Tamás a legújabb autókat álmodja meg

Samók Tamás a legújabb autókat álmodja meg
Samók Tamás a legújabb autókat álmodja meg
Tard – Egy tardi fiatal az autós fantomképrajzolás egyik legismertebb alakja, munkái több magazinban is megjelennek.


Még a településen is csak kevesen tudják, hogy egy tardi fiatalember az autós virtual tuning és a fantom­képkészítés egyik ismert alakja. Az interneten X-Tomi néven dolgozó Samók Tamás munkáit számos autós lap közli.

– Az autók szeretete gyerekkorom óta elkísér, és rajzolni is szerettem, volt is egy kis kézügyességem. Már az óvodában is autókat rajzoltam, ez pedig folytatódott. A virtuális autótuninggal találkoztam az interneten, s én is megpróbálkoztam vele, ez még 2006-ban történt. Először egy ingyenes rajzolóprogrammal, majd később egy komolyabb szoftverrel. Persze az elején még nem feltétlenül sikerültek jól a rajzok – kezdte a beszélgetést Samók Tamás.

A most 23 éves fiatalembert eleinte az virtuális tuning érdekelte, majd 2013-ban áttért olyan modellek rajzolására, amelyek még nem léteztek. Megpróbálta kitalálni, hogyan is néz majd ki egy-egy új autó. Sokszor fél, de akár egy-két év is eltelik, mire a beharangozott kocsit bemutatják. Ekkor derül ki, jók voltak-e a megérzései, hasonlít-e a rajz a véglegesre, vagy teljesen más elképzelései voltak a gyárnak, s neki, valamint a többi hobbirajzolónak.

– Az autós magazinok már az egyes új modellek bemutatása előtt évekkel hírt adnak a kocsikról, de ezekről nincs fotójuk. Képek nélkül viszont kevesebben olvassák el a cikkeket, így fantomképeket kérnek. Figyelni kell a márka arculatát, azt, hogy milyenek az utódmodellek s alkalmazkodni hozzájuk. El is lehet ezektől rugaszkodni, ezektől csak a márkafanatikusok szoktak kiakadni – számolt be róla Tamás.

Mind látható

– A munkáimat mindig kiteszem a saját blogomra (xtomi.blogspot.hu) és a közösségi oldalamra. Többnyire hétköznapi modelleket rajzolok, picit sportosakat, ezeket szeretik. Előfordul, hogy azt gondolom, ez a rajz ütős lesz, de nem olyanok a vissza­jelzések. Jönnek biztató kommentek, de negatívak is. A fapados sportautó-sorozat jópofa volt, azt szerették – mondta Samók Tamás, aki elárulta, egy-egy kép elkészítése 2–3 munkaóra, virtual tuning esetén ennek a többszöröse is lehet.

tomi_design

Tamás szerint itthon kevesen foglalkoznak aktívan a virtual tuninggal és a fantomképkészítéssel, külföldön viszont többen. Példaképe nincs, inkább saját stílust szeretne, nem pedig másokat másolni. A malajziai Theophilus Chin munkásságát viszont elismeri, vele szokott is néha beszélgetni, s versenyeznek is, ki készíti el az adott modellt hamarabb. Előfordul, hogy ugyanúgy gondolkodnak, de valamikor teljesen más elképzeléseik vannak. Általában részletmegoldásokban van különbség.

X-Tomi szerint idehaza nincs annyi online autós magazin, nincs igény, pénz az ilyen képekre. Külföldön viszont igen, képeit külhoni magazinok használják föl, s előfordul, hogy megkérik, milyen szögből rajzolja le a kívánt kocsit. Kapcsolatban áll egy valódi tuningcéggel is, ritka, hogy tőlük szabad kezet kap.

A 3D-s rajzolással is

Tamás tervei között szerepel, hogy megtanulja 3D grafikai programok, valamint vektoros rajzolóprogramok használatát, ezek ugyanis több lehetőséget rejtenek magukban. Jelenleg az Eszterházy Károly Főiskolán logisztikát tanul, emellett egy áruházban árufeltöltő, de szeretne nyomdai, grafikai területen elhelyezkedni. Mint mondta, ahhoz, hogy valós autókat tervezhessen, megfelelő végzettség is kellene, a fantomképkészítők közül egy autógyárhoz bekerülni kevés az esély.

ÉM-TB