Testi-lelki megújulás immunerősítéssel

Akt.:
A jóga olyan komplex mozgásforma, mely fejleszti a testet, és egyúttal a lélekre is hatással van
A jóga olyan komplex mozgásforma, mely fejleszti a testet, és egyúttal a lélekre is hatással van
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – Néhány apró szokás bevezetésével feltöltődhetünk kívül és belül egyaránt.

Még javában tombol a tél, de már észrevehetően kezdenek hosszabbodni a nappalok. Közelít a tavasz, lassan éled a természet. A hosszú, sötét téli napok után mindenki vágyakozik a fényre, a megújulásra. A szervezet kissé lelassult, a vitamin- és nyomelemtartalékok kezdenek megcsappanni. Ilyenkor különösen fontos az immunrendszerünk megerősítése, a szervezetünk támogatása, megújítása.

Ki a szabadba!

Az időjárás változékony. Egy napon belül érezzük a hőmérséklet-ingadozás hátrányait, de akár egyik napról a másikra is lehet tíz fokos eltérés, ami igen nagy alkalmazkodóképességet követel a szervezettől. Főleg idősebb korban viseli meg a szív- és érrendszert, de gyerekeknél is megfigyelhető, hogy bizonyos napokon a csecsemők sírósabbak, az óvodás-, iskoláskorú gyerekek nyugtalanabbak, feszültebbek.

A tünetek orvoslására ad tippeket Kádárné Virág Julianna életmód-tanácsadó.

– Időjárástól függetlenül napi rendszerességgel tartózkodjunk a szabadban. Figyeljünk rá, hogy intenzív mozgás közben könnyen leizzadhatunk, ami meghűléshez vezethet, ha nem megfelelő a ruházatunk. Az öltözék legyen mindig réteges.

Pamut- és jó nedvszívó alsóruházatot viseljünk. A fejet és a nyakat védjük sállal, sapkával. Fontos akupresszúrás pontok találhatók a homlokon, halántékon és a tarkón, ezeknek érdemes utánanézni szakkönyvekből, és a hidegnek kitett testrészeket ajánlatos védeni homlokpánttal, akár fülvédővel is, így elkerülhető a meghűlés.

A szobát, ahol tartózkodunk, naponta többször szellőztessük. Nagy ablaknyitással, esetleg kereszthuzattal pár perc alatt kicserélődik a levegő – tanácsolta.

Sok-sok zöldséget

A táplálkozással kapcsolatban Kádárné elmondta: a karácsonyi nagy eszem-iszom lakomák után felhalmozódott plusz kilóktól sokan szeretnének megszabadulni. Erre kiválóan alkalmasak a téli salátazöldségek: cékla, sárgarépa, fekete retek, zeller, savanyú káposzta, sütőtök.

z

A zöldségek fogyasztása erősíti az immunrendszert

Ezeket lehet sütve, főzve, párolva vagy nyersen, lereszelve, salátának elkészítve fogyasztani. Együnk kevesebb húst, viszont mellé tálaljunk köretnek sok zöldséget. A salátákat mindig locsoljuk meg valamilyen olajjal vagy zsiradékkal.

Zsír is kell

Gondoljunk a zsírban oldódó vitaminok felszívódásának segítésére. Mára már megdőlt az a nézet, mely szerint zsír nélkül kell táplálkoznunk. A zsír nem hizlal, viszont jótékonyan beindítja az epesav termelődését a szervezetben. Az epesav segíti az emésztést, támogatja az immunrendszer működését, baktérium-, vírus- és gombaellenes hatása van. Ha biztosítjuk a bőséges epesav-termelődést, javul az emésztés, kevesebb az esély a kőképződésre. Zsírra szüksége van a szervezetnek.

Nagyon jó hatású a téli gyümölcsök fogyasztása, mint például az alma vagy a körte. Ezek jól kombinálhatók olajos magvakkal, például dióval, mandulával, mákkal, lenmaggal, szezám- és tökmaggal.

– Fontos, hogy törekedjünk a változatos étkezési szokások kialakítására. Itt az ideje a csíráztatásnak. Számításba jöhet a retek, a lucerna, a mustármag, a vörös here vagy a napraforgó, melyek mind-mind valódi vitaminbombák. Változatos ízeivel jól kiegészítik a salátáinkat, de önállóan is fogyaszthatók szendvicsekhez, sültekhez – mondta Kádárné.

– Kiss Erzsébet –


A csíráztatás folyamata

Két-három evőkanálnyi csíráztatni való magot befőttes üvegben áztassunk be egy éjszakára. Másnap kössük le az üveg száját egy tüllanyaggal vagy valamilyen ritka szövésű textillel, és szájával lefelé fordítva állítsuk egy tálcára, úgy, hogy lehetővé tegyük a magvak szellőzését. Minden nap öblítsük át tiszta vízzel. 3-4 nap alatt elkészül a friss, zöld csemege. Ha elkészült, öblítsük át tiszta vízzel, csöpögtessük le. Fogyasztásig tartsuk hűtőszekrényben.

A természetgyógyász fontosnak tartja megemlíteni a táplálékkiegészítők fogyasztását, illetve a létfontosságú vitaminok és nyomelemek folyamatos pótlását. Márai Géza professzorra (a Gödöllői agráregyetem tanára) hivatkozva elmondta, hogy sajnos a növényeink ma már sokkal kevesebb vitamint és nyomelemet tartalmaznak, mint 15-20 évvel ezelőtt. A John Cannell-tanulmány szerint a D-vitamin hiánya miatt tör ki minden évben az influenzajárvány.

Tegyünk a jó közérzetért!

Kádárné kitért még a nyirokkeringés karbantartására is, amely nagymértékben befolyásolja ellenálló képességünk erejét. Ennek egészséges működését mozgással és megfelelő mennyiségű folyadékbevitellel tudjuk aktiválni. Jótékony hatású a tiszta víz és a gyógyteák fogyasztása is. Tanácsolja, hogy heti 2-3 alkalommal olyan intenzív mozgást iktassunk be az életünkbe, amely során leizzadunk, emelkedik a pulzusszám, mélyül a légzés. A friss levegő, a napfürdő, a rendszeresen végzett légzőgyakorlatok ugyanolyan fontosak, mint a táplálkozás vagy a napi fogmosás. Némi figyelemmel, kicsi életmódváltással nagy változást érhetünk el hangulatunkban, közérzetünkben, egészségi állapotunkban.