Friss hírek

2009.09.11. 22:25

Idén a második negyedévben 3,6 százalékkal többet költöttek a magyarok élelmiszerre, mint tavaly ilyenkor

<p>Értékben 3,6 százalékkal emelkedett idehaza az élelmiszer-kiskereskedelem forgalma a második negyedévben, a múlt évi hasonló idõszakhoz képest, mennyiségben viszont 1,2 százalékos csökkenés tapasztalható. Az unió más fejlett országaiban ezzel szemben több élelmiszert, háztartási vegyiárut és kozmetikumot adtak el az idei második negyedévben, mint egy évvel korábban. A szakemberek szerint ez azt mutatja, hogy ugyan a válságnak még nincs vége, mégis kezd visszatérni az európai fogyasztók bizalma - olvasható az AC Nielsen piackutató hétfõi közleményében.</p>

Értékben 3,6 százalékkal nõtt Magyarországon a bolti forgalom a második negyedévben, a múlt évi hasonló idõszakhoz képest, mennyiségben azonban 1,2 százalékkal csökkent. A huszonegy vizsgált, fejlett uniós ország átlagát tekintve, a második negyedévben 1,9 százalékkal több élelmiszert, háztartási vegyiárut és kozmetikumot adtak el, mint a múlt évi hasonló idõszakban. Ez a legjobb mutató az elmúlt öt negyedév során.

A hosszú lejtmenet utáni kedvezõ fordulat fõ oka, hogy a fogyasztók bizalma lassan kezd visszatérni. A gazdaság visszatérése a rendes kerékvágásba azonban még hosszú ideig eltarthat, mivel a munkanélküliség továbbra is sok gondot okoz a fogyasztóknak.

A közlemény szerint a múlt év második negyedében a vizsgált huszonegy országban az élelmiszerek átlagára 6,1 százalékkal emelkedett, addig a drágulás üteme idén 2,1 százalékra mérséklõdött. Magyarországon is a 2008 második negyedévi 9,1-rõl 4,8 százalékra csökkent az áremelkedés mértéke az idei hasonló idõszakban.

A vizsgált országok közül Törökországban, Lengyelországban, Svédországban, Nagy-Britanniában, Norvégiában, Hollandiában, Ausztriában és Svájcban volt a legdinamikusabb a kiskereskedelem fejlõdése. Ebben a nyolc országban ugyanis mennyiségben és értékben is nõtt az élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum bolti eladása a második negyedévben, 2008 negyedik-hatodik hónapjához képest.

Ugyanezen termékek forgalma viszont mennyiségben csökkent a második negyedévben, a tavalyi negyedik-hatodik hónaphoz képest: 4,9 százalékkal Írországban, 1,9 százalékkal Szlovákiában, 1,7 százalékkal Finnországban, Belgium, Dánia, Magyarország egyaránt 1,2 százalékos csökkentést könyvelhet el, míg Csehország 0,7, Olaszország 0,6 és Franciaország 0,4 százalékos visszaesést produkált.

A szintén EU-tag Romániában az értékben mért növekedés megegyezik az áremelkedés 13 százalékával, mennyiségben pedig stagnál a bolti forgalom.
Bulgáriában az értékben mért növekedés elmarad az átlagos áremelkedés ütemétõl, mennyiségben pedig csökkent a bolti forgalom. Szlovéniában mindkét szempontból pluszt regisztrált a Nielsen, viszont csökkenést Litvániában.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!