Végveszélyt kiáltottak a betegszállítók

Miskolc – “Komoly veszélybe kerülhet a betegszállítás, mert az egyre növekvő betegszállítási igény folyamatos növekedését, az egyre növekvő üzemanyagárakat nem követte a szolgáltatás finanszírozása”, adtuk közre portálunkon és lapunkban is a 94 magáncéget tömörítő Betegszállítók Országos Egyesülete nyomán januárban.

Pár nap múlva Budapesten figyelmeztető demonstrációt is tartottak, ám nem történt semmi. A Betegszállítók Országos Szövetségének múlt heti közleményében már az áll: „végveszélybe került, összeomolhat a betegszállítás”.

Tényleg „fokozódott a helyzet”? – tudakoltuk Tóth Istvántól, az ország egyik legnagyobb betegszállítással foglalkozó, megyénkbeli szolgáltató, a Borsod Mentő Kft. ügyvezetőjétől, egyben az egyesület alelnökétől. (Az említett szövetség az egyesület részeként végzi tevékenységét – a szerk.)

Az Országos Betegszállító Szolgálat megkongatta a vészharangot a múlt héten. Meddig futnak még az autóik?

A finanszírozás változatlan (1, beteggel megtett kilométer után 77,29 forint, tavaly még 102 volt), a gázolaj ára pedig 330 forintra nőtt (a tavalyi 260-nal szemben), ráadásul tovább növekszik a betegszállítási igény is. Azt hiszem, ezzel meg is adtam a választ – felelte Tóth István.

Az országos híradásokból kiderült, bár a betegszállítók pár hete ígéretet kaptak a jogszabálymódosításra, ők azonnali pénzügyi segítséget is reméltek a leköszönő szaktárcától: úgy ítélték meg, nincs idejük megvárni az új egészségügyi kormányzat segítségét. Mindkettő elmaradt. Csupán azzal reagált a közleményre a minisztérium sajtóosztálya, hogy a szaktárca kidolgozta azt a jogszabály-módosítást, ami segíthet megoldani a betegszállítók gondjait. A módosítástervezetet pedig az új egészségügyi kormányzat felállásakor, az átadás-átvételnél átnyújtják majd.

“Szociális taxiként”

A tervezet főbb elemeiről Tóth Istvánnak is van tudomása, hiszen a kidolgozásból ő is részt vállalt. Olyan javaslatok vannak benne, amelyek rendet teremthetnének a betegszállításban: az orvosok csak orvosilag indokolt esetben rendelhetnének a betegek számára betegszállítást, orvosazonosító vonalkóddal ellátott vényeken.

Most sok esetben „szociális taxiként” használják a betegszállítókat, eleget téve a beteg kérésének. Ügyeleti időben (este 10 és hajnal 6 között) is gyakran indokolatlan a betegszállítás-rendelés – világít rá a hátterére Tóth István. – Azt is fontos volna definiálni, hogy a betegellátásban is a területi ellátási kötelezettség érvényesüljön. Jelenleg ugyanis azon betegszállítók kerülnek hátrányba, amelyeknek a területén több, illetve nagy gyógyító ellátó intézmény van. A tervezet azt is tartalmazza, hogy csak azon betegszállító járművek után fizessen az OEP, amelyek GPS-szel valóban nyomon követhetők.

Kérdésünkre, végveszély-kiáltás után meddig működhet még a betegszállítás, az ügyvezető úgy válaszolt: „Ameddig a szolgáltató cégek hitelképessége tart. Reméljük, előbb megérkezik a segítség, az új kormányzatban több lesz az empátia, s jobban átlátja a helyzetet.” Azt is megtudtuk: 125–135 forint beteggel megtett kilométerenkénti finanszírozással lennének elégedettek.

Szalóczi Katalin

 








hirdet�s