtagjuk – munkahelyét veszélyeztetik.

Eszébe jutott már valakinek, hogy a helyi vállalkozók kihagyásával, a neten történő vásárlással, utazások foglalásával mind-mind távolabbi, gyakran országhatáron túli vállalkozásokhoz „küldik” a foglalások után járó jutalékot? Egyik online rendszer sem „jótékonysági intézmény”, ugyanarra a pár százalékos jutalékra „épít” , amit eddig a cipőboltban, ruházati üzletben, fürdőszoba szaküzletben vagy egy utazási irodában hagytunk.

Az online rendszer kifejlesztéséhez sok pénzre – gyakran nem is hazaira – van szükség. Sok magyar vállalkozás nem rendelkezik ennyi tőkével, ezzel ismét csak utat nyitva valamelyik leleményes külföldinek. De igyekszik minden szakma lépést tartani a „digitális forradalom vívmányaival”. Nyilván a piac diktál, de attól még lehetünk lokálpatrióták! Vagy mindent „felfal az internet” és előbb-utóbb üres zsebbel, munka nélkül ámulhatunk a csodás ajánlatokon a számítógépünk előtt. Ha az még egyáltalán megmaradt nekünk!

Nem az online foglalásokról szeretnék lebeszélni senkit. Sőt! Ez a jövő, ez a haladás. De mára már a környezetükben élő – korábban megszokott és gyakran használt – cipőboltnak, ruházati üzletnek, fürdőszoba szaküzletnek vagy helyi/hazai utazási irodának is van saját honlapja, és azon online foglalási rendszere. Nem kell bedőlni a médiából ömlő reklámoknak: Messziről jött ember azt mond,… Egy helyi vállalkozás, kolléga, barát, sem ér kevesebbet, mint egy ismeretlen, távoli számítógép mögött ülő valaki. Az ő érdekükben is annyit legalább megérdemel a dolog, hogy össze vessük az árakat!

Keressék bátran és gyakrabban lehetőleg a helyi, hazai vállalkozók, utazási irodák honlapjait! És lehetőség szerint foglaljanak azon (azon is), hiszen így megmarad az esélye annak, hogy környezetükben élők megtarthassák munkájukat, munkahelyüket!

– Szerzőnk idegenforgalmi szakember –