Valóra vált tanárálmok Miskolcon

Akt.:
Tepliczky István bemutatóórája a laborban a Herman legutóbbi nyílt napján
Tepliczky István bemutatóórája a laborban a Herman legutóbbi nyílt napján - © Fotó: ÉM-archívum
Budapest, Miskolc – A napokban hirdették ki a Pro Progressio Díj nyerteseit. Közöttük van a Herman Ottó Gimnázium és Takács Imre, a Földes Ferenc Gimnázium tanára is.

– Azért lettem fizika–kémia szakos tanár, mert diákkoromban nagyon sok kísérletet láthattam az iskolában. Akkor megfogalmazódott bennem, én is ilyen tanár akarok lenni, én is ezt akarom csinálni – árulta el lapunknak Tepliczky István, a Herman Ottó Gimnázium laborvezetője. Az álma teljesült, egy-egy tanévben 12–13 ezer diáknak mutat be izgalmasabbnál izgalmasabb kísérleteket azért, hogy immár saját tanítványai álmodozzanak arról, hogy egyszer ők is fizika-, kémia- vagy biológiatanárok lesznek.

Egy-egy tehetséggondozó szakkörre 4–6 órát is készülni kell. Takács Imre

A napokban hirdették ki a Pro Progressio Díj nyerteseit. Közöttük van a Herman Ottó Gimnázium, valamint Takács Imre, a Földes Ferenc Gimnázium tanára is. Olyan intézmények és tanárok kaphatták meg a díjat, akik sokat tesznek a természettudományos és műszaki tantárgyak népszerűsítésért.

Izgalmas verseny

A díjra pályázni kellett, a Herman Ottó Gimnáziumban Tepliczky István laborvezető volt a pályázó, aki azzal folytatja, mire szeretnék majd költeni az elnyert összeget. Egy olyan versenyt szeretnének rendezni, aminek központjában a gyakorlat, a kísérletezés, a logikus gondolkodás állna. Az első fordulóban videóra vett, izgalmas kísérlettel pályázhatnak a diákok, a második fordulóban online tesztet töltenének ki, majd következik a döntő, ahová korosztályonként a legjobb 10 csapat kerül. Itt is kísérletezni kell majd, valamint kísérleteket elemezni, és további izgalmas feladatok várnak az általános iskola 7–8. osztályosaira, valamint a középiskolásokra.

A laborvezetőtől megtudtuk: a Herman gimnázium természettudományos laborjába sok más középiskolából és általános iskolából is járnak diákok. Mint mondja, ez azért fontos, mert a gyakorlati tapasztalás útján lehet igazán jól megtanulni az elméletet.

Oktat és nevel

Takács Imrének, a Földes Ferenc Gimnázium matematika–informatika szakos tanárának szintén teljesült az álma. Tanár lett, és egykori iskolájában, a Földesben taníthat. Ő is szívügyének érzi saját tárgyainak megszerettetését a diákjaival, bár most már csak informatikát tanít. Tehetséggondozó szakköröket tart, és számos versenyen kiválóan szerepelnek tanítványai. Az elmúlt tanévben az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyen 2. helyezést ért el az egyik diákja, de a korábbi években is ott voltak a legjobb tízben tanítványai, az ország legrangosabb tanulmányi versenyén.

A pedagógus azt meséli, hogy egy-egy tehetséggondozó szakköri órára felkészülni 4–6 órát jelent. Mert ide már nem elég a tankönyvekben található tananyag, ide szükség van az angol nyelvű cikkekre, videókra. Az ismeret­anyag átadása mellett azonban rendkívül fontosnak tartja a nevelést is. Szívesen beszélget a gyerekekkel, egyenlő partnernek tekinti őket, mert meggyőződése, hogy csak így lehet eredményesen tanítani.

Tanár pedig úgy lett, hogy amikor ő ült a Földes gimnázium padjaiban, egy nagyon kedves osztályfőnöke volt, id. Szabó Kálmán. Az ő embersége és egyénisége vitte a tanári pálya felé azonkívül, hogy a nagyszülei is tanárok voltak.

– Hegyi Erika –










hirdet�s