Terjed a borfogyasztás Magyarországon

Egyre kedveltebb ital a bor, s mind több ember napi fogyasztásának része – derül ki a GfK Hungária piackutató két friss felméréséből. Az étkezési szokásokat vizsgáló kutatás szerint a magyarok ötöde hetente egyszer, néha többször is fogyaszt bort, s csak 38 százaléka mondta azt, hogy soha. 2005-ben még a magyarok 41 százaléka válaszolta ugyanezt.

A háztartások költési szokásait felmérő kutatásból az derül ki, hogy tavaly 13 százalékkal nőtt az otthoni fogyasztásra szánt bor mennyisége, a söré csak 5, az égetett szeszes italoké viszont 14 százalékkal. A megvásárolt bor értékbeli növekedése 16 százalék volt egy év alatt, aminek hátterében nem csak a 2006-ban átlagosan 3 százalékos drágulás áll, hanem az is, hogy több fogy a jobb minőségű borokból.

A borok közt változatlanul a félédes a legkedveltebb, 53 százalék ezekből fogy, utána a száraz következik, bár ennek részesedése 2005-höz képest 33-ról 28 százalékra csökkent. A félszáraz és az édes borok 9, illetve 10 százalékot képviselnek. A GfK kutatói szerint a száraz fajták kisebb visszacsúszása mögött az állhat, hogy éppen ebben a kategóriában van a legtöbb jobb minőségű termék, és sokan talán inkább kevesebbet, de jobb és drágább bort választanak.

A borfogyasztás terjedését segíti, hogy egyre nő a nagyobb területű üzletek részesedése a forgalmazásból. A legtöbb bort – az összes mennyiség több, mint felét a diszkontokban és a hipermarketekben értékesítették 2006-ban, de a legnagyobb gyarapodást a szupermarketek produkálták tavaly. Sajnos, csökkent viszont a termelők hányada a közvetlen értékesítésből, ami már csupán 6 százalék.