Több tejtermék fogyott, a bevétel mégis kevesebb lett 2009-ben

Mennyiségben nõtt, értékben viszont csökkent a legtöbb tejtermék kiskereskedelmi forgalma 2009-ben, az elõzõ évi adatokhoz képest. Ennek oka, hogy több tejtermék átlagos fogyasztói ára csökkent és a vásárlók is az olcsóbb termékek felé fordultak – derül ki a Nielsen piackutató vállalat Független Hírügynökséghez pénteken eljuttatott jelentésébõl. A vizsgálat szerint csak 3 tejtermék volt, amely mind mennyiségben mind értékben meghaladta az egy évvel korábbi szintet, ilyen a gyümölcsjoghurt, a vaj és a túró. 2009-ben csaknem 205 milliárdot költöttek az emberek tejtermékekre.

10 százalékkal több sajtot, 6 százalékkal több tejfölt és 2 százalékkal több gyümölcsjoghurtot adtak el tavaly a kiskereskedõk, mint egy évvel korábban. Szintén nõtt a túró, a vaj, a kefir és natúr joghurt eladott mennyisége is. Kevesebb fogyott viszont a hûtött szeletelt édességekbõl, a tej alapú desszertekbõl.

A kutatás szerint azért adtak el több tejterméket, mert az emberek egy része inkább az olcsóbb, nagyobb kiszerelésû, akciós termékeket vásárolta. Másrészt csökkentek a súlyozott fogyasztói árak is: például a félkemény sajtok 3 százalékkal, a gyümölcsjoghurt 2, a tejföl 7, a Túró Rudi 10, a túró 9 és a vaj 3 százalékkal lett olcsóbb tavaly év végén.

A forgalom alakulásában kulcsszerepet játszottak a viszonylag alacsony árfekvésû félkemény sajtok, köztük a trappista, amelyek iránt jelentõsen megnõtt a kereslet. Az összes sajt teljes bolti eladásából tavaly 60 százalék jutott rájuk, ami több mint 30 ezer tonnát jelent. A második legkedveltebb a kördobozos sajt volt, ezt követte a friss, a krémsajt, a szeletelt, majd a lapka sajt.

A gyümölcsjoghurt azon kevés kategóriák egyike volt, amelynél nemcsak az eladott mennyiség, hanem az ebbõl származó bevétel is nõtt: egy év alatt 29 milliárd forint körül alakult. A minimálisan is, de a túró bolti eladása is nõtt, mennyiségben 7, értékben 1 százalékkal, ezzel túllépett a 19 milliárd forinton. A vaj piaci pozíciója is jelentõsen erõsödött: mennyiségben 14, értékben pedig 8 százalékkal nõtt a bolti eladása. Így az éves piacméret nagyobb, mint 11 milliárd forint.








hirdet�s