Bárhol robbanhatna bomba Miskolcon is

Akt.:
A Tiszai pályaudvar környékét is bombázták
A Tiszai pályaudvar környékét is bombázták - © Fotó: ÉM-Archívum
Miskolc – Egész hazánk hadszíntér volt, mindenhol lapulnak robbanóanyagok.

Nemrég szovjet légibombát emeltek ki a Dunából, de nem csak Budapest veszélyes terep, országszerte rengeteg hadiipari hulladékot hatástalanítanak a tűzszerészek. Miskolcot több légitámadást is érte a második világháborúban.

Megrázó emlékek

Osgyáni Zoltánné, Hirtling Mária kilencévesen látta a Vasgyár elleni offenzívát, de ma is eleven filmként élnek a 83 éves asszony memóriájában a rettenetes emlékek.

– A Stadion utcában éltünk, sokgyermekes iparosok laktak a bérházban. Erős bunker volt a környéken, ám anyám aggódott és három másik családdal együtt Perecesre költöztünk, ahová ingyenes kisvonat járt. Ingáztunk, mert jegyre adták a barna kenyeret, lisztet, cukrot, az utalványt viszont csak a vasgyári élelmiszerboltban váltották be – idézte fel Mária.

– Zavaró repülés, zavaró repülés, szajkózta a rádió 1944. szeptember 13-án. Féltünk, elbújtunk a völgybe vájt pincében, vártunk, nem történt semmi. Előjöttünk a rejtekhelyről, felmentünk a hegytetőre, akkor, jöttek kötegekben a gépek, kilenc fehéret, azaz alumínium színűt és egy feketét számoltunk, az utóbbi volt a halálosztó, a világosak csak őrizték azt. Dél és egy óra között szikrázó napsütésben lobbant lángra a gyár egyik vége – mondta az idős asszony.

A támadás célpontja az üzem volt, mégis számos más helyszínt romboltak porig.

– Diósgyőr ekkor még nem tartozott Miskolchoz, önálló település volt. A gyárat részben megsemmisítették, megsérült a templom, összedőlt a sebészet épülete, találat érte a belgyógyászati osztályt is – sorolta Rózsa György Gyula főlevéltáros, akitől megtudtuk, a helyiek szerencséjére mindez munkaszüneti napon történt.

Rengeteg civil áldozat

A nyári légicsapás viszont rengeteg civil áldozatot és sebesültet követelt.

A „Frantic Joe” akció a II. világháború egyik legsúlyosabb bombatámadása volt, mely az ország legfontosabb vasúti csomópontjai ellen irányult. Ennek keretében 1944. június 2-án szörnyű pusztítást végeztek az amerikai gépek városunkban.

– 206 ember, köztük rengeteg gyermek és nő vesztette életét, 406-an megsebesültek, az áldozatotokat a tetemvári piactéren ravatalozták fel – sorolta a veszteségeket a főlevéltáros.

– Délelőtt tíz órakor indították a légicsapást, 100 gép támadta folyamatosan a megyeszékhelyt, körülbelül kétszáz tonna robbanóanyagot dobtak le. Összeomlott 160 lakóház, megsérült 600 épület, a rendező pályaudvar teljesen, a Tiszai pályaudvarnak és Erzsébet kórháznak 20, a Vásárcsarnoknak 60 százaléka, megsemmisült. A Zsolcai kapuban, a Soltész-Nagy -Kálmán utca területén át egészen a Mindszenti temetőig tragédiákat és hatalmas károkat okoztak – tette hozzá Rózsa György Gyula.

– Miskolc ipari és hadiipari központ volt, a szövetségesek fontos célpontjai közé tartozott – szögezte le Nagy Attila, helytörténész a Mit Miskolc adhatott című internetes oldal szerkesztője.

– A júniusi offenzíva a Rendező pályaudvar ellen irányult, hogy elvágja az Ukrajnába tartó német és magyar utánpótlás vonalakat, de a rengeteg „eltévedt bomba” városszerte nagyon sok ártatlan emberéletet oltott ki. Gyakorlatilag a Tiszai pályaudvartól Diósgyőrig bárhol kifordulhat a földből egy-egy bomba, de ez a sáv nagyobb, hisz nem csak a légitámadásokból származó, fel nem robbant bombák jelenthetnek veszélyt. Az utóbbi években találtak Szirmán, a Kiliánban és az Avason is feltehetőleg a második világháborúból származó különböző robbanószerkezeteket.

Juhári Andrea


Bárhol lehet robbanóanyag

– Közel fél éven át Magyarország teljes területe hadszíntér volt. Az előrenyomuló csapatok kilőtték, a visszavonuló csapatok hátrahagyták a készleteiket. Hazánk bármely területén előfordulhatnak fel nem robbant katonai eredetű robbanótestek, az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezredhez a háború vége után több mint 70 évvel is évi több ezer bejelentést érkezik.

A Mátra, a Bükk és a Zempléni-hegység déli lejtőin húzódott a II. világháborúban Magyarország egyik fő állásrendszere, a „Karola – vonal”, melynek bal szárnya a miskolci iparvidéket és a Hernád völgyét zárta le a Bodrogra támaszkodva.

Tavaly a Magyar Honvédség Tűzszerész Ügyeletére megyénkből 76 db bejelentés érkezett – tudtuk meg a Honvédelmi Minisztérium kommunikációs osztályától.



Tapolca.
BOON.HU






hirdetés