Trendváltás

Közvélemény-kutatási adatokkal nem lehet választásokat nyerni – szokták néha mondani a pártvezetők. Persze főleg akkor, ha ezek az adatok nem nekik kedveznek.
Szegő Péter jegyzete.

Mégis nagy érdeklődés övezi a kutatócégek elemzéseit, főleg ha azok trendváltást, valamiféle fordulatot jeleznek. A pártok részéről még túlzottan erős is ez az érdeklődés és nem merül ki holmi kíváncsiságban. Rossz nyelvek szerint a Századvég-Tárki a Fidesz, míg a Szonda Ipsos (a fideszen belül csak Sanda Ipsének hívják) az MSZP udvari közvélemény-kutatója. Rejtélyes kísértetek is felbukkannak olykor.

Legutóbb a Kontroll Csoport nevű, melyet a szakma ismeretlen fantomszervezetnek titulált és amely mindig akkor jött elő hangzatos jelentésekkel, mikor az ellenzéknek kapóra jött.

Még szerencse, hogy a torzítás limitált marad, már csak azért is, mert a szakmán belül van mód egymás adatait összevetni, és ugye az nagyon ciki lenne, ha kilógna a lóláb. Kilóg persze néha így is. Emlékezetes, hogy egykor a most publikáló Gallupot is erősen jobboldalinak állították be, miután 1998 második felétől kezdve megtöbbszörözte éves árbevételét az állami megrendelésekből.

És most ők az elsők, akik jelzik a trendváltást. Kíváncsian várjuk az egy-két hét múlva esedékes újabb kutatást, akkor már a Marketing Centrumtól.








hirdet�s