Uniós akcióterv a funkcionális analfabetizmus ellen

Az Európai Bizottság oktatási biztosa szerint aggasztó ütemben nő az elemi iskolát korán elhagyó és funkcionálisan analfabéta fiatalok száma Európában. Androulla Vassiliou keddi sajtótájékoztatóján kijelentette: “Megbuktunk ezekkel a gyerekekkel, sürgősen cselekednünk kell.”

A biztos bejelentése szerint vizsgálataik azt mutatják, hogy a 15 éves európai gyerekek egyötöde nem tud rendesen olvasni, írni, nem ütik meg a minimális szintet sem, ami ahhoz kell, hogy esélyük legyen munkát találni. Ennek egyenes következménye, hogy szaporítják a munkanélküliek egyre növekvő tömegét.

Androulla Vassiliou szerint az európai 15 évesekkel összehasonlítva a dél-koreai gyerekek hatoda, a kanadaiak tizede, a japánoknak pedig a 14 százaléka mutat hasonló hiányosságokat az írás-olvasásban. Hasonlóan aggasztónak nevezte a biztos az európai felnőttek helyzetét. Mint mondta, egyharmaduk, nagyjából 80 millió ember nevezhető funkcionális analfabétának. “A legtöbbjük még arra sem képes, hogy megfeleljen a mindennapi társadalmi és gazdasági kívánalmaknak”- közölte a biztos.

Szakértők szerint drámai mértékben csökken a képzetlen munkaerő szükséglete a piacokon. A vizsgálatok szerint a magas képzettségű dolgozók iránti igény a jelenlegi 29 százalékról 35-re fog emelkedni az évtized végére. “A képzetlen emberek kívül fogják magukat találni a munkaerőpiacon, végül pedig a társadalmon” – közölte Vassiliou.

A biztos bejelentette, hogy a helyzet megváltoztatása érdekében az Európai Unió létrehozott egy szakértői bizottságot az UNESCO megbízottja, Laurentia holland hercegnő vezetésével. A bizottság feladata, hogy konkrét ajánlásokat dolgozzon ki 2012 közepéig a képzettség és a műveltség javítása érdekében.

Az Európai Bizottság már meghirdette akciótervét azoknak a fiataloknak a segítésére, akik nem fejezik be az elemi iskolát. Becslések szerint több mint hatmillió ezeknek a fiataloknak a száma, ami a korosztály 14,4 százaléka.

Ugyanakkor az Európai Unó 27 tagországában eltérő azoknak a száma, akik otthagyják az általános iskolát. Minden harmadik gyerek ilyen Máltán, Portugáliában és Spanyolországban. 10 százalékra tehető az arányuk Ausztriában, Csehországban, Szlovákiában, Finnországban, Litvániában, Lengyelországban és Szlovéniában.








hirdet�s