Tízből nyolc általános iskolát fel kell itthon újítani

Az önkormányzati tulajdonban lévő általános iskolák 85 százaléka részben vagy teljesen felújításra szorul – derült ki az Oktatási Minisztérium által megrendelt felmérésből. Az iskolák legkevésbé az akadálymentességi előírásoknak felelnek meg, de az épületek csaknem felében rossz az elektromos hálózat vagy nem megfelelőek a vécék és mosdók, illetve az általános iskolák harmadában nem megfelelő a fűtés. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv átfogó iskolafelújítási programjában az érintett intézmények egyenként 250 millió forintos támogatásra pályázhatnak, a teljes összeg pedig több tízmilliárd forintra rúg.

Az Oktatási Minisztérium felkérésére a Szonda Ipsos készítette el az önkormányzati tulajdonú általános iskolák átfogó állapotfelmérését. A kutatásból kiderül, hogy itthon az intézmények meghatározó része, 85 százaléka felújításra szorul. Részlegesen 55, teljesen pedig 30 százalékukat, vagyis 1361 épületet kell rekonstruálni. A legrosszabb állapotban Borsod-Abaúj-Zemplén megyében vannak az általános iskolák, míg Zalában a legjobb a helyzet ebből a szempontból. A fővárosban a XI., XVIII. és a XXI. kerületben van a legtöbb ezzel kapcsolatos probléma. Az elmúlt hét évben az ország iskoláinak 26, míg a főváros iskoláinak 20 százalékában végeztek valamilyen felújítást – mondta csütörtöki sajtótájékoztatóján Hiller István oktatási miniszter a felújítás előtt álló zuglói Dr. Mező Ferenc Általános Iskolában.

Az iskolaépületek többsége megfelel a településrendezési és épületgépészeti előírásoknak, ugyanakkor csupán 31 százalékuk tartja be az akadálymentesítési előírásokat. Az épületek műszaki felszereltsége is sok helyen kifogásolható: az épületek 27 százalékában nincs az egész iskolára kiterjedő radiátoros fűtés, 2 százalékukban pedig még meleg víz sincs. A felújításra szoruló intézmények fele elavult villamos hálózattal és berendezésekkel működik, míg 45 százalékukban korszerűsíteni kell a vécéket, mosdókat. Ezek az iskolák jellemzően több épületben működnek, általában vidéki városokban, a nehezen megközelíthető külterületeken és az átlagosnál több diákkal. Szükségtanteremre a leggyakrabban Hajdú-Bihar, Szabolcs és Pest megyében van szükség, mégpedig minden harmadik iskolában.

Az állapotfelmérés beigazolta, hogy Magyarországon átfogó, a közoktatás egészét érintő felújításra van szüksége, vagyis az Új Magyarország Fejlesztési Terv erre vonatkozó része megalapozott – mondta Hiller István. Az oktatási miniszter hozzátette: a korábbi években erre a célra átlagosan 5-6,5 milliárd forintot lehetett fordítani, ez most megsokszorozódik, de pontos összeget nem közölt. A régiókban hamarosan kiírják a pályázatokat, amelyeken az intézmények maximum 250 millió forintos támogatást nyerhetnek. A közép-magyarországi régióban már elindult a program, ott összesen 12 és fél milliárd forintot nyerhetnek el a pályázó iskolák. A várakozások szerint 2010-re már valamennyi magyar iskola a kornak és az elvárásoknak megfelelő lesz – tette hozzá a tárcavezető.

A Szonda Ipsos június-júliusban készítette el az átfogó állapotfelmérést. Összesen 2418 iskolát vizsgáltak, amelyekből 1384 volt önkormányzati fenntartású. Mivel egy iskola több épületben is működhet, a kutatás szerint összesen 4588 épületről van szó. A múlt tanév végén 784 ezer gyerek járt önkormányzati általános iskolába, de még lenne hely, mert az épületek kihasználtsága 79 százalékos.